Controverse uriaşe stârnite de o profesoară care cere interzicerea festivităţilor de premiere în şcoli

Controverse uriaşe stârnite de o profesoară care cere interzicerea festivităţilor
de premiere în şcoli

FOTO Digi 24

Profesoara Ana-Nela Popoveniuc, de la Şcoala Gimnazială „Ion Creangă” din Bacău, a provocat dezbateri aprinse în mediul online după ce a cerut renunţarea la festivităţile de premiere la final de an şcolar pe motiv că elevii cu rezultate mai puţin bune ar fi umiliţi şi traumatizaţi emoţional.

Ştiri pe aceeaşi temă

Ana-Nela Popoveniuc, profesoara la o şcoală din Bacău, a lansat o petiţie online prin care a cerut renunţarea la festivităţile de premiere ale elevilor la finalul anului şcolar pentru că i-ar face să sufere pe ceilalţi copii, dar ar fi şi o încălcare a datelor cu caracter personal.  

„Numele meu este Ana-Nela Popoveniuc şi sunt profesor doctor la Şcoala Gimnazială „Ion Creangă” din Bacău. Această petiţie este creată în nume personal, ca urmare a efectelor pe care am observat că le are asupra elevilor premierea în cadru festiv a celor cu rezultate bune, făcându-le publice mediile, scoţându-i în evidenţă şi separâdu-i în acest fel de colegii lor, dar şi suferinţa celor cu rezultate mai puţin bune, care sunt puşi în antiteză, în mod făţiş, cu cei premiaţi.

Susţin eliminarea premierii publice ca un drept la intimitate al copilului. Nicăieri în lume elevii nu sunt apreciaţi sau umiliţi în mod public, prin astfel de ierarhizări finale, în învăţământul obligatoriu.

Şcoala nu reprezintă un concurs, ci dreptul firesc al copilului la educaţie. Elevii să fie premiaţi pentru reuşite la olimpiade şi concursuri şi nu la absolvirea unui an şcolar, în faţa tuturor. Ei nu trebuie să fie în competiţie cu colegii lor, sistemul ierarhic deschis conducând către invidie şi ură, încurajând animozităţi între copii de vârsta mică şi adolescenţi.

Consider transmiterea publică a mediilor şi a rezultatelor obţinute de elev, fără a fi nevoie de acordul părintelui sau tutorelui, o încălcare a datelor cu caracter personal, cu efecte traumatizante emoţional pentru copil”, scrie profesoara în petiţia online semnată până acum de 400 de persoane.

Mai mult decât atât, dascălul ar vrea ca toţi profesorii să îşi facă publice notele de la examene. „Dacă tot susţin că trebuie să defileze elevii cu premiile atârnate de gât, prin faţa oraşului întreg, să îşi atârne şi ei rezultatele de la titularizare, bacalaureat, licenţă, master, doctorat… Să fie transparenţă totală! Cum nu au dreptul elevii să îşi afle propriile rezultate în privat, tot aşa să vadă şi ei cam ce medii am avut şi noi şi cât am performat de-a lungul vieţii”, a mai scris Ana-Nela Popoveniuc pe Facebook.

Mesaje contra

Petiţia profesoarei din Bacău a stârnit controverse pe reţelele de socializare şi, cum era de aşteptat, a adunat sute de comentarii. Vă prezentăm mai jos câteva dintre mesajele împotriva propunerii cadrului didactic.

„Să înţeleg că doamna prof este printre cei ce abia au trecut şcoală şi de aici asemenea frustări?! Sărăcuţa.”

„Frustraţi întotdeauna vor fi. De ce să nu fie evidenţiaţi elevii buni? Dar să fie buni cu adevărat şi nu făcuţi din pix sau de milă că-i cotogenesc părinţîi dacă nu-s zecari pe linie.”

„Trimiteţi odraslele mai des pe la şcoală dacă vă este ruşine cu rezultatele obţinute la sfârşit de an.”

„Cândva în România era o mândrie pentru părinţi, profesori şi elevi festivitatea de premiere la sfârşitul anului şcolar. Încet, încet devine o ruşine doar asta nu copiasem din marile democraţii! Se pare că doamna în cauză din Bacău nu este mândră de rezultatele elevilor săi!”

„Este normal să fie premiaţi, este meritul lor, destul bursele de merit sunt jalnice şi nu-i stimulează deloc. Performanţele trebuiesc premiate!”

„Propun să se desfinteze Oscar-ul pentru că actorii mai puţin buni să nu fie umiliţi – în ce lume trăim.”

„Să se scoată şi premierea sportivilor pentru a nu se simţi umiliţi cei care nu prind podiumul. Mare ţi-e grădina!”

„În România, să fii inteligent, priceput, onest, principial, conştiincios, să fii bun, devine, încet-încet, ceva ruşinos.”

„Pe principiul, decât să ne zbatem să-i facem pe ăia proşti mai deştepti, mai bine îi facem pe ăia deştepti să pară proşti.”

„Nu credeam că puteam auzi o inepţie mai mare şi mai ales emisă de un cadru didactic! Nu este târziu că acest profesor dacă nu-i place sistemul să-l părăsească. Este mai bine pentru el şi pentru sistem.”

„Cei cu rezultate mai puţin bune să pună mâna pe carte. Eliminăm examene, bareme doar cumva să nu supărăm mediocritatea!”

 „Eliminaţi toate amintirile frumoase, tot ce îi poate motiva! Lipsiţi-i pe copii de emoţiile încheierii unor etape în viaţă! Handicapaţi-i emoţional! De ce se doreşte discriminarea copiilor sârguincioşi?”

„Vă gândiţi la cei slabi că suferă, dar la cei buni, de ce nu va gândiţi! Să înveţe toţi nu să aştepte pomană. Şi atunci nu mai suferă niciunul. Doamna profesoară apară lenea şi putorile. Ruşine!”

„Iniţiativa acestei doamne e un fel de „Trăiască prostia, jos cu deştepţii şi tocilarii!”

Mesaje pro

Nici mesajele care susţin ideea profesoarei din Bacău nu au fost puţine.

„Îţi obligi odrasla să fie printre primii 10? Se cheamă ABUZ! în literele legii. Adultul obligă minorul? Serios? Cu ce drept?”

„Adevărat. Trebuie scoase festivităţile acestea, dar ar trebui introduse metode noi de predare şi de evaluare, astfel încât tot acest proces de învăţare să devină atractiv pentru copii,indiferent de vârstă.”

„Ţara cu cel mai performant învăţământ european respectă criteriul rezultatelor confidenţiale. Notele vin acasă în plic, elevii nu ştiu ce note au colegii lor şi nici nu sunt interesaţi, nu îi priveşte. Nu se organizează nici olimpiade, pentru că nu se încurajează concurenţă între elevi care are efect negativ în general asupra personalităţi în formare, ci COOPERAREA, pentru a forma buni cetăţeni.”

„Am copii care au început de la grădiniţă într-o ţară care nu este România, şi unde şedinţele se ţin cu fiecare profesor în parte, la fiecare materie, unde părintele intră doar cu copilul lui şi află ce rezultate are, aşa i că ăştia sunt nişte ” înapoiaţi”? Unde nu pun nicio coroniţă pe capul copilului să vadă lumea cât este de inteligent.”

„Corect! Copiii sunt în creştere şi dezvoltare. Nu sunt ÎN COMPETIŢIE în această viaţă şi cu atât mai puţin să le facă pe plac adulţilor. Tocmai prin aceste catalogări se dezvoltă invidia, ura, agresivitatea. Fiecare copil este unic şi fiecare în parte are aptitudini personale, nu aptitudinile celor care deţin catalogul.”

„Din câte ştiu eu, şcoala nu este o competiţie. Olimpiadele poate sunt comparabile cu competiţiile sportive. Dar principial vorbind şcoala nu este şi nu trebuie să fie o competiţie. Noi am mers la şcoală să ne concurăm?!”

„Deci toţi ştim că şcoala nu este o competiţie dar continuăm să ne stresăm copiii să ia premii din cauza unora care cred că şcoala este o competiţie.”

„Nu aţi înţeles nimic din petiţie. Marea problemă e că sunt premiate de multe ori odraslele unora care deschid uşile cu capul. Asta nu reflectă cât de bun e copilul, ci cât de pupincurist este învăţătorul sau părintele.”

Vă mai recomandăm să citiţi şi:

Profesoara care predă istoria de  gimnaziu cu hieroglife. Le oferă elevilor libertate în învăţare

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările