Skoda Octavia - Mai Superbă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Alexandru Matei
FOTO Alexandru Matei

Atunci când Skoda a lansat pe piaţă compacta Rapid, toată lumea s-a întrebat unde se va situa cea de-a treia generaţie a modelului Octavia, întrucât segmentul imediat superior celui compact este asigurat pentru cehi de limuzina Superb.

Surpriza a venit în momentul lansării noii Octavia, atunci când am aflat cu toţii că aceasta rămâne în segmentul compact, dar lipită de limita superioară a acestuia. În acest fel, cehii au practicat o politică de scindare a clasei compacte, în urma căreia au rezultat două modele, unul mai mic şi mai ieftin, reprezentat de Rapid şi unul mai apropiat de clasa limuzinelor, în persoana noii generaţii a modelului Octavia.

Această manevră, care s-ar putea dovedi extrem de profitabilă pe o piaţă cuprinsă de spasme, a trezit un interes mult mai mare pentru Octavia, care s-a prezentat în România din postura de bestseller al constructorului din Mlada Boleslav. Oare va reuşi noua generaţie să atragă la fel de mulţi cumpărători în showroom-urile Skoda?

Am încercat să aflăm acest lucru testând noul model în varianta de echipare Elegance, dotat cu propulsorul TDI de 1.6 litri, cuplat unei transmisii manuale cu cinci trepte.

Din punct de vedere al designului, noua Octavia poartă cu mândrie semnele unei maturizări, dar în acelaşi timp suferă din cauza ADN-ului, mult prea apropiat de cel al modelului Rapid. Deşi ambele modele fac parte din segmentul compact, considerăm că ar fi fost necesar un grad mai mare de individualitate, în special pentru Octavia, care acum bate la porţile unui segment superior. Sunt sigur că niciunui cumpărător de Skoda Octavia nu-i va conveni faptul că noua lui maşină, mult mai apropiată acum de adoratul Passat, seamănă izbitor cu sora ei mai ieftină, de multe ori cele două fiind imposibil de distins.

Skoda Octavia 13

Starea noastră de spirit se schimbă odată cu deschiderea portierelor, întrucât habitaclul noii generaţii, deşi botezat sub semnul culorilor sobre, surprinde prin spaţiu şi ergonomie. Scaunele faţă sunt excelent configurate, păstrând coloana vertebrală a şoferului departe de ortoped sau neurochirurg chiar şi în cazul călătoriilor lungi. Nu cred că-şi imaginează cineva o Octavia TDI ca fiind un automobil sportiv, dar cu toate acestea inginerii cehi au schiţat şi un decent sprijin lateral pentru ocupanţii locurilor faţă. Locurile spate pot găzdui fără probleme baschetbalişti din NBA, dar nu le vor asigura acestora gradul intens de bling-bling disponibil pe limuzinele de clasă medie sau mare.

Şi dacă tot am discutat despre baschetbalişti, probabil ar trebui să amintesc faptul că portbagajul de 590 de litri poate adăposti, înghesuit ce-i drept, cele trei Hummere ale acestora. Glumesc, nu va face asta, dar te va face să te simţi mic în momentul în care te vei întinde serios după o geantă lipită de banchetă.

Interiorul nu dezamăgeşte nici din punct de vedere al tehnologiei, versiunea testată de noi laudându-se cu o mulţime de echipamente, de la sistemul multimedia cu navigaţie Amundsen, ce poartă numele unui explorator celebru (dacă n-ai auzit de el poţi citi aici), conectivitate Bluetooth, climatizare pe două zone, scaune încălzite şi detector de oboseală, până la sisteme ce ajută şoferul precum faza lungă adaptivă sau senzorii de parcare ce acoperă lateralele maşinii.

Nici calitatea materialelor nu lasă de dorit, ba dimpotrivă, Octavia surprinde din acest punct de vedere. Nu în toate zonele, dar am fi nedrepţi să ne plângem de interior, atât ca ambianţă şi feel, cât şi ca formă. Pe măsură ce conduceam, am realizat cât de mult încearcă Skoda să apropie noua Octavia de Passat, în ciuda diferenţelor hatchback - limuzină prezente. Într-un fel am simţit că inginerii cehi au promis nemţilor că vor fi cuminţi şi vor lua din marea cutie cu piese Volkswagen numai elemente un pic mai slabe calitativ, dar odată văzuţi acolo şi-au umplut stocurile cu esenţe tari pregătite pentru automobilele din Wolfsburg.

Skoda Octavia 4

Şi dacă tot am vorbit despre condus, a venit momentul să discutăm despre cele mai importante caracteristici ale Octaviei: motorizare, consum şi ţinuta de drum.

Combinaţia disponibilă pe modelul testat, 1.6 TDI cu transmisie manuală cu cinci trepte, a confirmat potenţialul de bestseller al maşinii, dar în acelaşi timp a lăsat impresia unei perechi uşor uitate în timp. De ce? Pentru că rivalii direcţi au cutii în şase trepte. Şi în ciuda puţinilor kilometri de autostradă ai României, considerăm că n-ar fi stricat să apară şi inscripţia "6" pe levierul schimbătorului de viteze. Skoda a remediat rapid problema, oferind ca opţional cutia DSG cu şase viteze.

Acum să ne concentrăm asupra motorului, care din multe puncte de vedere a demonstrat un potenţial uriaş, ce va fi exprimat mult mai bine odată cu apariţia următoarei generaţii a acestuia. Nu interpretaţi asta greşit, 1.6 TDI nu este un propulsor slab. Ba dimpotrivă, formează o combinaţie extrem de reuşită cu transmisia manuală cu 5 trepte, forţând şoferul de multe ori să-şi amintească aspectul unei benzinării, în acelaşi timp oferind şi performanţe decente la drum întins. În oraş s-a dovedit a fi un motor destul de elastic, suficient încât să nu fii arătat cu degetul drept un pensionar miop sau un flămând fără bani de motorină.

În afara parametrilor de putere (105 CP şi 250 Nm) şi de consum, motorul 1.6 TDI mai oferă un avantaj serios în faţa bătrânului 2.0 TDI: masa mai mică, ce se reflectă în mod direct asupra ţinutei de drum, ţinută care în cazul noii Octavia este considerabil îmbunătăţită de platforma MQB, dezvoltată de Volkswagen pentru a pune în valoare modelele compacte vândute de grup.

Deşi mulţi ar spune ca noul şasiu este mai bine adaptat pe Golf 7 sau Seat Leon, Octavia ne-a demonstrat că diferenţele sunt extrem de mici, chiar insesizabile, în ciuda gabaritului uşor crescut al modelului ceh. Practic, a fost confirmată prima noastră teorie legată de cea de-a treia generaţie a modelului: confort crescut, dinamică mai bună, dar sportivitatea rămâne sub caroseria RS-ului.

Din punct de vedere al preţului, noua Octavia te poate surpinde atât plăcut cât şi neplăcut. Dacă ai afecţiuni cardiace, te sfătuim să ai la îndemână nitroglicerină când vei afla preţurile variantelor motorizate consistent.

Skoda Octavia 9

Pe scurt, preţul de bază pentru model este de 14.256 euro cu TVA pentru echiparea Active şi motorizarea 1.2 TSI. Dacă începi să jonglezi cu opţionale şi echipări superioare, poţi ajunge la un preţuri de pornire care depăşesc lejer 20.000 euro. Maşina testată de noi pleca de la 19.236 euro, iar cu opţionale a ajuns la suma de 23.624 euro. Ceea ce poate fi o cauză cât se poate de serioasă pentru o hipertensiune apărută din senin.

Cu noua Octavia, Skoda demonstrează cât se poate de clar că s-a desprins uşor de imaginea de soră mai ieftină a Volkswagen, reuşind să aducă pe piaţă modele din ce în ce mai competitive. Graniţele segmentului compact sunt acum forţate de modelul ceh, care din multe puncte de vedere suflă serios în ceafa distinsului Passat. Ba mai mult de-atât, s-a apropiat suficient încât să apară în camera din spate a acestuia, acompaniat de un mic semn al exclamării.

Privită prin ochii noştri, Skoda Octavia a devenit pur şi simplu mai Superb(ă). Asta în condiţiile în care ţi-o permiţi. Dacă nu, întotdeauna vei avea Rapid-ul.

Skoda Octavia 23
Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite