Şi-au transformat pasiunea într-o afacere de succes. Un cuplu din Cluj a mizat pe un business cu costume populare, iar acum produsele lor se vând în toată lumea

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Soţii Andrei şi Irina Suciu şi-au construit două mici afaceri, iar perspectivele lor sunt dintre cele mai optimiste. Pentru că timpul e scurt, iar comenzile vin pe bandă rulantă, cei doi şi-au împărţit atribuţiile. Irina coase ii, costume populare şi realizează bijuterii speciale, iar Andrei merge la sfârşit de săptămână prin târguri şi le vinde. De curând, cei doi au reuşit să mai demareze o afacere, iar primele semne sunt îmbucurătoare.

Andrei are 32 de ani şieste IT-ist la o importantă companie multinaţională din Cluj, iar soţia sa, Irina, are 31 de ani, este absolventă a Facultăţii de Educaţie Fizică şi Sport şi studiază  la Şcoala de Arte Tudor Jarda. Totuşi, cei doi şi-au făcut timp în urmă cu trei ani pentru a demara o afacere, iar acum nu pot decât să se felicite pentru iniţiativa lor.

„Prima afacere, cea cu costume populare, am pornit-o undeva în iarnă, la sfârşitul anului 2015 – începutul lui 2016. I-am spus Dor Autentic. Am luat decizia asta în momentul în care am constatat că suntem copleşiţi de cheltuielile casei. Soţia este originară dintr-o zona minunată a ţării, plină de tradiţie, zona munţilor Rodnei, iar cusutul manual a reprezentat încă din copilărie o pasiune pentru ea.  Fiind amândoi pasionaţi de tradiţia populară, am hotărât să începem această afacere, prin care dorim să promovăm costumele populare cusute manual şi să îi facem, mai ales pe cei tineri, să înţeleagă că tradiţia nu trebuie uitată”, îşi începe povestea Andrei.

Investiţie iniţială mică, muncă multă

Investiţia iniţială nu a fost una foarte mare. Cei doi au cumpărat, într-o primă fază, pânză de bumbac şi aţe, pentru care au plătit undeva în jur de 1.000 de euro. Şi pentru a fi cu adevărat autentici, soţii Suciu au ales doar materie primă produsă în ţară. 

Imagine indisponibilă

„Am învăţat să cos încă din copilărie, când această era singura ocupaţie pe timpul vacanţelor. Apoi am crescut, am făcut oarecum pauză de la cusut şi am avut nevoie de ajutorul mamei pentru a-mi reaminti tainele cusutului manual. De îndată ce am văzut că îmi place să cos, am început să produc cămăşi şi ii tradiţionale pentru femei şi bărbaţi, brâuri cusute manual cu motive tradiţionale, dar şi elemente care îmbină tradiţionalul cu modernul, şi anume papioane şi bijuterii cusute manual cu motive tradiţionale. În prezent am restrâns producţia doar la cămăşi şi ii tradiţionale pentru femei şi bărbaţi şi brâuri”, explică Irina.

Preţurile pornesc de la 250-300 de lei pentru o cămaşă tradiţională şi pot să depăşească 1.000, în funcţie de complexitatea modelelor cerute de clienţi.

Produsele lor se vând ca pâinea caldă şi în străinătate

„Fiind produse lucrate integral manual, de la croitul materialului şi până la cusutul motivelor tradiţionale, preţul este unul mai ridicat, începând de la 250 - 300 de lei, dar pot ajunge la valori mai mari, în funcţie de complexitatea modelelor cerute, precum şi de volumul comenzilor”, mai spune Irina.

Imagine indisponibilă

Costumele făcute de ea ajung pe toate meridianele, iar comenzile pentru străinătate sunt făcute pe contul lor de Facebook. Însă cea mai bună reclamă este cea făcută de cumpărătorii mulţumiţi, care le recomandă produsele mai departe. 

„Chiar primul costum popular pe care l-am cusut a ajuns în Germania, la o prietenă de-a soţului meu, care a fost foarte încântată şi îl poartă cu mândrie la toate evenimentele româneşti din zona în care locuieşte. Creaţiile noastre au ajuns şi în Belgia, Spania, Marea Britanie, Italia, Suedia la români cărora le e dor de ţară. Promovarea o facem atât online, prin intermediul paginii Dor Autentic by Irina&Andrei, cât şi prin participarea la târguri de meşteri populari, unde interacţionăm direct cu clienţii. De partea de promovare şi de participare la târguri se preocupă soţul meu, eu fiind ocupată şi cu creşterea celor doi copilaşi ai noştri”, a adăugat tânăra, completată de soţul ei.

