Femeia care a impus respect în lumea producătorilor de pălincă. Povestea Ioanei Bran, singura „pălincaroşă“ din România

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ioana Bran a intrat într-o afacere în care, de regulă, se fac remarcaţi doar bărbaţii. Tânăra de 30 de ani a reuşit să se impună şi să determine lumea să scape de prejudecăţi în ceea ce priveşte implicarea femeilor în producerea pălincii.

Cel mai des se emit prejudecăţi când vine vorba de implicarea unei femei într-un domeniu considerat rezervat exclusiv bărbaţilor. A simţit-o pe pielea ei Ioana Bran, o tânără de 30 de ani din Satu Mare. Activează în domeniul pălinciei, fiind o „pălincaroşă”, aşa cum îi place ei să-şi spună. La momentul actual, nici ea, nici cei care se învârt în acest domeniu nu cunosc o altă femeie implicată în această lume, aşa cum o face Ioana. Tânăra se implică mai exact în afacerea familiei, cea care produce Pălinca Bran, o afacere de familie din judeţul Satu Mare care furnizează anula peste 50.000 de litri de pălincă în toate colţurile lumii. Ioana are sarcinile ei bine stabilite şi deloc uşoare pentru o femeie.

„Eu mă ocup teoretic cu tot ce ţine de ofertarea clienţilor, târguri, expoziţii, misiuni economice, clienţi externi, furnizori externi, legătura cu clienţii”, afirmă Ioana. Aceasta este doar partea teoretică, pentru că în practică totul este mult mai greu pentru ea ca femeie de implementat, bărbaţii având o reticenţă atunci când apare o tânără să le vorbească despre pălincă, să le prezinte procesul de fabricare şi caracteristicile unei băuturi dedicate aproape în exclusivitate bărbaţilor.

„Prima misiune economică, prima ieşire a noastră de anvergură mai mare, a fost în Coreea de Sud, la Seul, acum 4 ani. Eram singura femeie într-o delegaţie de nouă bărbaţi. Cred că am avut emoţii şi eu, dar şi ei. Toţi aveau undeva pe la 45 – 50 de ani şi eu la vremea aia aveam vreo 25 de ani. Trebuia să avem întâlniri la camera de comerţ de acolo, prezentări, apoi discuţii în privat, dar m-am obişnuit. E aşa o preconcepţie a oamenilor, dar m-am obişnuit. Acum am clienţi care doar cu mine doresc să vorbească şi să negocieze, ei zic că sunt mai dură şi au o oarecare reţinere faţă de mine”, explică Ioana Bran.

image

Firma familiei Bran produce pălincă din diverse sortimente, care este vândută la diverse gramaje. Cea mai renumită este pălinca de prune, dar specialităţile sunt foarte căutate şi au o trecere extraordinară. Specialităţile sunt reprezentate de pălinca de caise, mere gutâi, pere, vişine, afine şi căpşuni, care sunt comercializate cel mai des în sticle de 700 de mililitri şi pot fi întâlnite în România în cele mai mari lanţuri de magazine, dar şi în domeniul Horeca. La acestea se adaugă şi vişinata şi afinata, băuturi dedicate mai mult doamnelor.

Ioana nu doar că ştie pe din afară toate produsele şi tot procesul de fabricare al lor, pe care a ajuns să îl explice şi povestească tuturor agenţilor de vânzări de la marile firme de distribuţie, dar a şi gustat fiecare sortiment de câte ori situaţia şi jobul a impus, pentru binele afacerii.

„La târguri e cam obligatoriu să beau pălincă cu bărbaţii. Că dacă nu beau o întorc şi zic ei: «Păi cum, mă puneţi să beau şi dumneavoastră nu beţi? Înseamnă că nu e bună». Evident că nu ai cum să bei cu fiecare client, dar ca noroc că avem şi variantă mai slabă la tărie, mie îmi pun mai slabă, lor le pun mai tare şi avem şi vişinată şi afinată şi avem şi produse destinate femeilor şi asa reuşesc să fac faţă. Patru, cinci zile cât ţine un târg zile mă sacrific. Fac la mişto aceste provocări, dar rămân foarte surprinşi, că nu se aşteaptă să le fac faţă. Eu consider că în cazul meu, în astfel de situaţii, chiar dacă sunt o femeie în lumea bărbaţilor, important e să şti cum să tratezi omul”, adaugă Ioana Bran.

În cei 5 ani pe care i-a petrecut deja în firma familiei şi în care a luat contact cu tot ce înseamnă pălincia,procesarea pălincii şi băutorii de pălincă, Ioana a reuşit să se impună şi chiar să îşi creeze o imagine foarte bună în relaţia cu clienţii. Pălinca a purtat-o în diferite ţări, printre care îi place să enumere Coreea de Sud, Mexic, Cuba, Germania sau Polonia, pe lângă altele, unde şi-a făcut şi prieteni datorită pălincii, dar şi clienţi care doar pe ea o contactează la o fiecare comandă, dând dovadă că au renunţat la preconcepţii.

„La târguri imi place să mă îmbrac tradiţional, dar totuşi cu tente moderne, aşa cum e şi pălinca noastră, o băutură tradiţională dar care e adusă în modernitate. Şi cred că şi din cauza ţinutei şi că sunt tânără mulţi mă consideră o hosstesă, o fătucă pusă să servească. Anul trecut,  aveam un client extern din Anglia, cu care păstrez legătra telefonic de doi ani, dar nu ne cunoşteam. A venit omul la stand la Romexpo, nici eu nu ştiam cine e, nici el nu ştia cine sunt eu, l-am servit şi a plecat. Mă sună după vreo 10 minute să îmi zică: vai doamna Bran am fost pe la dumneavoastră pe la stand, dar nu v-am văzut, unde sunteţi? Când a venit şi m-a văzut nu a ştiut cum să reacţioneze. Nu se aştepta să vadă o tânără acolo. ”, povesteşte Ioana o altă experienţă din această lume a bărbaţilor în care ea s-a integrat foarte bine.

image

Ca formare Ioana este la bază licenţiată în gestiunea afacerilor şi studiile şi le-a aprofundat la un masterat în contabilitate şi audit contabil, specializări care o ajută în munca pe care o depune. Nu se vede plecată din acest domeniu şi nu se vede făcând altceva.

Satu Mare



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite