Reţete de ţepuit statul, marca Primăria Iaşi. Regia de Transport, al treilea "tun" prin insolvenţă plătit din bani publici

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cumpăarea autobuzelor MAZ la Iaşi a fost una dintre cele mai proaste afaceri făcute în transportul public din România FOTO Adevărul
Cumpăarea autobuzelor MAZ la Iaşi a fost una dintre cele mai proaste afaceri făcute în transportul public din România FOTO Adevărul

Oficialii municipalităţii ieşene au ajuns la al treilea caz de insolvenţă a unei societăţi din subordine în ultimii patru ani, adâncind „gaura“ totală dată bugetului de stat până la 315 de milioane de lei.

Magistraţii Tribunalului Iaşi au admis în cursul săptămânii trecute cererea de declanşare a procedurii de insolvenţă depusă de oficialii Regiei Autonome de Transport Public (RATP) Iaşi.

Regia care gestionează transportul în comun la Iaşi înregistrează pierderi uriaşe în ultimii ani, iar ANAF încearcă încă din 2012 să recupereze parţial debitele înregistrate la bugetul de stat.

Fiscul a pus sechestru pe conturile firmei şi a încercat să vândă 22 de tramvaie, fără succes însă. Astfel, RATP lasă în urmă datorii totale de 186,3 milioane de lei, dintre care 172,4 milioane de lei reprezintă restanţe către finanţele publice.

Statul, însă, are doar şanse teoretice să recupereze vreun leu din „cadavrul“ societăţii de transport de la Iaşi. Valoarea patrimoniului regiei reprezintă un procent infim din datoriile totale.

În plus, cele mai bănoase bunuri aflate pe inventar, mijloacele de transport în comun, sunt în curs de transfer la Compania de Transport Public (CTP) Iaşi, societatea înfiinţată pentru că „un operator de servicii publice nu-şi poate stopa activitatea“, după cum declară şefii Primăriei Iaşi.

CTP, care n-a obţinut încă licenţă de funcţionare, ar urma să înceapă activitatea cu un bilanţ contabil imaculat, fapt care i-ar servi la accesarea de împrumuturi nerambursabile din fonduri europene pentru cumpărarea de tramvaie şi autobuze noi.

Cel puţin acestea sunt intenţiile declarative ale şefilor Primăriei Iaşi, în condiţiile în care transportul public se află în subordinea Consiliului Local.

„Cred că o unitate nouă, care nu are datorii la stat, care nu este tot timpul afectată de presiunea Fiscului, poate să înceapă o altă viaţă. Referitor la compania nouă, de abia aştept să intre în funcţiune pentru ca să poată de aici încolo să ia credite, să facă împrumuturi, să poată să facem şi investiţii şi, de ce nu, să aibî şi o altă strategie de abordare a transportului public“, a declarat Gheorghe Nichita, primarul de Iaşi.

Cu toate acestea, economiştii locali spun că planul de reorganizare făcut public nu indică nimic altceva decât faliment şi pentru noua societate.

CTP ar urma să fie condusă de acelaşi director ca şi RATP, Maricel Ghercă, iar proiectul de eficientizare nu prevede nicio măsură de însănătoşire pentru principala boală a regiei: abonamentele gratuite.

Iaşiul este singurul oraş din România în care primarul social-democrat Gheorghe Nichita a impus prin hotărâre de CL, încă din anul 2005, acordarea de abonamente 100% gratuite, pe toate liniile, pentru pensionari şi alte categorii defavorizate.

De această facilitate beneficiază în jur de 65.000 de persoane, iar preţul unui abonament este de 120 de lei – cel mai scump din România. Din această sumă, primăria nu decontează decât 60 de lei, iar banii ajung în conturile regiei după mai multe luni de întârziere. Numai din această „afacere“, regia este păgubită anual cu 50 de milioane de lei.

Tot Gheorghe Nichita a făcut una dintre cele mai proaste şi controversate afaceri ale unui primar din România în materie de politici locale. În 2005, Primăria a alocat peste 10 milioane de euro pentru cumpărarea a 50 de autobuze MAZ, multe dintre acestea fiind astăzi aproape de a-şi da ultima suflare.

De altfel, în afară de MAZ-uri, parcul auto şi de tramvaie al Iaşiului este compus doar din autovehicule second-hand. „Soluţia pentru redresarea transportului public din Iaşi ar fi, în sinteză, cam asta: sesizare făcută la DIICOT, management privat şi subvenţionarea societăţii cu 30%, fonduri care să nu întârzie“, este de părere economistul ieşean Tiberiu Brăilean.

"Încălzirea" - cu CET şi Poli Iaşi
Şefii Primăriei Iaşi au patentat „modelul insolvenţei“ cu fosta Fotbal Club Politehnica Iaşi, societate băgată în insolvenţă în 2010 cu datorii oficiale totale de 14,8 milioane de lei. Cea mai mare pagubă se înregistrează în dreptul Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Iaşi, pe care defuncta Politehnica Iaşi a păgubit-o cu 6,4 milioane de lei.

Printre cei care aveau de primit bani se numără, însă, chiar RATP, forţată să sponsorizeze fotbalul falimentar din Iaşi. Ulterior, pe „cadavrul“ lui Poli Iaşi, a apărut Clubul Sportiv Municipal Studenţesc (CSMS) Iaşi.

Marele „tun“ pe insolvenţă dat, însă, de şefii Primăriei Iaşi este CET Iaşi, societate a cărei datorie depăşeşte 540 de milioane de lei. A intrat în insolvenţă în 2012, iar recent, în primăvara anului 2014, magistraţii au declanşat procedura de faliment. Din această afacere, statul a ieşit păgubit cu 135 de milioane de lei.

Opacitate totală la Primăria Iaşi
Clubul de fotbal din Iaşi este subvenţionat în proporţie cvasimajoritară de către Primăria Iaşi. Deşi este vorba despre fonduri publice, şeful municipalităţii, Gheorghe Nichita, preşedintele de onoare al CSMS Iaşi, face tot posibilul să ascundă sumele exacte de bani virate la club.

Întrebat recent despre valoarea bugetului pentru transferuri de jucători, Nichita a răspuns: „N-avem o asemenea evaluare şi n-o să-i dau voie lui Florin Prunea (n.r. – preşedintele clubului) să vă răspundă, dintr-un motiv foarte clar: clubul de fotbal nu este ca o investiţie de asta, cum facem pasajul de la Octav Băncilă. Sunt contracte confidenţiale, trebuie să creăm o atmosferă corectă la club. Nici la Manchester United sau Barcelona nu se ştie exact fiecare jucător pe cât joacă. E un contract, are clauze. Nouă ne-ar mai trebui 1,5 – 2 milioane de euro ca să putem ajunge în cupele europene“.

Mai puteţi citi:

Proiect la Iaşi: interzis pensionarilor în tramvaie sau autobuze dimineaţa şi seara

Un nou "tun" prin faliment premeditat la Primăria Iaşi. Paguba pentru statul român, aproape 150 de milioane de lei

"Revoluţie" în transportul public din Iaşi. Unicul tramvai second-hand modernizat după 1989, scos la stradă cu festivism în ziua în care RATP a intrat în insolvenţă

Pe străzile Iaşiului circulă tramvaie-sicrie. Vezi aici incidentele în care au fost implicate vagoanele de-a lungul anilor

Transportul public second-hand îi costă pe ieşeni 24.000 de euro în fiecare zi

Iaşi: Invalizii, umiliţi în staţiile de autobuz (GALERIE FOTO şi VIDEO)

Baronii USL conduc spre faliment ultimul colos industrial al oraşului. Cum s-a vândut CET Iaşi unui SRL de apartament

Bătrânelul care a pus mâna pe CET Iaşi. Umblă cu haine ponosite, dar administrează o afacere de 5 milioane de euro la îndemnul unui escroc

Executorul judecătoresc a intrat în CET Iaşi să dezmembreze instalaţiile furnizorului de apă caldă a municipiului. Primăria vorbeşte de "manevre abuzive"

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite