Am încercat să sugerez în articolul despre noul film Captain America că unele dintre problemele pe care le scoate la vedere--teoria conspiraţiei şi problema progresului--fac parte, într-un fel, din originea Americii: Sunt consecinţe ale individualismului politic modern. Mi se pare că am ignorat tocmai felul în care ştiinţa a ajuns să fie o problemă pentru America şi, prin extensie, pentru lumea modernă.
 
Aerul condiţionat şi internetul sunt, cu siguranţă, invenţii minunate, dar nu se compară cu originea revoluţiei ştiinţifice. Într-un fel, medicina întotdeauna a fost cel mai spectaculos avans ştiinţific, pentru că nimic altceva nu promite să vindece frica de moarte--când recomandă beneficiile ştiinţei, Descartes, matematician şi fizician, recomandă medicina. Dar revoluţia ştiinţifică implică în mod necesar experimente pe fiinţa umană. Pe de altă parte, asemenea lucruri sunt în mod evident interzise de creştinism. Steve Rogers se oferă voluntar pentru a deveni Captain America.
 
În film, doctorii germani sunt agenţii ştiinţei. Unii cred în iluminism şi libertate, ceilalţi poate că şi ei cred aceleaşi lucruri, dar au învăţat lucruri diferite. Pe scurt, oamenii de ştiinţă buni fac experimente pe oameni pentru a-i apăra. Cei răi au ajuns la concluzia că trebuie să extermine oamenii care au nevoie de protecţie. Ce legătură are asta cu America? Mai multe lucruri--gândiţi-vă la toţi oamenii de ştiinţă care au imigrat în America. Dar mai important este că Germania este locul în care filozofia politică modernă şi ştiinţa modernă a naturii au fost dezvoltate cel mai mult. Acolo diferenţele dintre puterea ştiinţei şi criza filozofiei au fost cele mai pronunţate.
 
Practic, rezultatele sunt nazismul care foloşeşte ştiinţa pentru a extermina oameni, de o parte, şi de cealaltă, puterea ştiinţifică din spatele regimului american, care face posibilă prosperitatea modernă. Steve Rogers, un băiat cu un curaj nebunesc, se transformă într-un erou pentru că ştiinţa îi oferă putere. Eroismul aproape devine o artă umană, ca arhitectura sau poezia. Altfel spus, ştiinţa face curajul rezonabil. Dar înainte de această transformare, băiatul vrea un singur lucru, să se înscrie în armată--poate nu are altceva pentru care să trăiască. După transformare, devine un supraom democrat, Captain America.
 
Armata înţelege la ce foloseşte un asemenea om--ajunge să facă show-uri pentru trupe şi pentru a strânge bani pentru război. Americanii înţeleg importanţa unei imagini convingătoare. Omul el însuşi este insultat, dar nu poate să refuze--vrea să servească publicul şi publicul are într-adevăr nevoie de publicitate. Curajul omului este indubitabil--este dispus să sară pe o grenadă. Dar pentru război este nevoie şi de sume enorme de bani şi o muncă industrială colosală--guvernul preferă să convingă oamenii, nu să îi forţeze, dar nu se aşteaptă la mari sacrificii...
 
Când devine convins că războiul este mai serios decât show business-ul, află la ce se potriveşte--exact ce fac astăzi trupele speciale. Asta este şocant, dar adevărat: Pentru prima oară, trăim într-o lume în care eroii nu conduc ţări sau armate, ci numai mici operaţiuni secrete. Din fericire, de data asta avem ocazia să aflăm anumite secrete, anume că puterea ştiinţei transformă oamenii în monştri, pentru că promite nemurire. Dar este adevărat că singura opoziţie serioasă sunt oamenii cu un curaj extraordinar?