„Legat de promovare, pot să menţionez şi proiectul pe care Siemens (n.r. - compania unde este angajat) îl are demarat la nivel mondial în interiorul companiei şi anume de a scoate în evidenţă faptul că unii dintre angajaţi au pasiuni care nu au nici o legătură cu domeniul IT în care lucrează. Iar datorită pasiunii mele pentru tradiţie am fost şi eu selectat pentru a fi imaginea companiei, pentru o perioada de timp”.

Cel mai greu pentru noi a fost faptul că am pornit pe acest drum al antreprenoriatului într-un mod oarecum nebunesc, fără a avea resurse proprii, doar cu bani împrumutaţi de la familie, fără a avea prea mult habar de comerţ, de promovare. Am învăţat totul pe parcurs, am citit, ne-am informat şi tocmai de aceea suntem foarte mulţumiţi de felul în care am crescut Dorul Autentic. De asemenea, ne-a fost şi ne este greu să găsim oameni dornici să muncească, mai ales femei dornice să coasă manual. Este o muncă destul de grea, care necesită îndemânare, atenţie şi pasiune. Irina Suciu

Început a fost ezitant, dar câştigurile au venit pe parcurs

„La început am participat la câteva târguri, dar nu am avut vânzări, abia reuşeam să ne acoperim cheltuielile. Au fost momente grele, iar soţia mea a fost pe punctul de a renunţa. Eu însă am fost optimist, încrezător şi dornic să duc Dorul Autentic cât mai departe. Şi am făcut alegerea bună. Dacă la începutul lui 2017 aveam planificată participarea la două târguri, la finalul acelui an am numărat nu mai puţin de 17 la care am participat, în diverse oraşe şi zone ale ţării, iar asta s-a văzut şi în vânzări”, susţine Andrei.

Imagine indisponibilă

Au demarat un nou business

Încurajaţi de succesul acestei afaceri, tinerii au decis să mărească miza şi să pornească un nou business. 

„Cea de-a două afacere, cu photobooth - oglinda pentru evenimente, Mirror Memories, am deschis-o dintr-o nebunie anul acesta. Am mers în luna iunie la o nuntă şi am văzut acolo pentru prima dată acest tip de cabină foto. Fără a sta prea mult pe gânduri, am făcut demersurile de înfiinţare a unei alte societăţi, am împrumutat bani de la părinţi şi am cumpărat photobooth-ul, accesoriile specifice acestei activităţi şi am început să ne

promovăm la restaurante, la firme de organizări de evenimente, dar şi în mediul online”, spun cei doi.

Imagine indisponibilă

Deocamdată, cea de-a doua afacere e abia la început, dar Andrei şi Irina sunt optimişti. „Ştim că în domeniul evenimentelor există deja pe piaţă multe Photoboot-uri, multe firme de profil, însă acest lucru nu ne descurajează. Din contră, noi suntem hotărâţi să cucerim şi alte zone şi să ne promovăm şi în alte zone, în afara judeţului Cluj”.

De unde vin piedicile

Chiar dacă afacerile merg bine, există şi câţiva nori negri care le dau băti de cap. Desele schimbări ale legislaţiei, lipsa oricărei predictibilităţi, dar şi povara care apasă asupra proprietarilor micilor afaceri nu au cum să nu-i influenţeze. În plus, din cauza crizei care a curprins piaţa muncii, îşi găsesc destul de greu angajaţi.

„Îngrijorarea noastră este aceea că nu există o legislaţie clară care să-i protejeze pe meşterii populari. Nu e ca în alte ţări, la noi nu există un set de legi care să diferenţieze persoanele care au ateliere mici de producţie de cei care produc industrial. Dar încercăm să facem faţă aşa cum putem şi să ne adaptăm”, au încheiat cei doi.

Cu sfaturi pentru cusutul costumelor populare ne ajută soacra, mama soţiei, ne mai inspirăm din cărţile de specialitate, din planşele cu modele de cămăşi din zona Transilvaniei, dar şi din mediul online, unde comunităţile de femei şi de tineri care organizează şezători de ţesut-cusut sunt tot mai multe. Andrei Suciu
Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite