Procesul Pussy Riot dezvăluie arma secretă a lui Putin: credincioşii ortodocşi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un preşedinte rus a cărui popularitate este în declin are nevoie de „o idee naţională“, pentru a-şi raţionaliza autoritatea, şi speră să o găsescă în tradiţiile relaţiei pre-sovietice dintre stat şi biserică, scrie revista americană „Time“.

Sentinţa cu închisoarea dată la mijlocul lunii august împotriva a trei membre ale trupei Pussy Riot, un grup de activiste care se opune preşedintelui rus Vladimir Putin, va resticţiona mai mult decât libertatea tinerelor condamnate. 

Judecătoarea Marina Syrova le-a condamnat la doi ani de închisoare pentru ofensarea  credincioşilor Bisericii Ortodoxe, prin cântecul anti-Putin interpretat lângă altarul unei catedrale din Moscova, în februarie. 

În noaptea de 17 august, la câteva ore de la verdict, aproximativ o sută de credincioşi ortodocşi s-au confruntat cu un tânăr dintr-o cofetărie din Moscova pentru că acesta purta un tricou cu numele cântecului care le-a adus pe membrele trupei Pussy Riot la închisoare: „Mama Domnului alungă-l pe Putin“. Pentru 40 de minute, atacatorii au stat lângă masa la care tânărul se afla cu prietenii, cerându-i să îşi dea jos tricoul şi să-l ardă. Au strigat la el să se căiască, citând din verdictul Syrovei: „Insulţi sentimentele credincioşilor ortodocşi! Inciţi la ură etnică“. Când a venit poliţia, ei au părut imediat şocaţi de faptul că bărbatul cu tricou Pussy Riot nu a fost imediat arestat. După feţele încurcate ala ofiţerilor, se părea că nu erau chiar siguri ce mai era legal sau nu, aşa că pentru a-şi asigura legitimitate, au ascultat opiniile ambelor părţi la secţia de poliţie.

Cinci zile mai târziu, o organizaţie de supremaţie slavă numită Holy Rus şi-a anunţat intenţiile de patrulare a străzilor Moscovei în căutarea „hulitorilor“ şi „a celor care insultă credinţa ortodoxă“. Liderul grupului, Ivan Otrakovski, a spus că 2.000 de oameni pe zi se oferă voluntar să li se alăture. 

Totodată, la câteva ore de la anunţ, un cleric ortodox influent, Vsevolod Chaplin, a dat iniţiativei Holy Rus binecuvântarea sa. „În tradiţia ortodoxă, acest gen de apărare a fost întotdeauna datoria oamenilor ortodocşi. Desigur că toate acestea în limita legii“, a declarat Chaplin pentru agenţia de presă Itar-Tass. 

image

   

Deşi aceste grupări ortodoxe erau întrecute numeric de susţinătorii trupei, aveau un mod de a atrage cea mai multă atenţie. Erau greu de ignorat preoţii cu ochi nebuni care îşi legănau icoanele pe deasupra capetelor, oamenii cu chelie cu semne de protest şi cei care proclamau că Pussy Riot este lucrarea lui Satan sau a Departamentului American de Stat. În ziua verdictului, un grup de oameni în uniformă a apărut şi a încercat să facă un foc de tabără pe stradă, pentru ca tinerii care apără Pussy Riot să fie arşi. O excepţie păreau să fie Tatiana Ageieva şi Fiodor Bobrov, care au venit la tribunal pentru a filma imagini pentru canalul YouTube anti-Pussy Riot. În timp ce Ageieva ţinea aparatul, Bobrov s-a dus la o fată de 11 ani care avea o pancardă cu Pussy Riot, i-a pus un microfon în faţă şi a întrebat-o dacă ştie ce înseamnă „pussy“ în engleză.

Dar Ageieva, cel puţin la suprafaţă, părea să aibă multe în comun cu tinerele judecate: la doar 26 de ani, foarte bine educată, aparţinând clasei de mijloc, atractivă, inteligentă, elocventă, cu „tulburări de personalitate“, dar extrem de devotată statului şi bisericii. Coordonatoare a unui grup de tineri ortodocşi, Ageieva a ajuns în atenţia presei încă dinainte de începerea procesului Pussy Riot. Aceasta i-a spus lui Putin la o tabără anuală de vară: „Suntem uniţi de un singur lucru, credinţa noastră în Dumnezeu şi iubirea pentru patria-mamă şi biserica rusă“. Putin a luat-o ca pe un indiciu de revenire la religiozitate, ca nucleu al unei noi idei ruse naţionale.

În ciuda efortului lui Putin de a crea un liant politic de securizare a supravieţuirii politice, au apărut proteste stradale în rândul clasei mijlocii împotriva domniei lui şi, în această lună, ratingul popularităţii sale a atins treapta cea mai de jos din ultimul deceniu.

„Practic el nu mai are niciun susţinător motivat, niciun entuziast“, spune Mihail Dmitriev, preşedintele Centrului pentru Cercetări Strategice. „Dar sunt destul de mulţi oameni care reacţionează foarte urât în privinţa lui, care renunţă la el şi acel grup se lărgeşte rapid.“ „În acest moment, susţinătorii lui Putin au încetat să asigure stabilitatea regimului. Acum nu mai sunt decât votanţi neutri care să-l menţină şi sunt leneşi din punct de vedere politic. Nu o să lupte pentru el“, adaugă Dmitriev.

Ultimul bastion al lui Putin se găseşte printre adepţii Bisericii Ortodoxe, care are o lungă tradiţie de a aşeza mandatul raiului pe oricine este la putere. Bobrov, activistul care a lucrat cu Ageieva, a numit-o una dintre dogmele Bisericii: „Toată puterea vine de la Dumnezeu“. Această expresie îşi are originea în timpul ţarilor, despre care se credea că sunt aleşi de Dumnezeu, şi a revenit în vogă printre mulţi credincioşi ortodocşi. „Putin înţelege că Hristos reprezintă unicul adevăr“, a mai adăugat Bobrov. În schimb, Ageieva este mai pragmatică şi îl va susţine pe acesta atâta timp cât el vede ortodoxismul o idee naţională, nu datorită încrederii oarbe în acesta.

Pentru stat şi pentru biserică, rezultatul ar fi un fel de simbioză, de altfel singura şansă a lui Putin de regenerare a strategiei sale. Conform studiilor, două treimi dintre ruşi se identifică drept creştini ortodocşi, deşi puţini ţin post sau participă la slujbele săptămânale. Verdictul împotriva trupei punk Pussy Riot a întărit această bază şi valorile sale şi, chiar dacă nu va fi de ajuns să-l transforme pe Putin în Vladimir cel Mare, va ajuta la liniştirea detractorilor, conchide „Time“.

Rusia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite