Cel mai longeviv director al Operei din Viena vorbeşte despre „creaţia” sa de pe meleaguri bistriţene: Anita Hartig

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO: Bianca Sara
FOTO: Bianca Sara

Ioan Holender, cel mai longeviv director al Operei din Viena, a fost prezent sâmbătă la Bistriţa pentru a vorbi despre cartea sa, despre viaţa sa, dar şi despre cântăreţi pe care i-a dus pe culmile succesului. Este şi cazul bistriţencei Anita Hartig, care în ultimii ani a cucerit marile scene ale lumii, în parte datorită lui Ioan Holender, care a prezentat-o publicului vienez.


Deschis, modest şi direct, aşa s-a prezentat astăzi la Bistriţa Ioan Holender, care a recunoscut cu o naturaleţe debordantă faptul că şi-a dorit să vină aici pentru că era pentru prima dată când era invitat să vorbească într-o sinagogă şi nu o instituţie de cultură comună.

Nu a ignorat cartea scoasă anul trecut, „Spuse, trăite, dorite”, care a putut fi achiziţionată chiar de la eveniment, presărând poveştile despre muzică şi cântăreţi pe care s-a axat cu câteva detalii picante din viaţa sa.

 „Limba românească este foarte aproape de limba cântului, iar şcolile de muzică din România încă sunt superioare şcolilor din alte ţări. Suntem un popor talentat”, spune Ioan Holender, întrebat fiind cum explică faptul că tot mai mulţi muzicieni români reuşesc să se afirme peste hotare.

Provocat de către şeful Centrului Judeţean pentru Cultură, Gavril Ţărmure, cel mai longeviv director al operei vieneze, care a condus instituţia aproape 20 de ani, a vorbit şi despre cea mai cunoscută soprană de pe meleaguri bistriţene: Anita Hartig.


Ioan Holender a făcut cunoştinţă cu cântăreaţa bistriţeană prin intermediul unei cronici scrise într-un ziar, în urma unui spectacol susţinut la opera din Bucureşti.  Deşi nu ştia nimic despre ea, Ioan Holender, pe atunci director al Operei din Viena, a vrut s-o cunoască din...curiozitate.


I-a scris o scrisoare, la care a primit răspuns după câteva luni, tot sub forma unei scrisori, spre surprinderea sa, care se aştepta să fie contactat prin mijloace mai moderne, precum telefon sau e-mail.Fără să stea pe gânduri, dintr-un instinct cum îl numeşte, a invitat-o la o audiţie la Viena. S-a întâlnit în schimb în Bucureşti cu cântăreaţa care l-a impresionat prin vocea ieşită din comun şi mai ales prin „cantitatea” sa.


I-a oferit pe loc un contract de trei luni la opera vieneză, cu o remuneraţie care să-i permită să trăiască modest, căci se ştie că Ioan Holender a fost considerat unul dintre cei mai zgârciţi directori ai instituţiei. Talentul Anitei l-a determinat pe Ioan Holender să-i prelungească contractul şi chiar să o mai caute după ce se retrage din funcţia de director al operei din Viena.


Ca şi consilier la opera din New York, unde ajunge după ce renunţă la fotoliul de director,  o recomandă pe bistriţeancă, care ajunge să dea o audiţie şi acolo. Primeşte un contract şi în Statele Unite. Acesta spune că deşi mulţi uită de unde au plecat, nu este şi cazul Anitei, care este un exemplu de „normalitate”.


În 2012 Anita Hartig şi-a mai îndeplinit un vis, ajungând să cânte pe scena Scalei din Milano, intrând şi în atenţia postului de televiziune CNN, care i-a luat un interviu, în care soprana vorbeşte despre cum a făcut cunoştinţă cu muzica.

Vă mai recomandăm:

Ioan Holender: „Austriecii nu sunt mari iubitori de români. Pentru ei tot mâncători de lebede suntem”

Ioan Holender: „Festivalul Enescu a cucerit inima maselor”. Directorul artistic explică, alături de alţi specialişti, de ce biletele la Festivalul Enescu se vând ca pâinea caldă

 


 

Bistriţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite