Decizie istorică a instanţelor: un şofer de TIR care a omorât două persoane din neatenţie intră la puşcărie. Ce daune imense vor fi plătite

Decizie istorică a instanţelor: un şofer de TIR
care a omorât două persoane din neatenţie intră la puşcărie. Ce daune imense vor fi plătite

TIR-ul a intrat cu viteză într-o maşină oprită la semafor. FOTO: Timponline

Şoferul de TIR care a provocat un accident cu doi morţi şi cinci răniţi în primăvara lui 2016, în Bistriţa-Năsăud, s-a declarat vinovat şi a spus că este pregătit să facă muncă în folosul comunităţii. Instanţa a hotărât însă altceva: doi ani cu executare plus despăgubiri de peste 400.000 de euro.

Ştiri pe aceeaşi temă

Sergiu Bărdiţă, un şofer de TIR de 36 de ani, vinovat de producerea unui accident rutier, în urma căruia două persoane şi-au pierdut viaţa, iar alte 5 au fost rănite, a fost condamnat la doi ani de închisoare cu executare.  Curtea de Apel Cluj a confirmat, săptămâna trecută, decizia Judecătoriei Bistriţa în acest sens. Hotărârea este definitivă. 
 
Noutatea deciziei constă în faptul că de obicei, instanţele dau o asemenea sentinţă doar dacă şoferul responsabil de producerea tragediei se face vinovat şi de alte infracţiuni cumulate precum: conducerea unui autovehicul fără permis, conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice, fuga de la locul accidentului etc. În cazul de faţă, a fost vorba despre o singură infracţiune: ucidere din culpă.
 

Semnal de alarmă al judecătorilor 


 
În plus, instanţa a acordat rudelor celor două persoane decedate peste 400.000 de euro daune morale.  

,,Fenomenul accidentelor de circulaţie ca urmare a nerespectării regulilor de circulaţie, în special al conducătorilor de TIR-uri, este într-o creştere vizibilă, fapt ce creează un sentiment accentuat de insecuritate pentru toţi participanţii la trafic cărora le este pusă în pericol viaţa. (…) Din această perspectivă fapta inculpatului reclamă din partea justiţiei aplicarea unei represiuni penale ferme, de natură să atenţioneze pe toţi destinatarii legii penale asupra pericolului social extrem de ridicat al unor astfel de infracţiuni, cu un serios impact în comunitatea locală, în legătură cu care nu trebuie să se lase impresia ca nu sunt pedepsite pe măsură”- se arată în hotărârea emisă de Judecătoria Bistriţa şi care a fost confirmată de Curtea de Apel Cluj. 
„În acest caz, şoferul a fost condamnat la doi ani de detenţie pentru o singură infracţiune: ucidere din culpă. De obicei, instanţele dau o asemenea sentinţă doar dacă şoferul responsabil de producerea tragediei se face vinovat şi de alte infracţiuni cumulate precum: conducerea unui autovehicul fără permis, conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice, fuga de la locul accidentului etc. Decizia Judecătoriei Bistriţa, confirmată de Curtea de Apel Cluj la 13.01.2020, este definitivă,” a declarant Diana Cotuna, avocat coordonator JGV şi Asociaţii, care a reprezentat familia uneia dintre victime. 
 
 

Recomandarea Parlamentului European: „Se impun sancţiuni semnificative”


 
În motivare mai este citată Rezoluţia Parlamentului European privind Programul european de acţiune pentru siguranţa rutieră: „Problema diminuării accidentelor rutiere şi în special escaladarea acestui fenomen reprezintă o preocupare constantă şi a forurilor europene, sens în care menţionăm Rezoluţia Parlamentului European privind Programul european de acţiune pentru siguranţa rutieră (2006/2112), care are în vedere si Recomandarea 2004/345/CE a Comisiei Europene privind punerea in aplicare a normelor din domeniul siguranţei rutiere, unde se arată că „modul cel mai eficient, pe termen scurt, de  îmbunătăţire a normelor rutiere pe Teritoriul Uniunii Europene constă în aplicarea strictă a codurilor rutiere din statele membre, impunându-se sancţiuni semnificative”.
Un raport MAI arată că peste 1.300 de oameni şi-au pierdut viaţa, iar alţi 5.764 au fost răniţi grav, doar în primele 10 luni ale anului trecut. Documentul relevă totodată trendul ascendent al accidentelor rutiere. Dacă în 2018, în aceeaşi perioadă, se înregistrau 23.099 de evenimente rutiere, în 2019 au fost contorizate 23.135.
 


Ce s-a întâmplat: a lovit 3 maşini oprite la semafor 

 

Accidentul rutier ce s-a întâmplat în primăvara anului 2016, în localitatea Viişoara, judeţul Bistriţa Năsăud. Totul s-a întâmplat într-o intersecţie semaforizată. În vreme ce două autoturisme şi un microbuz aşteptau culoarea verde ca să traverseze intersecţia, un TIR care venea din spate a intrat în plin în microbuz şi a provocat un accident în lanţ. Microbuzul a ricoşat în maşina de teren din faţă, care ulterior a lovit primul autoturism oprit la semafor. Un pasager din microbuz a murit pe loc, al doilea în drum spre spital. Alţi 5 oameni au fost răniţi în urma impactului şi au avut nevoie de îngrijiri medicale. Totul pentru că şoferul autotrenului nu a adaptat viteza la condiţiile de drum, carosabilul fiind umed în momentul producerii accidentului. Toţi conducătorii auto au fost testaţi cu aparatul etilotest, rezultatele fiind negative, aspect confirmat si de analiza toxicologică a probelor de sânge recoltate de la cei patru.
 
 

EXPERTIZA TEHNICĂ: neatenţie, viteză, nepăstrarea distanţei 

 
Expertiza tehnică auto a relevat că viteza TIR-ului în momentele premergătoare impactului, respectiv sesizarea pericolului producerii accidentului, a fost de 60 km/h, valoarea fiind stabilită prin citirea diagramei tahograf şi confirmată de simularea/reconstituirea accidentului în program. „Cauza determinantă în producerea accidentului a fost neatenţia conducătorului auto Bărdiţă Sergiu, iar cauzele concurente (care au favorizat producerea accidentului) sunt nepăstrarea distanţei faţă de autovehiculul din faţa şi viteza peste limita legală, respectiv neadaptarea vitezei la condiţiile de drum conducătorul autoturismului Volkswagen Transporter (...) s-a deplasat în mod regulamentar şi cu o viteză adaptată la condiţiile de drum, având o viteză încadrată în limita legal admisă de 30 km/h”, mai precizează experţii.  Aceştia concluzionează: „acţiunile conducătorilor auto implicaţi, consider că ceilalţi trei conducători auto implicaţi nu au avut posibilitatea evitării producerii accidentului, singurul care ar fi avut posibilitatea evitării fiind numitul Bărdiţă Sergiu, dacă conducea preventiv şi păstra distanţa faţă de autoturismul care se deplasa în faţa sa”. 
 
 

Ce a spus şoferul vinovat: e gata să facă muncă în folosul comunităţii


 
Inculpatul a precizat în faţa instanţei, la termenul de judecată din data de 13 mai 2019, că doreşte să fie judecat conform procedurii simplificate, nu contestă probele administrate în faza de urmărire penală, îşi menţine declaraţiile date în faza de urmărire penală şi dacă va fi găsit vinovat este de acord să presteze muncă în folosul comunităţii. 
„Fiind audiat, inculpatul Bărdiţă Sergiu-Cosmin a recunoscut comiterea faptei, declarând că se consideră vinovat de cele întâmplate. Acesta a arătat că în ziua respectivă ploua, carosabilul era umed, cu vizibilitate specifică condiţiilor de ploaie, iar în momentele premergătoare accidentului rutier rula cu o viteza superioara limitei legale, respectiv cu viteza de 60 km/h. La un moment dat a observat de la o distanţă de aprox. 70-100 m că semaforul amplasat la trecerea pentru pietoni din dreptul blocurilor ANL s-a schimbat în culoarea roşu, iar cele 3 autovehicule care circulau în faţa lui s-au oprit, insă din cauza nepăstrării unei distante corespunzătoare in mers, nu a reuşit să evite impactul cu autoutilitara cu nr. de înmatriculare (...), deşi a frânat si a tras stânga de volan. În urma impactului, autoutilitara a acroşat autoturismul din faţă, iar acesta la rândul lui a colizionat autoturismul cu nr. (...)”, se arată în hotărâre. 
 
 

Culmea nesimţirii: a avut abateri ulterior producerii accidentului

 
Instanţa a avut în vedere faptul că inculpatul nu are antecedente penale, conduita după săvârşirea infracţiunii şi în cursul procesului penal, faptul că inculpatul s-a prezentat la termenele de judecată în faţa instanţei şi, deşi nu a dat declaraţii în cauză, acesta părea vizibil afectat de cele întâmplate. 
„Totodată, la adoptarea acestei soluţii, instanţa a avut în vedere şi nivelul de educaţie, vârsta (36 de ani-nr), inculpatul fiind o persoană tânără, starea de sănătate, situaţia familială şi socială, dar şi faptul că acesta este şofer profesionist şi figurează în fişa cu istoricul sancţiunilor cu diferite abateri la regimul circulaţiei pe drumurile publice, unele comise ulterior prezentului eveniment rutier”, se mai arată în motivare. . Asta înseamnă că în ciuda faptului că a omorât doi oameni, şoferul a continuat să conducă neatent şi nerespectând legea
 


Depăgubiri de la o firmă de asigurări aflată în faliment 

 
Instanţa a decis că despăgubirile vor fi achitate de compania de asigurări, chiar dacă aceasta se află în faliment:
„Aceste sume vor fi achitate de partea responsabilă civilmente SC Carpatica Asigurări SA prin lichidator judiciar provizoriu Casa de Insolvenţă Transilvania, filiala Cluj. Instanţa a reţinut că unul dintre principiile fundamentale de drept este cel al reparării integrale a prejudiciului suferit, acest lucru presupunând înlăturarea tuturor consecinţelor dăunătoare ale unui fapt ilicit şi culpabil, fie ele patrimoniale sau nepatrimoniale, în scopul repunerii, pe cât posibil, în situaţia anterioară a victimei (principiul restitutio in integrum).”

„Instanţa a obligat asigurătorul, aflat în acest moment în procedura insolvenţei, să achite rudelor celor decedaţi în accident sumele integrale cerute de avocaţi. În acest context, asigurătorul trebuie să se supună deciziei instanţei, indiferent de situaţia juridică a acestuia – declararea falimentului”, au explicat reprezentanţii casei de avocatură menţionate. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: