Tequila, eşti beată, du-te acasă! Atenţie, vine ţuica din China!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O băutură spirtoasă din China, „baijiu“, este cea mai consumată tărie din lume datorită popularităţii sale pe piaţa chineză. Pentru prima dată, distileriile care o produc se gândesc să o vândă şi peste hotare.

Conform datelor primite de la „Centrul Internaţional de Cercetare a Vinurilor şi Băuturilor Spirtoase“, poporul chinez a consumat peste 11 miliarde de litri de „baijiu“ în 2012. Apa de foc, distilată din sorg, grâu sau orez, reprezintă mai mult de o treime din toate băuturile spirtoase consumate peste tot în lume, notează „Reuters“.

Însă, este şi pusă în pericol. Noua generaţie de chinezi au început să descopere băuturile importate, indisponibile părinţilor, aşa că „baijiu“ riscă să-şi piardă cota de piaţă, în cazul în care producătorii nu vor începe să o exporte. „Baijiu nu a fost comercializat în Occident încă, dar cred că poate fi“, spune James Rice, directorul companiei „Sichuan Swellfun Co Ltd.“, producător de „baijiu“ în Chengdu, China.

Oamenii sunt interesaţi de China şi acesta este o părticică din cultura chineză care poate ajunge chiar pe mesele dumneavoastră“, adaugă James Rice.

Această ocazie de comercializare şi peste hotare a atras şi nişte antreprenori mici, ca David Zhou, care a înfiinţat Distileria Everest în Washignton, SUA, pentru a importa „baijiu“ din China şi a-l vinde pe plan local. „Chiar vrem să avem succes în rândul consumatorilor americani şi suntem convinşi că băutura va fi acceptată“.

Însă Rice şi alte distilerii, se confruntă cu o mare provocare: „baijiu“ tinde să facă o primă impresie extraordinar de proastă. „Credeam că beau diluant de vopsea şi simţeam cum am parte de o lobotomie lichidă“, spune Michael Pareles, director al Federaţiei americane a Exporturilor de Carne din Beijing. „Totuşi, ca multe alte lucruri chinezeşti, a ajuns să-mi placă“, adaugă el.

Torsten Stocker, şeful protecţiei consumatorilor din Hong Kong, este destul de sceptic cu privire la vinderea acestei băuturi şi peste hotare. Însă el a sugerat comercializarea ei populaţiei chineze din diaspora, care acum depinde de magazinele „duty-free“ din aeroporturi pentru aprovizionarea cu produse originale chinezeşti.

Gustul unic al „baijiu“ îl face greu de vândut în ţările occidentale, unde oamenii sunt obişnuiţi să bea tărie pe stomacul gol. Totuşi, istoricul băuturilor spirtoase demonstrează că orice gust poate fi dobândit. „Tequila are un gust neobişnuit în comparaţie cu tăriile mai populare. Dar printr-o campanie de marketing inteligentă, prin combinarea ei în diferite cocteiluri, şi-a câştigat un loc pe rafturile barurilor. Nu văd niciun motiv pentru care cea mai populară băutură spirtoasă a lumii să nu reuşească asta“, spune Derek Sandhaus, consultant şi autor al unei cărţi despre savurarea „baijiu“-ului.

Totuşi, este nevoie de nişte ajustări. Matt Trusch, fost cetăţean chinez, a fondat o distilerie în SUA cu numele de „Byejoe“ (Pa, Joe!, n.r.), care importă „baijiu“ (similar în pronunţie cu „byejoe“, n.r.) din China, îl refiltrează şi îl face mai băubil. „L-am modificat pentru a se potrivi cu gustul americanilor“, spune el.

Expertul în „baijiu“, Sandhaus, crede că cea mai bună abordare de a cuceri băutorii de peste hotare, este să urmeze modelul japonezului „sake“, şi să comercializeze „baijiu“ ca băutura care se potriveşte mâncării chinezeşti. Însă, a adăugat, că nu e grabă. „Va mai dura destul de mult timp până când chinezii se vor sătura de baijiu“, spune el.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite