Cum ne protejăm de „sindromul vederii la calculator“. Sfaturi simple, cu efect garantat

Cum ne protejăm de „sindromul vederii la calculator“. Sfaturi simple, cu efect garantat

Orele petrecute în faţa calculatorului au efecte nedorite FOTO: arhiva Adevărul

Computerele, laptopurile, tabletele, nemaivorbind de telefoane, sunt o prezenţă obişnuită în viaţa noastră, însă sănătatea ochilor ne este pusă în pericol odată cu creşterea duratei de utilizare.

Ştiri pe aceeaşi temă

Durerile de cap, de gât şi de spate le asociem adesea cu poziţia pe scaun, aplecat în faţa calculatorului. Nu sunt, însă, singurele consecinţe nedorite, tribut al folosirii tehnicii moderne. Cei care folosesc în mod frecvent monitoarele sunt predispuşi la afecţiuni ale vederii, iar primele semne care să ne pună în gardă sunt ochii roşii, iritaţi, uscaţi şi problemele de focalizare. Pericolul creşte odată cu creşterea perioadei petrecute în faţa ecanelor, însă câteva măsuri de protecţie, la îndemâna fiecăruia, ne pot ajuta să ne menţinem în parametrii optimi sănătatea ochilor.

De la ce distanţă privim

Peste 60 milioane de oameni suferă astăzi de Sindromul vederii la calculator (CVS – Computer Vision Syndrom), a menţionat medicul Claudia Ştefan în lucrarea „Sindromul privitului la computer“, prezentată de curând în cadrul unui eveniment de comunicări ştiinţifice. Acest număr se măreşte anual cu un milion de persoane, motiv pentru care posibilităţile de a ne proteja ochii ar trebui să le cunoaştem fiecare.

Distanţa de la care privim ecranele dispozitivelor mai sus amintite este un prim aspect, foarte important. În cazul ecranului computer-ului, spre exemplu, distanţa optimă, menţionează medicul, este de 50-60 cm de ochi. Partea de sus a ecranului ar trebui, de asemenea, să fie uşor sub nivelul ochilor.

Distanţa, sunt de părere şi alţi specialişti opticieni, se micşorează în cazul ecranelor tabletelor, distanţa optimă situându-se între 35 şi 40 cm, în funcţie, evident, de diagonală şi de rezoluţie, şi poate scădea până la 25 cm în cazul ecranelor telefoanelor mobile de ultimă generaţie.

Cum ne „odihnim“ ochii

Indiferent că există sau că încă nu s-au instalat simptomele cauzate de privitul la calculator, ar trebui să cunoaştem câteva modalităţi prin care ne putem proteja. Am amintit deja de distanţa optimă şi de faptul că, în cazul ecranelor computer-ului şi al laptop-ului, ecranul ar trebui poziţionat uşor sub nivelul ochilor. 

Luminozitatea display-ului este un alt aspect important. Deşi într-o primă fază am putea considera că un ecran luminos ne ajută, pe termen lung, de fapt, ne creează probleme, prin urmare specialiştii recomandă o diminuare a luminozităţii până la o valoare medie de 40-60%. Contrastul este de asemenea foarte important, fiind de evitat contrastul puternic, ce în timp determină senzaţia de ochi uscaţi.

Clipitul mai des decât o facem de obicei este un truc recomandat de specialişti, care ne ajută să menţinem confortul ocular. De asemenea, din 15 în 15 minute, ne mai recomandă medicii, se impune o scurtă pauză. În acest timp ne îndreptăm privirea către un obiect îndepărtat.

Dacă am observat că ochii ne obosesc uşor, este recomandat să mărim font-ul, mai ales atunci când ne petrecem mult timp citind pe un dispozitiv electronic.

Şi folosirea de lacrimi artificiale poate fi de un real folos atunci când simptomul de „ochi iritaţi“ nu ne dă pace şi când nu poate fi legat de o afecţiune mai gravă. Prezentarea la medicul specialist, în cazul constatării problemelor oculare, este, însă, cel mai bun sfat, specialistul fiind cel care ne poate da şi mai multe indicaţii, în funcţie de specificul activităţii fiecăruia dintre noi şi de cele constatate în urma evaluării medicale.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările