CFR Călători ne invită să mergem cu vagonul de dormit la trenul exclusiv de zi, iar pe trenurile de noapte doar pe scaun. Ce spune compania

CFR Călători ne invită să mergem cu vagonul de dormit la trenul exclusiv de zi, iar pe trenurile de noapte doar pe scaun. Ce spune compania

Tren vechi de 60 de ani FOTO Asociaţia Pro Infrastructură

Asociaţia Pro Infrastructură atrage atenţia asupra faptului că reprezentanţii CFR Călători ne invită să mergem cu vagonul de dormit la trenul exclusiv de zi, în timp ce pe trenurile de noapte călătorii au la dispoziţie doar un scaun.

Ştiri pe aceeaşi temă

Conform unei postări pe Facebook a celor de la Asociaţia pro Infrastructură, „Incompetenţa şi absurdul la CFR Călători atinge noi limite. Într-un comunicat demn de "ziua păcălelilor", CFR Călători ne invită să mergem cu vagonul de dormit... la trenul exclusiv de zi Iaşi-Suceava-Timişoara (6:05-21:58 cu returul 6:49-21:46). Asta în timp ce trenurile de noapte veritabile (precum 1862 Iaşi-Constanţa), care circulă exclusiv pe timp de noapte (22:30-6:36 cu retur 22:00-6:16), îşi forţează pasagerii să facă noapte albă pentru că oferă doar... loc pe scaun.
De altfel, tot transportul "de noapte" la CFR Călători este într-o stare absolut catastrofală. Este o criză permanentă de vagoane de dormit şi cuşetă. Chiar şi acele trenuri de noapte care au vagoane cu pat, adesea nu au decât unul sau două vagoane de noapte, de multe ori rezervate complet cu săptămâni înainte.
Pe alte relaţii, CFR Călători nu oferă nici măcar întreaga gamă de servicii de noapte. De exemplu, singurul tren Bucureşti-Sighetul Marmaţiei nu are decât vagoane de dormit (scumpe), nu şi cuşete. În schimb, trenul 1757 Bucureşti-Suceava (23:25-5:49), cu potenţial de călători de "business", nu oferă vagoane de dormit, ci doar o singură cuşetă de 6 locuri (şi 5 vagoane cu scaune, tip salon, care forţează călătorii la o noapte albă pe scaun, iluminată de neoane). 
Motivul? Nu sunt vagoane de dormit! Numărul de vagoane de dormit este sub 1/2 din necesar, iar la cuşete sub o treime. Aşadar, să iei cel puţin patru din aceste puţine vagoane de dormit şi cuşetă şi să le pui pe trenuri exclusiv de zi este o dovadă de incompetenţă crasă.
Mai mult, aceste puţine vagoane sunt adesea vai-de-ele. CFR Călători are doar aproximativ 25 vagoane de dormit la un standard modern, demn de secolul XXI - majoritatea fiind ori trimise pe rute externe, inaccesibile călătoriilor în ţară, ori la gard din lipsă de piese. Cele mai multe vagoane de dormit folosite în trafic intern sunt seria 71-31, vechi de aproape 60 (şaizeci) de ani, cumpărate second-hand la începutul anilor 2000, după ce fuseseră retrase spre a fi trimise la fier vechi de administraţiile germane şi elveţiene.
Aceste vagoane de dormit nu mai au climatizare (instalaţia de răcire nu se mai poate reîncărca). Suspensiile sunt obosite, ţinuta de mers catastrofală, iar mobilierul este demodat, uzat, murdar. Cuşetele sunt într-o stare un pic mai bună, dar numărul lor (cel mult 50-60) este şi el total insuficient şi sunt şi ele foarte vechi.
Ne întrebăm dacă managementul care a decis să pună vagoane de dormit pe tren de zi are vreo idee de parcul circulant şi de criza de vagoane. Care este direcţia strategică pe care o vrea CFR Călători? Se pare că singurul motiv de a alege vagoane de dormit pe trenul de zi Iaşi-Timişoara este pentru că, într-o acţiune de PR precedentă, CFR Călători a pus vagoane de trafic local, de calitate modestă, foarte inconfortabile (tip 20-68) şi acum călătorii se plâng de confort.
Cerem logică şi competenţă la calea ferată! Altfel, vor fi alungaţi şi puţinii călători (la preţ întreg) rămaşi. Şi vrem management profesionist, nu acţiuni de PR de tip baloane de săpun. Salvaţi calea ferată!“
 
 
 
 
CFR Călători a trimis pe adresa redacţiei o seamă de precizări. Compania de transport călători spune că aceste cuşete pot fi transformate şi adaptate la traficul de zi. La cererea călătorilor, însoţitorul de vagon poate ridica paturile, astfel încât cabina se poate transforma după dorinţă în “locuri pe scaun” sau în paturi de dormit.
 
„De asemenea, în extrasezon, compania dispune de un excedent de vagoane de dormit şi cuşetă, fapt pentru care dorim să valorificăm aceste vagoane. CFR Călători are un sistem de urmărire a vânzărilor, astfel încât compunerea trenurilor este adaptată operativ zilnic în funcţie de cerere. De asemenea, şi sistemul de tarifare este adaptat în funcţie de segmentele de piaţă.
 
Chiar dacă uzanţa de până acum trimitea la utilizarea în compunerea trenurilor de lung parcurs a vagoanelor de dormit şi cuşetă pe timp de noapte, aceasta nu înseamnă că o eventuală nişă de trafic pentru trenurile de lung parcurs, pe timp de zi (circa 14 ore) nu trebuie satisfăcută.
 
Tocmai posibilitatea de a creşte confortul pe timp de zi a determinat compania să introducă acest tip de serviciu, având în vedere că aceste cuşete pot fi transformate atât în scaun cât şi în pat, în funcţie de preferinţa călătorului. Vagoanele nou introduse nu afectează compunerea trenurilor de noapte. Trenurile de noapte care circulă în acest moment au în compunere vagoane de dormit şi cuşetă în conformitate cu cererea“.  
 
Pentru trenurile de noapte cu circulaţie Iaşi/Suceava – Constanţa şi retur, completează reprezentanţii companiei, structura de public şi cererea nu justifică la acest moment circulaţia unui vagon de dormit sau cuşetă. Însă, în momentul în care creşte traficul, spre exemplu în sezonul estival va fi introdus un vagon cuşetă la trenurile de Iaşi şi Suceava cu destinaţia litoral.
 
„Precizăm de asemenea faptul că, la trenurile IR 1641/ RE 4112 şi RE 4113/IR 1642/ care circulă pe ruta Bucureşti Nord – Sighetu Marmaţiei pe timp de noapte aplicăm o ofertă tarifară specială - suplimentul de pat 20 lei - la vagonul de dormit cu două locuri în cabină, similară celei de la trenurile IR 1745/RE 4005 şi RE 4006/ IR 1746 Bucureşti Nord – Baia Mare, astfel încât călătoria să fie accesibilă pentru un număr cât mai mare de pasageri. Compunerea trenurilor este corect adaptată traficului de călători înregistrat. În acest moment cererea de transport nu justifică introducerea celui de-al doilea vagon special.
 
De asemenea, există vagon de dormit şi vagon cuşetă care deservesc secţia Bucureşti- Suceava şi retur, cu tren de noapte.
 
Măsura CFR Călători de a introduce vagon de dormit sau cuşetă la trenuri de zi aduce câteva avantaje: oferă doritorilor posibilitatea unei călătorii cât mai confortabile şi creşte încasările prin utilizarea parcului de vagoane speciale tot timpul anului.
 
Creşterea parcului de vagoane reprezintă o prioritate permanentă pentru noi - CFR Călători, pentru a răspunde cerinţelor de trafic şi confort.  
 
Numai în anul trecut a crescut parcul între sezoane cu 30%, în condiţiile în care media europeană de creştere a parcului de vagoane într- un an este de 2%.
 
Între anii 2012 – 2020, CFR Călători nu a mai beneficiat de niciun fel de compensaţie pentru achiziţia de vagoane noi, astfel că modernizarea şi reconstrucţia de vagoane a fost realizată din fonduri proprii.
 
Dorinţele şi nevoile pasagerilor noştri sunt importante pentru noi, iar călătorul se află întotdeauna în centrul deciziilor noastre.
Vă rugăm să aveţi în vedere o informare obiectivă, corectă a publicului, pentru a nu dezavantaja operatorii de transport, indiferent care este modul de transport deservit.
 
Poftiţi în vagoane!“
 
 
Vă mai recomandăm:
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările