Hoții din Ploieşti modifică mersul trenurilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Infrastructura feroviară şi vagonele de marfă sunt țintele preferate ale hoţilor de fier vechi. Infractorii din Prahova au prins curaj în ultima vreme, provcând, lunar, pagube de aproape 40.000 de lei

Hoții de fier vechi dau peste cap orarul trenurilor care trec prin Ploiești. Iar asta nu este cea mai gravă consecință a furturilor din infrastructura feroviară. Tot din cauza lor, au existat și mici accidente. Numai norocul a făcut să nu se întâmple, până acum, nicio tragedie, în condițiile în care infractorii au transformat calea ferată în propria sursă de venit nu „refuză" nicio pradă. Cabluri de cupru, transformatori și şine de cale ferată, toate sunt bune de valorificat, informează cotidianul Telegrama.

Munca în zadar

La Ploieşti se fură orice, iar metalul, prezent în cantităţi mari pe calea ferată, este la îndemână pentru sărmanii care au ajuns să trăiască numai din asta. Ce-i drept, „meseria" e riscantă, dar „meseriașii" s-au orientat bine. Un singur transformator costă 500 de lei, iar o bobină nu mai puțin de 8.000 de lei. Pagubele se ridică, lunar, la 35.000 - 40.000 de lei. „Principalele zone de acţiune ale hoţilor sunt în apropierea staţiilor CFR: Ploieşti Triaj, Ploieşti-Sud, Ploieşti - Vest, Zănoaga, Trestieni, Ciorani. De obicei, hoţii sustrag bobine de joantă, relee tip CFR, transformatori, cabluri de cupru, componente de vagoane şi şine de cale ferată, îndeosebi de pe liniile dezafectate", a declarat Gabriel Irimia, șeful secției Transporturi Feroviare Ploiești Sud, citat de Telegrama.

Numai pentru astfel de infracţiuni, 170 de persoane au fost cercetate penal de la începutul acestui an. Însă doar şapte și au primit mandate de arestare din partea judecătorilor. De fapt, a devenit un lucru obișnuit ca hoţii să fie eliberați de magistrații care consideră că prejudiciile sunt prea mici, dar care, evident, nu iau în calcul în ce măsură a fost pusă în pericol circulația feroviară. 

Poliţiştii de la Transporturi ştiu cu cine au de-a face, dar foarte rar îi pot prinde. Reducerile bugetare şi lipsa logisticii sunt aliații infractorilor, drept dovadă că numeroase furturi din infrastructura CFR au fost descoperite la mult timp după producerea lor. De obicei, ele ies la iveală doar când personalul efectuează revizii. Poliţiştii sunt chemaţi la faţa locului, constată lipsa pieselor respective şi întocmesc un dosar penal pentru furt calificat cu autor necunoscut. De multe ori, aceste dosare rămân nerezolvate, iar peste ele se așază altele și altele.

În acest moment, polițiștii de la Transporturi au peste 700 de dosare cu autor necunoscut, dintre care mai bine de 400 au fost înregistrate în 2011. De la începutul acestui an au fost soluționate 97. În 94 de cazuri, autorii furturilor au fost prinși în flagrant. Însă hoții își extind domeniul de acțiune.

Întârzierile, cel mai mic pericol

Tot oficialii Poliției Transporturi dezvăluie ce stă, uneori, și în spatele întârzierilor înregistrate de garniturile care trec prin Ploiești. Furturile din infrastructura CFR au dat peste cap mersul trenurilor. Din cauza hoților de fier vechi, garniturile au înregistrat întârzieri de zeci de minute.

La finalul anului trecut, de exemplu, doi indivizi au furat 20 de metri de cablu de cupru de pe o linie circulată, compromițând chiar rețeaua care asigură dirijarea circulaţiei feroviare. Atunci, mai multe trenuri care veneau din Moldova şi Ardeal au rămas blocate la Ploieşti, înregistrând, în total, întârzieri de peste 2.000 de minute. Prejudiciile s-au ridicat la peste un milion de lei, dar, din fericire, furtul a fost depistat la timp, iar problema a fost remediată înainte să se producă o tragedie.

De la începutul acestui an, poliţiştii de la Transporturi au anihilat trei grupări compuse din 18 persoane care furau piese din vagoanele de marfă staţionate în gările Ghighiu şi Ploieşti Triaj. Infractorii foloseau dubiţe, pentru a lua repede prada de la locul faptei.

Luna trecută, trei femei au primit mandate de arestare pentru furt calificat. Acestea reuşiseră să sustragă, din infrastructura feroviară, componente în valoare de 5.000 de lei.

Ca-n filme

Sunt şi hoţi mai curajoşi, care fură produse din vagoanele de marfă ce tranzitează Ploieştiul după un scenariu incedibil. De obicei, sunt vizate garniturile care transportă fier vechi. „Predomină furtul din infrastructura feroviară, dar ne confruntăm şi cu furturile de marfă din vagoanele care tranzitează Ploieştiul", a afirmat comisarul şef Mădălin Stroe din cadrul Poliţiei Transporturi, serviciul Prahova.

Modul de operare al hoților pare inspirat din filme. Aceștia urcă în tren din mers şi acţionează sistemul manual de frânare. Timp de câteva zeci de  minute, până la remedierea frânelor, hoţii au destul timp să descarce suficient material reciclabil. Un asemenea caz s-a petrecut anul trecut, când patru tineri au fost surprinşi furând fier vechi din vagoanele de marfă. Unul dintre infractori a fost împuşcat de către poliţiştii care l-au surprins și pe care-i atacase, încercând să scape.

Hotărâți

Deşi nu au, în dotare, maşini de serviciu, poliţiştii au organizat anul acesta 63 de acţiuni de prindere a hoţilor, 183 de controale, 950 de patrulări și trei percheziţii.

Ai aflat ceva interesant, ai pozat sau ai filmat? Scrie-ne pe ploiesti@adevarul.ro!

image
Ploieşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite