Schi în România: pârtia de 15 milioane de euro inaugurată cu rugăciuni şi huiduieli şi staţiunea unde se schiază pe şosea

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pârtia din Masivul Rarău a fost construită în zece ani şi a costat circa 15 milioane de euro, însă telegondola ei s-a defectat chiar în ziua inaugurării. În Pasul Vâlcan, Ministerul Turismului a cheltuit opt milioane de euro pentru o telegondolă, însă în lipsa pârtiilor de schi adecvate, o şosea a fost transformată în loc de schiat.

Un sobor de preoţi a sfinţit telegondola şi pârtia de schi inaugurate sâmbătă la Câmpulung Moldovenesc (Masivul Rarău), însă rugăciunile feţelor bisericeşti şi aghiasma nu au putut alunga problemele abătute asupra investiţiei de 15 milioane de euro, finalizată în zece ani de începerea ei.

Sâmbătă, mii de oameni s-au îndreptat spre zona de agrement din judeţul Suceava pentru a se bucura de zăpadă pe noua pârtie de schi. Din cauza lipsei locurilor de parcare, mulţi dintre şoferi au fost nevoiţi să îşi lase maşinile pe marginea drumului, la trei kilometri distanţă de staţia de pornire a telegondolei.

Fără să ştie cât mai au de mers până la pârtie, unii şi-au pus clăparii în picioare şi schiurile în spate şi au pornit la drum. Câţiva localnici au profitat de oboseala turiştilor şi s-au oferit să îi transporte cu căruţele, în schimbul a 50 de lei pentru două persoane. Ajunşi la telegondolă, au avut de înfruntat alte probleme. Urcările au fost gratuite, însă o coadă imensă de oameni s-a format la urcarea în cabine, astfel că unii dintre aceştia au avut de aşteptat mai mult de două ore pentru a ajunge pe munte. Primii schiori care au testat cabinele au rămas blocaţi la înălţime aproximativ 20 de minute, din cauza unui senzor defectat la instalaţia de transport.

Telegondola blocată în ziua inaugurării
În acest timp, la baza pârtiei alţi turişti şi-au pierdut răbdarea şi au început să huiduie. „Stăm de două ore şi jumătate. Nu am apucat să ne dăm niciodată. Cum să apucăm? Doar este deschiderea oficială. Cum să te dai? Ideea este să apărem mulţi, să pară coadă, că-i aglomeraţie. Ne-au spus de patru ori până acum de ce trebuie să aşteptăm. Prima dată că telegondola s-a dezechilibrat că a urcat prea multă lume şi nu coboară nimeni. După aia că bate vântul sus, după aia că este o defecţiune tehncă. Nu aveam cum să urcăm că era gratuit”, a spus schiorul Claudiu Niga.

Imagine indisponibilă

Doar câţiva schiori au reuşit în intervalul orar 10.00 – 14.00 să ajungă cu telegondola în vârful pârtiei şi să schieze. Instalaţia de transport a fost repusă în funcţiune în jurul orei 15.00, iar finalul zilei s-a scurs fără alte incidente. Telegondola a stat nefolosită şapte ani, a spus primarul Mihăiţă Negură, prezent la inaugurare împreună cu ministrul Turismului Bogdan Trif şi cu alte oficialităţi. Pârtia de 15 milioane de euro din Masivul Rarău a fost amenajată cu fonduri de la Ministerul Turismului şi de la bugetul local al municipiului Câmpulung Moldovenesc. Primul tronson al ei are 2.850 de metri, fiind cel mai lung din Moldova, şi un grad de dificultate mediu. Pârtia dispune de instalaţie de telegondolă cu 33 de cabine, nouă tunuri de zăpadă, o maşină de bătut zăpada, 176 de stâlpi de iluminat şi un lac de acumulare cu o capacitate de 10.000 de metri cubi.

Staţiunea unde şoseaua este folosită ca pârtie

În Masivul Vâlcan, o altă investiţie a Ministerului Turismului a dat naştere unei situaţii rar întâlnite.  Zona turistică Pasul Vâlcan a fost dotată din 2011 cu o telegondolă care a costat opt milioane de euro, însă în lipsa unor pârtii adecvate, cea mai mare distracţie a oaspeţilor staţiunii este să coboare cu săniile şi schiurile pe şoseaua Pasului Vâlcan, închisă pe durata iernii şi transformată de localnici într-o pârtie.

pasul valcan
pasul valcan

Oamenii plătesc 10 lei pentru o călătorie dus-întors şi 7 lei pentru o urcare cu telegondola în Pasul Vâlcan. Pe munte găsesc câteva case de vacanţă modeste şi două pârtii de schi ce însumează mai puţin de 500 de metri. Cel mai adesea aleg să coboare pe schiuri şi cu săniile pe Drumul Judeţean 664, până la baza telegondolei. Traseul măsoară circa patru kilometri de şosea, acoperiţi în aceste zile cu un strat consistent de zăpadă, pe care schiorii şi conducătorii săniilor trebuie să fie foarte prudenţi. „Sunt o mulţime de serpentine şi de pante, cu înclinaţia de până la 21 la sută, astfel că avem paret de senzaţii tari la coborâre”, spune Ioana Domokoş, o localnică din Vulcan venită la schi. Din loc în loc, pot fi văzute rămăşiţe ale săniilor de plastic distruse la coborârile prea aventuroase.


„Pârtia” trece pe sub telegondolă şi traversează o pădure întinsă oprindu-se la bariera prin care se interzice accesul maşinilor pe ea. Telegondola din Pasul Vâlcan a fost inaugurată în februarie 2011, în prezenţa fostului ministru Elena Udrea, al Turismului şi al Dezvoltării Regionale. Achiziţia şi amenajarea ei au costat aproape 33 de milioane de lei, fonduri alocate de Ministerul Turismului, în perioada 2009 – 2012. La punerea în funcţiune, instalaţia a fost anunţată drept cea mai mare investiţie în turism realizată în Valea Jiului după 1990. Alţi peste 12 milioane de lei au fost investiţi pentru modernizarea şoselei Vulcan – Pasul Vâlcan, iar drumul Judeţean, construit pe fonduri de la UE, a fost inaugurat în toamna anului 2014. De atunci, în fiecare iarnă, suplineşte lipsa pârtiilor de schi pe care autorităţile nu mai au bani.


Vă recomandăm să citiţi şi:

VIDEO Râuşor, locul de vis ascuns în munţi. Un tunel de 14 kilometri săpat în stâncă leagă staţiunea de marele baraj din Retezat

Staţiunea care se transformă într-un loc de pelerinaj. Povestea tunelului celor 365 de sfinţi şi a „minunilor” din Straja

FOTO VIDEO Bukovel, minunata staţiune de schi din Ucraina, noua preferinţă a românilor. Condiţii de Elveţia, preţuri mai mici ca în România

Suceava



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite