Fosila unei noi specii de mamifer, descoperită de cercetători de la UBB Cluj lângă Alba-Iulia

Foto: thedragonstale.blogspot.ro

Un grup de cercetători de la Facultatea de Ştiinţa şi Ingineria Mediului, din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai, a descoperit o nouă specie de mamifer, care a trăit în preajma dinozaurilor. Descoperirea a fost făcută publică printr-un articol apărut în prestigioasa revistă Comptes Rendus Palevol.

Articolul prezintă progresele realizate în cunoaşterea faunelor fosile de microvertebrate continentale, care au trăit la sfârşitul Cretacicului pe aşa numita „Insulă Haţeg”. Această fostă insulă este de notorietate pentru procesele de nanism care au afectat faunele de dinozauri datorită izolării. Specia a fost denumită după localitatea pe teritoriul căreia a fost găsit - ordaensis - Oarda de Jos, lângă Alba Iulia.

”Articolul semnat de doi universitari clujeni - Prof. dr. Vlad Codrea şi drd. Alexandru Solomon - alături de alţi doi colegi - Dr. Marton Venczel (Oradea) şi Dr. Thierry Smith (Bruxelles) - prezintă o nouă specie de mamifer multituberculat, Barbatodon oardaensis, aparţinător Familiei Kogaionidae. Acest mamifer primitiv a vieţuit practic în preajma dinozaurilor, iar grupul din care provenea a cunoscut după Cretacic o diversificare şi o răspândire spre Europa occidentală”, se afirmă într-un comunicat de presă al UBB Cluj.

Noua specie descoperită lânga Alba Iulia, la Oarda de Jos, pe Valea Sebeşului, demonstrează o mai mare diversitate a multituberculatelor cretacice din Transilvania decât se cunoştea până în prezent, fapt deosebit de important pentru înţelegerea evoluţiei grupului în ansamblu.

Noua specie de mamifer a fost determinată cu ajutorul unor dinţi fosilizaţi pe care profesorul Vlad Codrea i-a descoperit în urmă cu doi-trei ani. "Este vorba despre o serie de dinţi, cam 70 la număr, dar dintre ei am folosit pentru lucrarea ştiinţifică doar 40, pentru că erau întregi, am eliminat fragmentele. Sunt nişte dinţi de dimensiuni mici, nu depăşesc un milimetru fiecare, ceea ce înseamnă că şi mamiferul era unul de dimensiuni mici. De fapt, semăna cu un şoarece şi putea avea o talie asemănătoare cu a acestuia sau maxim cât un şobolan. Presupunem că erau fiinţe nocturne pentru că mai mult ca sigur erau vânaţi de dinozauri", a explicat prof. dr. Vlad Codrea.

Acest mamifer primitiv a trăit în preajma dinozaurilor, iar grupul din care provenea a cunoscut după Cretacic o diversificare şi o răspândire spre Europa occidentală. Potrivit profesorului Vlad Codrea, echipa de cercetători a ajuns la concluzia că au în faţă o nouă specie de mamifer analizând fosilele dentare după numărul de tuberculi, după forma lor, precum şi după alte caracteristici.

Oasele fosilizate ale unei reptile zburătoare care a trăit în urmă cu 68 milioane de ani, descoperite lângă Sebeş