Părul blond, mină de aur pentru rusoaice

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Multe femei sărace din Rusia şi Ucraina îşi vând ieftin părul blond natural unor firme care fac adevărate afaceri în domeniu. Fie că este folosit pentru extensii, fie pentru peruci, părul blond e mai valoros faţă de cel închis la culoare deoarece este o raritate şi se vopseşte uşor.

Într-un orăşel din centrul Rusiei, în Yuknov, se găseşte una din mărfurile cele mai rentabile pentru industria globală a frumuseţii: părul blond, un bun valoros pentru companiile locale, care fac profit frumuşel din vânzarea către pieţele externe, dar şi pentru femeile sărace din zonă, care reuşesc, vânzându‑şi podoaba capilară, să se întreţină de azi pe mâine.

„Nu mai are nimeni aşa ceva. Părul rusesc este cel mai bun din lume", declară pentu „The New York Times" Aleksei N. Kuzneţov, proprietarul unei clădiri de cărămidă unde se prelucrează părul colectat şi de unde cumpărătorii, în majoritate firme mici ruseşti sau ucrainene, îşi fac aprovizionarea. Compania lui Kuzneţov, Belli Capelli, este cea mai extinsă afacere de acest gen din Rusia, cu un profit anual de 16 milioane de dolari.

În general, circa 70% din părul cumpărat în Rusia vine din „stocuri" păstrate acasă în urma tunsorilor anterioare. Unele femei din Ucraina şi din Rusia renunţă la podoaba capilară imediat după naşterea primului copil, însă decid abia după câţiva ani să‑l vândă. Cel mai căutat păr este cel de culoarea mierii, care are nuanţe diferite în razele soarelui şi care este moale la atingere, iar o coadă de 40 de centimetri, lungimea luată în considerare pentru vânzare, costă circa 50 de dolari. Femeile din zonă recurg la acest gest din cauza lipsei de alternative la traiul sărac, în condiţiile în care venitul mediu lunar în regiune este în jur de 300 de dolari.

Tendinţe capitaliste

Afacerea cu păr nu este un domeniu nou, ci urmează dezvoltarea economică din ultimele decenii, pornind din vestul Europei, în anii '60 şi '70, ajungând în Polonia, în anii '80, şi în Ucraina şi Rusia, după căderea Uniunii Sovietice, în 1991. În SUA, unde a atins cea mai mare dezvoltare la nivel mondial, există zeci de mii de saloane de frumuseţe care oferă extensii de păr. Trendul în această privinţă îl dau vedete cu părul deschis la culoare precum Jessica Simpson sau Paris Hilton, care reprezintă modele de urmat pentru femeile afro-americane. „Acesta este capitalismul. Oamenii cu bani vor să se distingă de cei fără bani şi să arate mai bine", spune Ron Landzaat, fondatorul Hair Extensions Guide, o companie americană care se ocupă cu afacerea extensiilor de păr.

SUA, cea mai mare piaţă

Retailul de extensii de păr din SUA ajunge la valoarea anuală de 250 de milioane de dolari, echivalentul a 3% din totalul pieţei de produse de îngrijire a părului. Preţul mediu al unei extensii este de 439 de dolari, iar procedura poate costa şi câteva mii în saloanele de elită, arată un sondaj realizat în 2009 de revista „American Salon".

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite