Sistemul informatic din Sănătate a căzut. Cardurile pacienţilor sunt blocate, iar medicii de familie sunt exasperaţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Potrivit unui anunţ făcut de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS), Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) nu mai funcţionează, de fapt, din 5 iulie (adică de şase zile), iar termenul de remediere nu este cunoscut.

Sistemul informatic din Sănătate s-a prăbuşit, de data asta lucrurile fiind foarte grave, având în vedere că Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) nu mai funcţionează, după cum recunoaşte chiar CNAS, din 5 iulie 2019.

Problemele au început să apară încă din 24 iunie 2019, când sistemul a dat numeroase erori şi s-a blocat de zeci de ori. Încercările tehnicienilor de a remedia problema nu au avut succes, aşa că s-a decis  ca serviciile medicale, medicamentele şi dispozitivele medicale să fie acordate/eliberate off-line în perioada 5 iulie 2019 şi până la remedierea PIAS.

Deocamdată nu se ştie ce a cauzat problemele sistemului, dar există două teorii: o eroare de soft sau un atac informatic.

Ce spune CNAS 

Într-un comunicat postat pe site-ul propriu, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) recunoaşte că lucrurile sunt complicate şi că nu se ştie când se vor rezolva. Iată, în continuare, mesajul integral.

„Urmare a unor probleme tehnice, care au condus la întreruperi în funcţionarea Platformei Informatice a Asigurarilor de Sanatate (PIAS), serviciile medicale, medicamentele şi dispozitivele medicale se acordă/se eliberează în regim off-line până la remedierea indisponibilităţii PIAS.

Pentru transmiterea şi validarea serviciilor acordate sunt aplicabile dispoziţiile art. 207-210 din H.G. 140/2018 şi ale art. 39 – 42 din H.G. 155/2017:

- serviciile medicale, medicamentele şi dispozitivele medicale acordate/eliberate off-line în perioada 5 iulie 2019 şi până la remedierea PIAS,  vor fi transmise în PIAS până la termenul de raportare a activităţii lunii iulie 2019.

- serviciile de îngrijiri la domiciliu/paliative la domiciliu acordate off-line în perioada 24 iunie 2019 şi până la remedierea PIAS,  vor fi transmise în PIAS până la termenul de raportare a activităţii lunii iunie/iulie 2019, după caz.

- raportarea lunară a serviciilor medicale, medicamentelor şi dispozitivelor medicale acordate/eliberate în luna iunie 2019, se va efectua în cursul lunii iulie 2019, după remedierea PIAS.

În acest sens, pentru perioada/perioadele în care au fost constatate întreruperi în funcţionarea PIAS, preşedintele CNAS va emite Ordin, conform prevederilor legale mai sus menţionate, care se publică pe pagina de web a CNAS”, precizează CNAS.

Ce spun medicii de familie

Cei mai afectaţi de această avarie a sistemului informatic sunt pacienţii şi medicii de familie. Medicii spun că sistemul oricum mergea destul de prost, dar că oprirea lui le dă foarte mult de muncă. Practic, îi îngroapă în hârtii.

„Funcţionarea off-line presupune să facem o groază de hârtii ulterior. În loc să fim medici am ajuns să fim conţopişti. Este absolut nefiresc ceea ce se întâmplă”, ne-a spus dr Lidia Popa, medic de familie.

Oprirea sistemul complică foarte mult şi activitatea din policlinici, din spitale şi de la farmacii.

Un alt aspect este acela că medicii de familie riscă să li se impute bani lucrând off-line. „Când lucrăm off-line nu putem verifica calitatea de asigurat al pacienţilor. Medicii fie aleg să trimită pacienţii acasă şi sunt reprogramaţi, ceea ce nu este de dorit, pentru că astfel ar exista problema în asigurarea medicaţiei bolnavilor cronici şi asigurarea tratamentelor bătrânilor şi a copiilor în situaţii acute de boală, fie lucrează în sistem off-line cu riscul de a ni se imputa ulterior sumele aferente medicaţiei prescrise”, a declarat dr Valentin Boldea, medic de familie.

Sistemul informatic a costat 100 de milioane de euro, motiv pentru care ministrul sănătăţii a declarat zilele trecute că nu va renunţa la el.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite