Amendă de 50.000 de lei pentru praful de pe şantierul autostrăzii A10. Ce decizie definitivă au luat instanţele

Amendă de 50.000 de lei pentru praful de pe şantierul autostrăzii A10. Ce decizie definitivă au luat instanţele

Zona Oarda de Sus a lotului 1 Sursa arhiva

Constructorul lotului 1 al autostrăzii Sebeş – Turda, compania italiană Impresa Pizzarotti a pierdut definitiv un proces cu Garda de Mediu Alba prin care a contestat o amendă de 50.000 de lei aplicată în septembrie 2019 ca urmare a încălcării reglementărilor privind gestionarea prafului pe şantier.

Ştiri pe aceeaşi temă

În urmă cu circa un an, aceeaşi companie Impresa Pizzarotti a obţinut anularea unei amenzi de 30.000 de lei care a fost aplicată pentru depăşirea nivelului de zgomot. Ambele situaţii au se referă la lucrările din zona punctului de lucru Oarda de Sus, unde, un localnic a obţinut la un moment dat chiar şi o hotărâre judecătorească privind stoparea temporară a lucrărilor. 
 
Hotărârea definitivă privind amenda aplicată pentru praf a fost pronunţată de Tribunalul Alba în 10 decembrie 2020, la o săptămâna de la deschiderea parţială a circulaţiei pe lotul 1 al A10. Procesul verbal contestat datează din 20 septembrie 2019, când, în urma unei sesizări scrise a unui proprietar aflat lângă şantierul autostrăzii, reprezentanţii GNM - Comisariatul Judeţean Alba au efectuat un control din punct de vedere al protecţiei mediului la punctul de lucru din Oarda de Sus.
 
”La inspecţia în teren, s-a constatat că se executau lucrări de curăţare cu excavatorul în jurul podului şi se efectuau transporturi pe drumul tehnologic. S-au constatat existenţa unor cantităţi mari de emisii de praf datorită circulaţiei cu viteză şi a faptului că drumul tehnologic nu era udat, emisiile de praf creează un disconfort mare locuitorilor din zonă; Prin neudarea drumului tehnologic nu s-a respectat măsura trasată prin Nota de constatare nr. 177/29.03.2019. Pentru remedierea deficienţelor constatate, dar şi pentru prevenţie, societăţii i s-a impus, în conformitate cu prevederile legale în materia protecţiei mediului şi în limitele atribuţiilor ce revin Gărzii Naţionale de Mediu măsură corectivă cu termen permanent de realizare”, se precizează în nota de constatare întocmită de comisarii prezenţi pe teren, în prezenţa reprezentantului petentei, Eusebio Caretta, care a semnat şi a ştampilat acest înscris.
 
Obiecţiunile acestuia s-au rezumat la precizarea că în luna august şi septembrie 2019 nu s-au efectuat lucrări de în zona menţionată în zilele de 19, 20 si 21 septembrie 2019 s-au efectual activităţi de curăţare a suprafeţei din jurul podului.
 

A plătit jumătate din amendă

 
Faţă de aceste constatări, ulterior, în lipsa reprezentantului legal al societăţii, s-a întocmit procesul verbal de sancţionare, Impresa Pizzarotii fiind sancţionată cu amendă contravenţională în cuantum de 50.000 lei. Reprezenetanţii compeniei italiene au plătit jumătate din cunatumul amenzii (25.000 de lei) în termenul legal, dar au contestat în instanţă procesul verbal.
 
În apărare s-au folosit de precedenta hotărâre definitivă, din 9 decembrie 2019, prin care s-a anulat amenda de 30.000 de lei pe motiv că aceasta ar fi trebuit aplicată CNAIR, care are obligaţia legală de a respecta prevederile Acordului de mediu, şi nu antreprenorului care derulează lucrările de construire a lotului de autostradă.  Atât Judecătoria Alba Iulia, cât şi Tribunalul au dat dreptate Gărzii de Mediu Alba. 
 
Au fost efectuate mai multe fotografii, iar din analiza planşelor foto depuse la dosar rezultând existenţa unor cantităţi vizibile de emisii de praf în zona punctului de lucru de la Oarda de Sus.
 
”Nu pot fi reţinute susţinerile petentei cu privire la imposibilitatea constatării situaţiei de fapt descrisă în procesul verbal (emisii ridicate de praf şi lipsa de umectare suficientă a drumului tehnologic) prin propriile simţuri de către agenţii constatatori, având în vedere natura obligaţiei instituită în sarcina petentei prin nota de constatare nr 177 din 29 martie 2019 (de a asigura umectarea mai intensă a suprafeţelor, pentru a împiedica emisiile puternice de praf). În nota de constatare nu s-a prevăzut o anumită limită maximă a acestor emisii, care să impună determinarea sa prin mijloace tehnice. 
 
Or, atât timp cât problema existenţei unor emisii prea mari de praf în zonă a fost constatată de mai multe ori de către agenţii intimatei, şi în cursul anilor 2017-2018, a fost sesizată şi de locuitorii din zonă, iar nota de constatare nr. 177 din 29 martie 2019 nu a fost contestată de către petentă (care a luat la cunoştinţă despre respectivele măsuri obligatorii pe care trebuia să le îndeplinească, un reprezentant al acesteia semnând nota de constatare), instanţa reţine că starea de fapt descrisă în procesul verbal de contravenţie corespunde realităţii, iar petenta nu a reuşit să răstoarne prezumţia de temeinicie a actului sancţionator”, se mai precizează în hotărâre.
 
Societatea italiană nu a renunţat la demersurile juridice pentru anularea amenzii. A depus la Tribunalul Alba o contestaţie în anulare a hotărârii din 10 decembrie 2020, care urmează să fie discutată la 18 februarie 2021.
 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările