Obiceiurile de consum ale românilor: ce preferinţe au în materie de telefoane, branduri şi activităţi offline

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Enciclopedia consumatorului român, Consumer Report, cel mai amplu studiu de acest fel din România, a ajuns la ediţia cu numărul 5 şi relevă preferinţele românilor în materie de televiziune, noile tehnologii, sursele de informare preferate, branduri şi promoţii.

Starcom România urmăreşte şi analizează comportamentul consumatorilor români în materie de consum de conţinut, activităţi practicate, comportament de cumpărare şi utilizare a tehnologiei.

Studiul împarte consumatorii în patru categorii: 

  • Familii cu copii („Families with kids“) – familii care au în grijă copii cu vârste până în 14 ani; 
  • Adolescenţi („Teens“) – elevi cu vârste cuprinse între 14 şi 17 ani; 
  • Tinerii necăsătoriţi („Single Youth“) – cu vârste cuprinse între 18 şi 34 de ani; 
  • Familii fără copii în grijă („Families without kids“) – majoritatea membrilor familiei au depăşit vârsta de 45 ani şi nu au copii mai mici de 14 ani în grijă.

 

TV tradiţional sau online?

Românii din mediul urban preferă în continuare să urmărească ştirile la televizor, acesta având o evoluţie constantă în ultimii ani. 

Consumul conţinutului video online a înregistrat o mică creştere în ultimii ani, ajungând la 40% din mediul urban şi la 70% în rândul adolescenţilor, respectiv 73% în rândul tinerilor necăsătoriţi. Observăm un trend în creştere şi în rândul familiilor cu copii, care însă a stagnat în ultimii 2 ani.

Posesia de Smart TV

În ultimii 2 ani putem observa un trend ascendent în rândul tuturor segmentelor privind posesia unui Smart TV în casă, în special în cadrul familiilor cu copii, cel mai probabil deoarece aceştia au nevoie de interactivitate în consumul de conţinut media şi folosesc aplicaţii sau platforme online disponibile pe acest tip de device. 

Care sunt device-urile preferate pentru timpul petrecut în online

În ciuda faptului că cei mai mulţi dintre respondenţi accesează internetul de pe PC (Desktop/Laptop), consumul de conţinut online de pe aceste device-uri este în scădere, iar timpul online petrecut pe telefonul mobil creşte de la an la an. Această schimbare în comportament se poate observa în cea mai mare măsură în rândul segmentelor tinere (Teens şi Single Youth).

Recent, accesarea tabletelor scade în rândul familiilor cu copii şi adolescenţilor, noile generaţii fiind mult mai familiare cu utilizarea smartphone-urilor.

Folosirea telefonului mobil – câţi dintre românii din mediul urban deţin un smartphone?

Rata de posesie a unui telefon de tip smartphone este într-un trend ascendent, cu o creştere accelerată în rândul familiilor cu copii si cu cea mai mare adopţie în rândul Teens şi Single Youth. În 2018, peste jumătate din populaţia urbană deţine un smartphone.

Care sunt reţelele de socializare preferate de români?

Facebook rămâne de departe cel mai popular canal de social media, cu o rată de creştere semnificativă în rândul segmentelor mai mature (familii cu sau fără copii), în cadrul ultimului an, în timp ce în rândul celorlalte segmente consumul s-a stabilizat. Segmentele tinere (Teens şi Single Youth) continuă să fie cele mai active pe majoritatea platformelor social media, în special pe Instagram, care creşte vizibil de la an la an.

Cât de mult conţinut audio consumă românii?

CD-urile şi stick-urile cu muzică nu mai sunt populare, consumul de conţinut audio offline este în continuă scădere din anul 2016 în rândul tuturor segmentelor. Pe de altă parte, se observă o creştere a consumului de conţinut audio online, atât la nivelul întregii populaţii din mediul urban, dar mai ales în rândul segmentelor Teens şi Single Youth, cu precădere din anul 2017.

Cât de populare sunt festivalurile în rândul românilor?

În 2018, segmentele Teens şi Single Youth au cea mai mare rată de participare la evenimentele şi festivalurile din timpul anului. Însă, se observă o mică scădere în comparaţie cu perioada anterioară în ceea ce priveşte participarea Adolescenţilor. 

Un segment în cadrul căruia se poate observa o rată de creştere a participării la astfel de evenimente sunt familiile cu copii, considerând că aceste festivaluri sau concerte sunt o experienţă potrivită pentru cei mici.

Cele mai multe menţiuni din cadrul festivalurilor din timpul verii sunt legate de branduri şi activările acestora, de surprizele şi premiile oferite în cadrul acestor happening-uri. În conversaţiile consumatorilor, brandurile se bucură de o mai mare vizibilitate decât artiştii, muzica favorită sau experienţele cu prietenii din cadrul evenimentelor.

Conţinutul editorial

Este într-un trend descendent atât în online, cât şi în offline, începând cu 2017 şi în cadrul tuturor segmentelor. Acest trend vine ca o consecinţă a rolului informativ avut de social media, care se află într-o creştere semnificativă. Cărţile şi-au menţinut o rată constantă, însă scăzută, în perioada analizata. Tinerii cumpără cărţi în aceeaşi măsură ca revistele şi ziarele. 

Activităţi offline

Toate segmentele analizate au început să îşi piardă interesul în sport. În 2018, doar 1 din 10 respondenţi din mediul urban declară că ar plăti să vadă un meci de fotbal. Sporturile şi-au pierdut din strălucire chiar şi în rolul de activitate distractivă: Adolescenţii şi segmentul Single Youth cel mai probabil joacă fotbal online (FIFA), iar mai puţin de 15% joacă fotbal afară cel puţin o dată pe an.

Comportamentul cumpărătorului şi importanţa acordată brand-urilor

S-a putut observa faptul că, în timp, brandul a început să joace un rol important în decizia de cumpărare a oamenilor, în special pentru segmentele tinere. În 2018, 1 din 2 adolescenţi aleg un produs în funcţie de brandul său, această decizie fiind cauzată de faptul că tinerii consideră că brandurile folosite trebuie să îi reprezinte. 

Influenţa celebrităţilor

În ultimii ani, rolul influencer-ului a crescut în cadrul deciziei de cumpărare a consumatorilor. Pentru adolescenţi, recomandările celebrităţilor sunt importante prin încrederea pe care o oferă unui brand sau serviciu. Putem observa în rezultatele studiului că influenţa celebrităţilor creşte câte puţin în rândul tuturor segmentelor analizate.

Cât de eficiente sunt promoţiile?

În ciuda faptului că promoţiile continuă să fie un factor important în cumpărarea unui produs, observăm în rândul adolescenţilor o scădere a importanţei acordate promoţiilor în ultimii 3 ani, în concordanţă cu interesul crescut pe care îl acordă brandurilor atunci când achiziţionează un produs sau serviciu.

 

Surse de informare pentru ofertele de Black Friday

Trendul global de social commerce, în care oamenii consideră social media noul driver de cumpărare şi chiar o nouă piaţă, se regăseşte şi în România. În 2017, importanţa acestei surse de informare a crescut semnificativ, în special pentru segmentul Single Youth, aceştia fiind mult mai digitalizaţi şi prezenţi în social media. Facebook a declarat că astăzi, 70% dintre românii care au cont pe această platformă, sunt conectaţi şi cumpără produse de la branduri sau magazine din străinătate.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite