Prima Dacia 1100 a ieşit pe poarta uzinei acum 47 de ani, cu Ceauşescu la volan. Adevărul ascuns: dictatorul nu conducea de fapt maşina numărul unu

Prima Dacia 1100 a
ieşit pe poarta uzinei acum 47 de ani, cu Ceauşescu la volan. Adevărul ascuns: dictatorul nu conducea de fapt maşina numărul unu

Ceauşescu, la volanul primei Dacii. FOTO: ACR

Maşina cunoscută drept „prima Dacia produsă în România“ a fost oferită cadou lui Nicolae Ceauşescu la 20 august 1968. Berlina produsă sub licenţa Renault 8 a fost fabricată timp de patru ani.

Ştiri pe aceeaşi temă

Construcţia Uzinei de automobile începea în anul 1966, la Mioveni (cartierul Colibaşi), în judeţul Argeş, iar doi ani mai târziu, în urma semnării unui contract de licenţă intre Renault si statul roman, demara fabricarea primului model Dacia 1100.

Primul model produs la Mioveni, o berlină cu tractiune şi motor pe spate, a fost, de fapt, un Renault 8 pentru care francezii furnizau, în baza contractului de licenţă, părţile componente ale modelului, iar românii le asamblau.

O erupţie de speranţă

Astfel, în urmă cu exact 47 de ani, pe porţile uzinei de la Mioveni ieşea prima Dacie produsă în România. „20 august a reprezentat un eveniment extraordinar pentru cei care lucrau în uzină şi un eveniment naţional de mare importanţă. Era data la care, oficial, în România se producea primul autoturism în serie pentru persoane. Dacia 1100 era net superioară celorlalte autoturisme din parcul naţional de la acea vreme, foarte restrâns de altfel (românii conduceau, atunci, Trabant, Moskvich, Skoda etc). Producerea Daciei 1100 a reprezentat un salt tehnologic naţional imens şi o erupţie de speranţă pentru toţi românii care îşi doreau o maşină“, a declarat, pentru „Adevărul“, Constantin Stroe, vicepreşedintele Dacia, cel sub ochii căruia s-a scris istoria uzinei, pentru care a lucrat ca şef de atelier, inginer-şef, director tehnic şi director general (1990-2002).

A fost sau n-a fost prima maşină

Momentul culminant al scoaterii de pe bandă a primului autoturism Dacia a fost minuţios gândit, mai ales că vehiculul îi era destinat lui Nicolae Ceauşescu. Oficial, prima Dacia a ieşit de pe liniile de montaj în ziua cea mare a festivităţilor. Neoficial însă, acest lucru s-a întâmplat cu aproape trei săptămâni mai devreme, pe 3 august 1968. Vehicululul ales să-i fie înmânat tovarăşului Nicolae Ceauşescu a fost, de fapt, varianta upgradată a uneia dintre maşinile produse în prima jumătate a lunii august 1968.

Secretul a fost însă bine păstrat, iar la momentul festiv de la 20 august 1968,preşedintelui Republicii Socialiste România îi erau înmânate cheile primei Dacii 1100. Autoturismul avea aplicată o plachetă din bronz cu următorul înscris: „Primul autoturism de serie fabricat în RSR.  Muncitorii, inginerii şi tehnicienii constructori de maşini vă aduc dumneavoastră, tovarăşe Nicolae Ceauşescu, prinosul de recunoştinţă pentru iniţierea producţiei de autoturisme în România şi pentru grija permanentă ce o purtaţi dezvoltării industriei noastre socialiste“. Modelul Dacia 1100 a fost fabricat de-a lungul a patru ani, perioadă în care la Mioveni au fost produse  37.500 de autoturisme.

Ce a urmat după Dacia 1100

Primul model realizat la Colibaşi a fost urmat, în 1969, de Dacia 1300, un vehicul produs sub licenţă Renault 12. Ulterior, Dacia a reuşit să dezvolte o întreagă gama de modele care a cuprins mai multe tipuri de vehicule de persoane şi utilitare.   

După 1978, Uzina de la Colibaşi a rămas fără Renault, pentru două decenii, până la 2 iulie 1999, când a avut loc semnarea contractului de privatizare a societăţii, dată de la care Dacia a devenit o marcă a Grupului Renault. 

În intervalul 1978-1999, Automobile Dacia a continuat autonom producţia de autoturisme derivate din gama Renault 12 (în 1987 - lansarea modelului Dacia 1320,  în 1991 - lansarea modelului Dacia 1325 Liberta, în 1992 - lansarea modelului Dacia 1307 şi 1309 Dublă cabină). De amintit că în 1995 a fost lansat primul autoturism conceput 100% de inginerii români, Dacia Nova. 

„Plecarea Renault de la Dacia a reprezentat începutul unui dezastru. Pe cât de inspirată a fost decizia construirii uzinei, pe atât de catastrofală a fost ruperea de Renault. Anii care au urmat au demonstrat lipsa de reacţiune a ambiţiilor politice de la acea vreme şi slăbirea calităţii producţiei. Era o oarecare mândrie că Dacia reuşea să producă şi fără Renault, însă la nivel de calitate standardele coborâseră mult“, a mai declarat Constantin Stroe.

Din nou cu Renault

În iulie 1999 a avut loc semnarea contractului de privatizare a uzinei de la Mioveni, iar Dacia a devenit o marcă a Grupului Renault, a cărei  principală misiune anunţată a fost susţinerea dezvoltării grupului pe pieţele emergente. 

Un an mai târziu, a avut loc lansarea modelului Dacia SuperNova, prima concretizare a colaborării franco-române, un autoturism echipat cu motor şi cutie de viteze Renault. În următorii ani sunt lansate modelele Dacia Solenza, Dacia Logan, Dacia Pick-Up, Logan Van, Dacia Sandero, Duster sau Lodgy.

 Foto  Dacia Group

Imagini din aceeasi galerie
  •  Foto  Dacia Group
  • Dacia 1100 S  Foto Revista Autoturism
  • Pe
maşina ce i-a fost înmânată tovarăşului preşedintete a fost aplicată  această plachetă
comemorativă din bronz FOTO ACR 
  • Nicolae Ceauşescu la volanul primului autoturism Dacia 1100, cu prilejul vizitei de lucru a conducătorilor de partid şi de stat la Uzina de autoturisme Piteşti (20 august 1968) FOTO Fototeca online a comunismului românesc/ 169/1968
Distribuie imaginea

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările