EXCLUSIV Natalie Massenet, ,,Prima Doamnă" a comerţului cu bunuri de lux pe internet

EXCLUSIV Natalie Massenet, ,,Prima Doamnă

Natalie Massenet a fost supranumită ,,femeia care îmbracă lumea întreagă"

Natalie Massenet vinde rochii de 11.000 de euro bucata în câteva ore iar designerii se întrec să-i creeze colecţii speciale. Ea a dus moda de lux acolo unde nimeni nu îndrăznea: pe internet! 

Două plasme imense, prinse pe un pilon metalic, stau înfipte, ca braţele unui copac hi-tech, în mijlocul sediului central al Net-a-Porter și TheOutnet din vestul Londrei. Pe prima plasmă se succed cu repeziciune cifre și imagini, ca numărătoarea de dinainte de lansarea unei rachete. Atât doar că valorile cresc alert, de la secundă la secundă. Pe cea de-a doua, care afișează o hartă a lumii, luminițele se aprind în diverse colțuri de pe mapamond. Într-un singur minut, Singapore, Rusia, Spania, SUA și din nou Rusia pâlpâie una după cealaltă. „Uite, cineva din Rusia tocmai a cumpărat un plic de seară Judith Leiber, de 1.450 de lire sterline", îmi explică entuziasmată Claire, asistenta lui Natalie Massenet. Cele două panouri pot crea dependență, mă avertizează ea, râzând: „Ți-e greu să te dezlipești de ele, vrei să vezi tot timpul ce se mai cumpără și unde". Cifrele de pe primul panou reprezintă valoarea vânzărilor zilnice, în timp real, pentru cele mai faimoase site-uri de bunuri de lux din lume: Net-a-Porter și TheOutnet.

Primul vinde cele mai noi creații ale primilor 300 de designeri ai lumii, iar cel de-al doilea este un „outlet" virtual, în care se vând colecțiile lor mai vechi, reduse până la 80%. Până la ora patru după-amiaza, cumpărăturile făcute de femeile din întreaga lume pe cele două site-uri se ridicau la puțin peste valoarea unui Ferrari. Nici nu-i de mirare că plasmele provoacă dependență! „Azi e vineri, o zi mai slabă pentru noi", se justifică Claire, cu un zâmbet. Slabă? Din câte se pare, clienții celor două site-uri preferă să cumpere mai mult lunea, marțea sau miercurea, pentru ca la început de weekend produsele să se afle deja în mâinile lor, ambalate în cutiile negre cu sigla Net-a-Porter.

Înainte de a intra în biroul cu pereți de sticlă al lui Natalie Massenet, Claire mă pune în gardă, discret: „Doamna Massenet nu se simte prea bine, dar n-a vrut să anuleze interviul". Cu un ceai fierbinte în față, antreprenoarea pe care presa occidentală a numit-o în urmă cu trei ani „femeia care îmbracă lumea întreagă", se prezintă firesc, „Natalie" și își cere scuze pentru vocea puțin răgușită de la răceală. Poartă o rochie Luella, verde-sticlă, cu sacou negru pe deasupra, iar în picioare o pereche de botine negre. Nu zăresc talpa de culoare roșie, emblematică pentru încălțămintea lui Christian Louboutin - cel mai în vogă pantofar al lumii - semn că „doamnei Net-a-Porter" îi place să iasă din tipare.

„Știi, România se află în topul primelor 20 de țări în care Net-a-Porter și TheOutnet au cel mai mare succes", îmi mărturiseşte  cu un zâmbet. Asta a fost, de fapt, ideea de la care a pornit totul: indiferent dacă locuiesc în Manhattan, în Bucureşti sau în Singapore, femeile trebuie să aibă acces la modă. „Nu înseamnă că toată lumea trebuie să poarte haine de designer, dar dacă vrea, trebuie s-o poată face 24 de ore din 24", explică ea.

TEHNOLOGIA ÎNAINTE DE TOATE!.Pentru că ideea de a „liberaliza" moda de lux nu-i dădea pace, Natalie Massenet şi-a început afacerea în 2000, cu patru oameni, într-un studio din Chelsea. În prezent, are peste 550 de angajaţi, două depozite, unul în Long Island, SUA şi unul în afara Londrei (într-o locaţie secretă), iar birourile se află în centrul comercial Whiteleys, din vestul capitalei britanice. „Este unul dintre cele mai vechi mall-uri londoneze şi mi-a plăcut ideea: comerţul vechi şi comerţul nou, împreună", povesteşte Natalie.

Pe acelaşi hol unde se află plasmele cu numărătoarea inversă, serverele mari cât trei dulapuri se disting dincolo de un perete de sticlă. „Nu sunt foarte estetice, dar vreau ca fiecare angajat care trece pe lângă ele să-şi amintească de cel mai important lucru: că lucrăm cu tehnologia, înainte de toate", explică ea, cât se poate de firesc. Din toamnă, birourile se mută într-un centru nou şi spaţios, aflat încă în construcţie. Privind furnicarul din jur şi mulţimea de angajaţi care nu par să-şi găsească locurile în birourile mici şi înghesuite, extinderea pare cea mai logică mutare: precum o haină rămasă prea mică după ce „copilul" a crescut, clădirea este subdimensionată şi „crapă" la cusături.

CĂSNICIE FERICITĂ. În perioada în care aventura antreprenorială a lui Natalie - născută în Los Angeles şi crescută în Paris - a început, mariajul între moda de lux şi comerţul electronic părea o... mezalianţă. Cine ar fi crezut că femeile din 170 de ţări vor cumpăra rochii de peste 8.000 de euro de pe internet, fără să le probeze sau să le atingă înainte? Conştientă de faptul că trebuie să compenseze absenţa obiectului prin cât mai multă informaţie, Natalie a implementat un sistem extrem de detaliat de prezentare. Fiecare obiect vestimentar este fotografiat pe un manechin în carne şi oase, din diverse unghiuri, iar cumpărătoarea poate să facă zoom până în cel mai mic detaliu. Camera în care sunt fotografiate, zilnic, peste 62 de ţinute diferite, ar fi echivalentul Raiului pentru orice femeie: umeraşe pline de Oscar de la Renta, Miu Miu sau Stella McCartney şi zeci de cutii de Louboutin sau Givenchy.

Pentru femeile care visau la un asemenea „Paradis al luxului", dar nu şi-l puteau permite, Natalie a născocit şi un brand-soră pentru Net-a-Porter: TheOutnet. Ideea i-a venit analizând cele două categorii de clienţi: cei care îşi permiteau să cumpere colecţiile imediat cum ieşeau de pe podium şi, respectiv, cei care accesau site-ul doar în perioada reducerilor. Pentru aceştia din urmă, americanca a creat un site special, unde toate produsele de marcă să fie vândute la un discount. În prima zi de funcţionare a site-ului TheOutnet.com, în aprilie 2009, vânzările au depăşit cifra de afaceri totală din primul an de funcţionare a Net-a-Porter.

DENUMIREA IDEALĂ. Valoarea rămâne confidenţială, dar Natalie s-a simţit atunci cu adevărat mândră: „Mi-am dat seama cât de departe a ajuns internetul în zece ani". Când o întrebi despre povestea numelor celor două site-uri, ingenios inspirate din termenii de modă „pret-a-porter" şi, respectiv, „outlet", Natalie izbucneşte în râs: „Ştii cum voiam să botez Net-a-Porter în 2000? „What's new, Pussycat?". Noroc că avocatul mi-a băgat minţile în cap".

Cât despre TheOutnet, geneza lui s-a produs chiar în biroul cu pereţi de sticlă, dintr-o coincidenţă amuzantă. „Vorbeam cu directoarea de marketing şi, în loc să zic «outlet» i-am zis, nervoasă: «Auzi, trebuie să găsim odată un nume pentru outnetul ăsta»", îşi aminteşte ea. Cele două denumiri au intrat deja în istoria comerţului electronic, iar marile case de modă sunt încântate de expunerea pe care o au pe cele două site-uri. Pentru că 90% dintre clientele Net-a-Porter sunt femei de afaceri care câştigă suficient cât să-şi permită să se îmbrace după ultima modă, dar le lipseşte timpul pentru a hoinări prin magazine, din februarie 2010, Natalie a mai venit cu o idee: un „boutique" cu rochii de mireasă în cadrul Net-a-Porter.

Dacă eşti prea ocupată pentru a bate magazinele în căutarea rochiei perfecte sau dacă pur şi simplu vrei să le faci o bucurie domnişoarelor de onoare comandându-le ţinute „de designer", tot arsenalul vestimentar al unei nunţi se poate comanda printr-un singur clic. Net-a-Porter şi TheOutnet i-au demonstrat lui Natalie că are spirit înnăscut de antreprenor, dar şi că totul este posibil: „De cele mai multe ori, când ai curaj să întrebi un om «Hei, ce-ai zice de proiectul ăsta absolut nebunesc?», îţi va răspunde «Da!», pentru că aşteaptă doar să fie întrebat".

Aşa s-a întâmplat când le-a propus Stellei McCartney sau lui Roland Mouret să realizeze colecţii în exclusivitate pentru Net-a-Porter şi TheOutnet. Credinţa ei este că orice om poate face orice îşi pune în minte, cu condiţia să nu se limiteze singur: „Majoritatea ne stabilim singuri reţeta vieţii: doar o linguriţă de succes, nu mai mult de două de fericire... aproape că ne e ruşine să vrem mai mult de-atât". Şi recunoaşte, zâmbind, că este o lecţie pe care a învăţat-o poate prea târziu, când trecuse deja de vârsta de 30 de ani.

Faptul că aspiraţiile noastre sunt tangibile nu înseamnă că lucrurile vin uşor, fără trudă. Natalie este convinsă că „antreprenoriatul nu e pentru cei slabi de înger" şi că nu există rute ocolitoare. „Dacă te hotărăşti că muntele e prea înalt şi că nu eşti în stare să mergi decât prin vale, asta va fi toată viaţa ta: o vale", crede ea cu tărie.

LIBERTATE ŞI CHANEL. Dacă te întrebi ce vise ar mai putea avea femeia care nu doar a urcat muntele, ci a făcut ca 2,5 milioane de femei să cumpere, lunar, rochii de 11.000 de euro din două clicuri de mouse, la fel de firesc precum ar comanda un dvd de zece euro pe Amazon, ei bine pentru Natalie Massenet „vârful" nu a fost atins încă. „Într-o zi, o să vând Chanel pe Net-a-Porter", îmi șoptește aproape conspirativ, cu un zâmbet de școlăriță care-și face planuri pentru când va crește mare. O „școlăriță" care vinde de peste 90 de milioane de euro pe an.

Pentru Natalie, „Chanel" este „vârful", singurul designer care nu a cedat încă tentației internetului. Încă. Privind-o cu cana de ceai fierbinte în față, știu deja, în acel moment, că „femeia care a îmbrăcat lumea" va deveni cândva „femeia care a îmbrăcat lumea în Chanel". Nu se poate altfel. Doar în viață facem întotdeauna ceea ce ne-am propus.   

Citiţi mai multe poveşti ale unor antreprenori care au reuşit să facă un business profitabil cu stil şi eleganţă în suplimentul FORBES LIFE - MODĂ & IMAGINE, disponibil gratuit împreună cu numărul 27 al revistei Forbes România.



Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


Modifică Setările