Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei a lansat în dezbatere publică propunerile de plan-cadru pentru gimnaziu

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei a lansat miercuri, în dezbatere publică, trei propuneri de plan-cadru pentru clasele V-VIII. Timp de o lună, mai precis până pe 23 ianuarie 2016, cadrele didactice, specialiştii în curriculum, elevii, părinţii sau reprezentanţi ai societăţii civile sunt invitaţi să participe la această consultare publică.

Punctele de vedere, sugestiile şi propriile propuneri se pot face prin completarea unui chestionar online

Procesul de elaborare a propunerilor de planuri-cadru pentru gimnaziu s-a fundamentat pe un set de repere şi principii de dezvoltare curriculară şi pe un profil de formare al absolventului, promovate în documentul de politici „Repere pentru proiectarea şi actualizarea curriculumului naţional”, precizează Ministerul Educaţiei într-un comunicat de presă.

Acest document, elaborat de Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei a fost supus dezbaterii publice în perioada august-septembrie 2015. De asemenea, propunerile privind numărul de ore minim/maxim al planului-cadru pentru gimnaziu au fost orientate şi de cel mai recent studiu Eurydice privind timpul scolar, care arată că România are în prezent un timp de studiu apropiat de media europeană.

Planul-cadru finalizat în urma dezbaterii va constitui referinţa pentru realizarea planurilor-cadru pentru învăţământul în limbile minorităţilor naţionale, pentru învăţământul integrat de artă, precum şi pentru învăţământul integrat sportiv.

În cadrul dezbaterii publice vor avea loc şi întâlniri cu elevi, părinţi, cadre didactice, reprezentanţi ai societăţii civile, organizate la nivel local şi judeţean. Ambele direcţii îşi propun un proces de consultare publică dinamic şi cât mai complex, astfel încât să cuprindă un număr cât mai mare de actori.

Calendarul dezbaterii publice

- 23 decembrie 2015 - 23 ianuarie 2016: punerea proiectelor de planuri-cadru în dezbatere publică

- 22 decembrie 2015 - 22 ianuarie 2016: consultare online; colectarea datelor prin intermediul chestionarului online

- 4-22 ianuarie 2016: dezbateri faţă în faţă la nivel judeţean; colectarea feed-back-ului în urma dezbaterilor faţă în faţă

- 23 ianuarie - 7 februarie 2016: analiza propunerilor primite în cadrul procesului de consultare şi revizuirea proiectului de plan-cadru

- 8-10 februarie 2016: validarea din punct de vedere ştiinţific a proiectului revizuit de plan-cadru de către comisia de validare; avizarea de către ISE.

În raport cu planul-cadru actual, variantele de plan-cadru supuse consultării prezintă o serie de noutăţi, printre care, cele mai importante sunt:

  • facilitarea dezvoltării integrate a competenţelor cheie prin introducerea în structura planului-cadru a unor opţionale integrate la nivelul mai multor arii curriculare;
  • încurajarea unei oferte diversificate care să răspundă, în mai mare măsură, nevoilor şi intereselor elevilor prin plasarea opţionalelor la nivelul fiecărei arii curriculare;
  • promovarea competenţelor digitale în gimnaziu prin introducerea disciplinei TIC în trunchiul comun (conform prevederilor LEN 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare), promovare orientată spre utilizarea responsabilă, sigură şi creativă a resurselor şi mediilor sociale digitale;
  • dezvoltarea competenţelor civice ale elevilor, prin asigurarea continuităţii studiului unor discipline relevante pe întreg parcursul gimnaziului (Educaţie pentru drepturile copilului, Educaţie interculturală, Educaţie pentru cetăţenie democratică, Educaţie economică).
  • promovarea prin studiul disciplinei Orientare şi consiliere a competenţelor care susţin managementul vieţii personale, alegerea traseului educaţional şi planurile viitoare de carieră (inclusiv competenţele de a învăţa să înveţi şi antreprenoriat).

Analiza Comparativa a Celor 3 Variante de Plan Cadru Supuse Consultarii

Ordin de ministru - Grup Curricula

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite