Profesorii români au învăţat la Paris metode şi tehnici didactice compatibile deschiderii interculturale şi interetnice

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Education interculturelle dès l'école maternelle en Europe
Education interculturelle dès l'école maternelle en Europe

În perioada, 03.06.2012-10.06.2012, am participat la activitatea de formare continuă Comenius – Mobilităţi individuale de formare, Education interculturelle dès l'école maternelle en Europe: projets  européens et bonnes  pratiques,  organizată  la  Paris.  Acest  curs  a  fost  organizat  de  instituţia :  La Ligue de l'enseignement, responsabil de formare fiind d-na Anni

Cursul s-a derulat pe parcursul a şase zile, însumând 39 de ore,   perioadă   în   care am  desfăşurat  numeroase  activităţi:  prezentarea  şcolii  fiecărui  participant,  prezentarea   reţelei  Europschool   şi  a   obiectivelor  acesteia,   vizită,  pe echipe,  la   şcoli  din   Paris  (Cambon şi Charlton),   bilanţul  vizitei,  prezentarea experienţei fiecărui   participant,  elaborare bilanţ pe  echipe   de   lucru,   informare  cu  privire  la   programele europene,    proiectele   de   cooperare   şcolară   bilaterale  şi  multilaterale     (Twinning, Comenius ),     inovaţii     privind ameliorarea  calităţii  şi  eficienţei educaţiei, informare asupra Cadrului  European  Comun  de   referinţă,  portofoliul limbii, competenţe  cheie,  schimburi  de   bune  practici,   rezultatele  reţelei  Europschool,  utilizare  TIC  în  serviciul  de  proiecte europene, metode de evaluare, elaborare jurnal stagiu, vizită la Versailles.

Activitatea  din  timpul  stagiului  de  formare  s-a axasat pe ateliere de lucru, urmate de discutii si schimb de bune practici. Atmosfera   din   timpul   cursului,   atât  în  sala  de  lucru, cât şi în cadrul vizitelor efectuate la şcolile Cambon şi Charlton, a fost  relaxantă, antrenantă, de colaborare şi bună dispoziţie. Cursul  de   formare  s-a  finalizat  cu  evaluarea  stagiului şi dineul desfăşurat în timpul unei croaziere pe Sena.

Participarea la cursul de formare ,,Education interculturelle dès l'école maternelle en Europe: projets européens et bonnes pratiques", m-a ajutat să cunosc experienţa altor instituţii privind educaţia copiilor proveniţi din diverse medii economice, culturale şi religioase şi să descopăr metode şi tehnici didactice compatibile deschiderii interculturale şi interetnice. De asemenea, am achiziţionat competenţe pedagogice care mă vor ajuta să gestionez diversitatea în şcoală şi problemele aferente, să integrez în spaţiul educaţional unele principii precum toleranţa, egalitatea şi aprecierea valorilor.

Dialogul, schimbul de bune practici, metodologia şi materialele pedagogice prezentate m-au ajutat să înţeleg conceptele şi problemele legate de diversitate, să conştientizez propriile determinări culturale, să înţeleg mai bine complexitatea şi bogăţia diversităţii religioase, spirituale şi culturale, să-mi dezvolt competenţe şi strategii pedagogice specifice educaţiei interculturale.

Totodată, prin participarea la acest curs, am  beneficiat de experienţa inedită de a mă integra într-un mediu intercultural, de a sesiza diferenţele dintre propria cultură şi alte culturi, dintre modul de socializare şi relaţionare a persoanelor de diferite nivele economice şi culturale,  mi-am descoperit propria mea capacitate de acţiune şi am înţeles mult mai bine  fenomenul intercultural.

Vizitarea Franţei, o ţară cu vastă tradiţie interculturală, trăirea în diversitate, contactul cu persoane care provin din medii culturale diferite (Franţa, Spania, Lituania, Italia, Belgia, România) m-au ajutat să-mi  descopăr propria mea capacitate de acţiune, să cunosc şi înţeleg mult mai bine fenomenul intercultural, să stabilesc prietenii cu colegii de grup, să obţin abilităţi relevante atât pentru viaţa personală, cât şi profesională.

Exemplele de bune practici dobândite mă vor ajuta să organizez activităţi prin care să se evidenţieze specificul cultural al etniilor din şcoală şi să se stimuleze negocierea unor diferenţe între reprezentanţii diferitelor culturi (rrom- roman).

În timpul stagiului am avut ocazia să-mi dezvolt şi competenţele mele lingvistice, prin studiu individual, prin participarea activă la curs, dar şi prin conversaţiile directe cu colegii din grup, organizatorul cursului şi cetăţeni francezi cu care am discutat în timpul vizitelor făcute la numeroase obiective turistice din Paris.

Education interculturelle dès l'école maternelle en Europe

Participând la acest curs de formare, cred că s-au creat premisele cooperării între Şcoala cu Clasele I-VIII Teleşti  şi celelalte şcoli participante la curs, în vederea asigurării calităţii în educaţie, în special prin schimbul de bune practici în activitatea didactică şi transferul de cunoştinţe. În acelaşi timp, transferând colegilor mei cunoştinţele achiziţionate cu privire la educaţia interculturală şi adoptând acest model de educaţie, bazat pe toleranţă, munca în echipă, respectul pentru diversitate, menţinerea şi cultivarea bunelor relaţii, cred că  vom reuşi promovarea culturilor minoritare (etnice şi religioase) la nivelul şcolii şi schimbul dintre culturi.

Toate aceste achiziţii,  o bună valorizare a diversităţii, dar şi derularea  unor activităţi şi proiecte cu caracter intercultural vor permite elevilor să dobândească încredere în propriile capacităţi, respectul de sine, să conştientizeze propriile determinări culturale, să înţeleagă şi să respecte  diferenţele, să-şi dezvolte capacitatea de a comunica în toate tipurile de medii culturale, să se integreze în şcoală şi comunitatea locală şi, bineînţeles, vor contribui  la atenuarea conflictelor şi eliminarea abandonul şcolar, deci la crearea în şcoală a unui mediu diversificat şi inclusiv care să promoveze deschiderea culturală, toleranţa, munca în echipă, respectul pentru diversitate, menţinerea şi cultivarea bunelor relaţii. Rezultatul va fi atenuarea conflictelor şi eliminarea abandonului şcolar.

Acest curs de formare s-a realizat cu sprijin financiar UE, în cadrul Programului de Învăţare pe Parcursul Întregii Vieţi.

Conţinutul materialului reprezintă responsabilitatea exclusivă a mea, AN şi Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care conţinutul informaţiei va fi folosit.

Profesor: Simona Neguţ
Şcoala cu clasele I-VIII Teleşti / Dâmboviţa

Târgovişte



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite