Niciun profesor din Vâlcea nu va rămâne şomer, dă asigurări inspectorul şcolar general Remus Grigorescu

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Profesorii suplinitori vor fi afectaţi de reducerea normelor didactice. Foto Adevărul. Arhivă
Profesorii suplinitori vor fi afectaţi de reducerea normelor didactice. Foto Adevărul. Arhivă

După ce săptămâna trecută sindicatele din învăţământ au transmis o scrisoare deschisă Ministrului Educaţiei în care atrag atenţia că foarte mulţi profesori riscă să devină şomeri  din cauza reducerii normelor didactice, conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Vâlcea susţine că nu se pune problema de aşa ceva.

Nemulţumirea şi calculele sindicatelor au pornit de la faptul că Ministerul Educaţiei a decis recent modificarea numărul de elevi din clasa a IX-a, de la 28  la 29 de elevi. Acest lucru duce la un număr mai mic de clase şi, implicit, la reducerea normelor didactice. Potrivit calculelor lui Tiberiu Pană, vicepreşedintele Uniunii Sindicatelor Libere din Învăţământul Vâlcean, în liceele din judeţ vor funcţiona în acest an doar 102 clase de a IX-a faţă de 129, cât se prevăzuse iniţial,  fapt duce la dispariţia a 42 norme didactice. 

La rândul său, inspectorul general şcolar Remus Grigorescu declară că abia în septembrie se va cunoaşte câte norme didactice dispar şi că nu se pune problema de trimiterea în şomaj a profesorilor. Singurii care vor fi afectaţi de reducerea numărului de clase sunt profesorii suplinitori.

“Este total fals, profesorii nu vor rămâne fără locuri de muncă! Eu cred că este o greşeală mediatică. Se va reduce numărul de posturi, nu profesorii vor rămâne şomeri. Titularii nu vor fi afectaţi de creşterea numărului de elevi la clasa a IX-a.  Vor fi oarecum afectaţi doar suplinitorii. Deocamdată nu am calculat câte norme dispar în Vâlcea pentru că această procedură va continua până la data de 1 septembrie. Fenomenul este generat şi de scăderea populaţiei şcolare care, inevitabil, va duce şi la o corecţie. Măsura dispusă de Ministerul Educaţiei se încadrează în prevederile legale,  este o măsură justă!” , apreciază Remus Grigorescu. 

În acest an, în Vâlcea au fost repartizaţi la liceu 2967 de elevi, peste 600 din locurile disponibile în învăţământul liceal rămânând neocupate. 

Sindicaliştii vâlceni au calculat că, la nivel naţional, 5000 de profesori vor rămâne şomeri din toamnă. Aceştia i-au cerut ministrului Remus Pricopie, printr-o scrisoare deschisă, să revină asupra aceste măsuri. Iată ce au mai cerut sindicaliştii:

                                                                            Scrisoare deschisă

                                    D-lui Remus Pricopie, ministru al  educaţiei naţionale 

                                     D-nei Vasilica Ştefania Duminică, secretar de stat  

                                           pentru învăţământul preuniversitar 

                                                                             Motto: „De un singur lucru îi este 

                                                                              ruşine adevărului, să se ascundă.”

                                                                                                                  LOPE de VEGA

               

Potrivit Calendarului stabilit de M.E.N., în data de 16 iulie 2013, s-a finalizat prima etapă a repartizării computerizate a absolvenţilor elevilor clasei a VIII-a. 

În data de 17 iulie, aceştia au aflat rezultatele finale ale Admiterii în învăţământul liceal de stat, prin afişarea listelor oficiale atât la şcolile de provenienţă ale elevilor, cât şi la liceele la care au fost repartizaţi.

Cu ocazia parcurgerii listelor cu absolvenţii repartizaţi, cu nedisimulată surprindere, am luat cunoştinţă de faptul că M.E.N., cu siguranţă sub bagheta d-stră, a modificat („dintr-un condei”!) numărul elevilor din clasele de început în învăţământul liceal (clasa a IX-a învăţământ cu frecvenţă – zi),  de la 28 de elevi la 29 de elevi!

Fără să ziceţi nici ...pâs! Ce discuţii în comisia de dialog social/comisia paritară! Ce relaţii între parteneri  sociali egali ...! „Jocurile” au fost făcute în lipsa partenerului  şi doar în defavoarea intereselor  acestuia!

Procedând astfel, aţi ignorat şi încălcat prevederea de la alin. (2) al art. 8 din Metodologia pentru fundamentarea cifrei de şcolarizare şi stabilirea reţelei unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat  ..., acreditat pentru anul şcolar 2013-2014, aprobată prin O.M.E.C.T.S. nr. 6.212/13.XI.2012, conform căreia: „Clasele de început în învăţământul liceal vor fi constituite din 28 de elevi” (clasa a IX- a învăţământ cu frecvenţă – zi). 

Printre condiţiile de la criteriul legislativ prevăzute de Metodologie, de  care inspectoratele şcolare trebuiau să ţină cont pentru fundamentarea proiectului Planului de şcolarizare, se aflau şi cele referitoare la „încadrarea strictă în numărul de posturi” aprobat de minister pentru fiecare inspectorat şcolar şi „respectarea ordinelor, metodologiilor ... emise de M.E.C.T.S.” cu privire la modul de fundamentare a proiectului planului de şcolarizare (Metodologie, art.3, pct. 8-10);  adresa de înaintare către minister a proiectului de plan urma să conţină „în mod obligatoriu şi menţiunea că: Prezentul Proiect al planului de şcolarizare pentru anul şcolar 2013-2014 a fost întocmit cu încadrarea strictă în numărul de posturi aprobat inspectoratului de M.E.C.T.S.” (Idem, art. 37). 

Condiţii de care, la nivel teritorial, s-a ţinut cont în elaborarea  proiectului Planului de şcolarizare; numai că ele au devenit inoperante prin nerealizarea numărului prognozat de clase a IX-a.

      Ce consecinţe a avut la nivel naţional această acţiune:

  A. Conform datelor statistice făcute publice de către M.E.N, pe Portalul SEI (rezultate actualizate ale repartizării în licee), numărul  total de locuri disponibile pentru clasa a IX-a, rezultat din centralizarea solicitărilor din judeţe, a fost de 183.371 locuri; 

               a) la Evaluarea Naţională s-au prezentat 161.724 elevi; 

               b) dintre aceştia, doar un număr de 145.896 candidaţi au participat la repartizarea computerizată.

  Diferenţa de 37.475 de locuri (peste 20% din numărul total al locurilor disponibile) reprezintă locurile neocupate, mai ales, la licee tehnologice/colegii tehnice.

     B. Conform aceloraşi  date statistice, după prima etapă a repartizării computerizate în învăţământul liceal a absolvenţilor clasei a VIII-a, care şi-au exprimat opţiunile: 

               a) au fost repartizaţi 145.396 candidaţi : 28 elevi/clasă = 5.192 clase 

                                                 145.396 candidaţi : 29 elevi/clasă = 5.013 clase 

 Doar din majorarea (de către d-stră) cu 1 (unu) a numărului de elevi/clasă, la nivel naţional, numărul  claselor a scăzut cu  179 de clase! Dar despre această  „realizare”  a mandatului d-stră nu aţi declarat (încă) nimic. Este adevărat că, până acum, nici nu v-a întrebat nimeni nimic. 

Dispariţia acestor clase şi a numărului corespunzător de norme didactice, de posturi didactic auxiliare şi nedidactice, trebuie să vi le  asumaţi. Doar ca urmare a acestei „manopere”, dispar din sistemul de învăţământ 298 de norme didactice:

-  (179 clase x 30 ore x 36 săptămâni : 648 ore normă didactică/an = 298,33 norme).  

În schimb, aţi făcut declaraţii aparent  liniştitoare,  conform cărora „nu există clase a IX-a unde s-au înscris copii şi pe care să le desfiinţăm. Este o informaţie falsă, care nu face decât să introducă panică”, asigurându-i pe cei interesaţi de faptul că „toate clasele formate ... merg înainte. Nu se desfiinţează clase”. Sigur că nu se desfiinţează clase în care ... s-au înscris copii!

Dar, despre cele 179 de clase pe care le-aţi desfiinţat (prin mărirea numărului de elevi din clasa a IX-a, de la 28 la 29), ce o să declaraţi? Că  nu aţi ştiut?! Că a făcut-o altcineva din minister fără să vă informeze sau că programul realizat de SIVECO este de vină!? Oricum, acum trebuie să declaraţi ceva şi despre aceste clase pe care le-aţi transferat în neant!

              b) numărul locurilor libere (după prima etapă) = 37.975 locuri libere 

                                  37.975locuri libere : 28 elevi/clasă = 1.356 clase 

                                  37.975 locuri libere : 29 elevi/clasă = 1.309 clase

                                                               rezultă o diferenţă  de   47 clase

           c) după Repartizarea a II-a din 25 iulie 2013  (prin care nu au mai fost repartizaţi decât  536 candidaţi), la nivel naţional, au rămas neocupate 37.439 locuri. 

Însumând cele  179 clase (care nu mai există  la nivel naţional, ca urmare a majorării cu un elev  a numărului elevilor din clasa a IX-a) cu cele 1.356 clase (neefectuate, care reprezentă numărul locurilor rămase  libere după cele două etape ale repartizării computerizate)  = 1.535 clase nerealizate la nivel naţional. 

Să calculăm şi numărul  normelor didactice disponibilizabile, corespunzător celor 1.535 clase nerealizate: 

- 1.535 x 30 ore/săpt. x 36 săptămâni : 648 ore/norma did. = 2.558 norme didactice.

Acestora  li se adaugă, pentru circa 1.400 de clase nerealizate la filiera tehnologică, un număr de 90 ore/clasă/an, reprezentând orele alocate pentru C.D.L.-uri/Module, astfel: 

  - 1.400 clase nerealizate x 90 ore/clasă/an : 648 ore  = 194,44 norme didactice.

Totalul normelor didactice nerealizate la nivel naţional,  este de: 

- 2.558 +194 = 2.752  norme didactice.

Astfel că, totalul  general al normelor didactice nerealizate la nivel naţional,  este de: 298 norme + 2.558 norme +194 norme = 3.050 norme didactice.

Li se adaugă un număr corespunzător de posturi pentru personalul didactic auxiliar şi nedidactic care dispar din sistem: secretari, contabili, administratori, pedagogi, supraveghetori de noapte, portari, bucătari, îngrijitori curăţenie  etc. etc. 

În total, de la 1 septembrie 2013, cel puţin 5.000 de salariaţi din învăţământul liceal vor trebui să îşi caute de lucru în altă parte. Pentru câteva zile nenormate, poate şi în faţa clădirii ministerului. La colindat!  

Referitor la declaraţiile pe care le-aţi făcut astăzi (25 iulie 2013), agenţiilor de ştiri/presă  HotNews şi AGERPRES şi care nu fac altceva decât să încerce să edulcoleze aceste adevăruri crude, facem următoarele precizări:

- susţinerea d-stră conform căreia „Nu închidem licee, nu dispar clase, pentru că ele nu au fost formate”, pe lângă o doză de cinism, conţine şi un mare neadevăr. Iată şi care: în primele luni ale acestui an calendaristic, în fiecare unitate de învăţământ de nivel liceal, s-au constituit normele didactice şi  s-a făcut încadrarea personalului didactic pentru anul şcolar 2013-2014 (în conformitate cu prevederile O.M.E.C.T.S. nr. 6.239/13.11.2012 pentru aprobarea Metodologiei – cadru privind mobilitatea personalului didactic din învăţământul preuniversitar în anul şcolar 2013-2014, cu modificările şi completările ulterioare). Ceea ce înseamnă că încadrarea personalului didactic s-a făcut atunci ţinând cont de numărul claselor a IX-a propuse şi nu în funcţie de numărul claselor realizate! Pentru că, în februarie 2013, nimeni nu ştia câte clase a IX-a se vor realiza din cele propuse în fiecare liceu/colegiu. Atunci,  toţi acei salariaţi – vreo 5.000 la număr – contau pe faptul că, în toamna acestui an, vor avea un loc de muncă. Acum, trebuie să constate că, datorită şi domniilor voastre, nu îl vor mai avea! 

-  susţinerea conform căreia „în mod natural, eşti obligat să realizezi un plan şi apoi ajustarea acestuia în funcţie de numărul de elevi înscrişi”, întărită de declaraţia d-stră, conform căreia „întotdeauna la liceu avem mai multe locuri proiectate, locuri de clasa a IX-a care  urmează  să fie ocupate  după  Evaluarea  Naţională,  decât  elevi  care  se  înscriu  după începerea admiterii la liceu”  sunt,  de  asemenea, eronate.  Pentru  aceleaşi  motive pe care le-am prezentat anterior; 

- aserţiunea conform căreia „nu se pune problema să avem profesori titulari care să nu îşi ocupe posturile” este nesustenabilă; deoarece aceştia, în marea lor majoritate ingineri specialişti din licee tehnologice, nu au alternativa pe care o invocaţi d-stră şi anume posibilitatea  de a îndepărta din sistem suplinitorii având aceeaşi calificare „care să ocupe acele catedre pentru care nu există titulari”. Deoarece, suplinitorii pe care îi invocaţi, nu prea există în învăţământul liceal. Iar în cel gimnazial nici măcar atât!

Câteva cuvinte  despre cauzele reale care au generat această situaţie:

 a) rata  foarte  mare a abandonului şcolar din timpul şi după absolvirea clasei a VIII-a (de peste 20% din numărul elevilor înscrişi, faţă de 17,4 % cât a fost, în anul 2012, rata abandonului şcolar în învăţământul preuniversitar);

b) cei mai mulţi dintre absolvenţii clasei a VIII-a care abandonează învăţământul obligatoriu aparţin etniei rromă (mai ales fetele); 

c) înscrierea concomitentă a unor elevi în clasa a VIII-a din  două sau mai multe şcoli („găselniţă” a unor manageri care, procedând astfel, încearcă să atragă fonduri, deoarece „banii urmează elevul”!);

d) totalul dezinteres al decidenţilor locali de a propune specializări/calificări în domenii cerute de piaţa muncii (majoritatea specializărilor propuse la nivelul unităţilor de învăţământ liceal sunt destinate să asigure norme didactice unor „specialişti”, titulari care altfel, ar rămâne fără obiectul muncii!).

Astfel că, fundamentarea „după ureche” a proiectelor Planurilor de şcolarizare, fără a se ţine cont de repetarea anuală a acestei situaţii, determină cruda realitate care justifică demersul nostru: după începerea anului şcolar 2013-2014, un număr foarte mare de salariaţi din învăţământul liceal (în special, din licee tehnologice/colegii tehnice) urmează să îşi piardă locurile de muncă. Fără posibilitatea  de a mai putea rămâne în sistem, deoarece toate posturile/orele declarate vacante, sunt deja ocupate din etapele anterioare ale mişcării personalului didactic.

Se impune  a fi trase câteva concluzii: 

1. ca urmare a  modificării de către d-stră  a numărului elevilor din clasa a IX-a şi, mai ales, datorită numărului mare al locurilor rămase libere la nivel judeţean/naţional, rezultă un număr foarte mare de clase nerealizate (repartizarea candidaţilor rămaşi nerepartizaţi după a doua etapă, nu schimbă cu mult aceste date): 

          - un număr de 1.535 clase (în varianta cu 28 de elevi/clasă), câte dispar la nivel naţional;

           2. aceste date confirmă o situaţie deosebit de gravă, existentă la nivel judeţean/ naţional: numărul mare al salariaţilor (personal didactic, didactic auxiliar şi nedidactic)  care urmează să fie disponibilizaţi din sistemul educaţional:

        - la nivel naţional urmează să dispară un număr de 3.050 norme didactice (luând în calcul şi  numărul orelor aferente C.D.L.-urilor, pentru specializările de la liceele tehnologice), la care se adaugă un număr considerabil de posturi didactic auxiliare/nedidactice; 

          3. este posibil ca această „faptă” a d-stră şi a altor decidenţi din M.E.N. (şi anume, mărirea numărului de elevi din clasa a IX-a de la 28 la 29/ clasă) să fie ireversibilă; 

          4. în schimb, acţiunea ilegală a tuturor celor vinovaţi nu trebuie să rămână nepedepsită de către cei în drept. 

Drept pentru care, vă solicităm ca, de îndată, să dispuneţi adoptarea următoarelor măsuri:  

- corelarea  ofertei din proiectul  Planului de şcolarizare propus, cu  acele realităţi cunoscute de mult timp dar ignorate în fiecare an (numărul mare al elevilor din clasele a VIII-a  care abandonează/rămân repetenţi etc.); 

- blocarea posturilor didactice disponibilizate pentru examenul de titularizare pentru a soluţiona, cu prioritate, restrângerile de activitate ale miilor de posturi didactice titulare care, numai pentru aceste motive,  urmează să dispară din sistem; 

Asemenea măsuri, pe care nu aveţi curajul de a vi le asuma şi care au caracterul unor „curbe de sacrificiu” şi prin care  se urmăreşte reducerea  numărului salariaţilor din sistemul  de învăţământ, nu pot fi justificate prin niciun fel de argumente.

 Cu atât mai mult cu cât, Guvernul României din care faceţi parte, în  recent publicatul Plan Naţional de investiţii strategice şi crearea de locuri de muncă,  referitor la „Situaţia după 6 luni de la alegeri”, se laudă cu rezultatele economice deosebite obţinute în 2013: „economie + 2,2% T1 – creştere economică, economie solidă, moneda stabilă”; niciun cuvinţel despre reducerea numărului salariaţilor din învăţământul liceal! Dimpotrivă, cuvinte pompoase despre crearea unor noi locuri de muncă ... până la sfârşitul anului!

Iar de la d-stră  şi de la toţi cei aflaţi  astăzi la putere, încă mai aşteptăm  să  ne  administraţi dovada că sunteţi capabili să (re)acţionaţi prin fapte, corespunzătoare angajamentelor electorale pe care le-aţi asumat necondiţionat în campaniile din anul anterior; şi nu prin  declaraţii de presă care nu au nimic în comun cu adevărul şi prin comentarii jenante, administrate de la  posturi de televiziune aservite altor interese decât interesului public.

 

                                                     Vicepreşedinte al U.S.Î. Vâlcea, 

                                                                 Prof. Pană M. Tiberiu

Râmnicu Vâlcea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite