Despre noul Abecedar, la Adevărul Live: „Învăţătorii se vor folosi de experienţa lor, în lipsa manualelor”

Despre noul Abecedar şi lipsa manualelor la Adevărul Live 

Marţi, la Adevărul Live de la ora 15.00, am discutat despre noul an şcolar care a început fără manuale pentru micii şcolari şi despre unul din cele două Abecedare selectate de Ministerul Educaţiei, care ar putea ajunge pe băncile elevilor în următoarele luni.

Ştiri pe aceeaşi temă

 

Noul an şcolar a început fără manualele noi, inclusiv în format digital, promise de oficialii din Educaţie pentru elevii de la clasele I şi s II-a, din cauză că licitaţia de achiziţie a lor a fost blocată de zecile de contestaţii.

Până la soluţionarea acestor impedimente birocratice, proiectul unuia din cele două Abecedare alese de minister nu pare să revoluţioneze clasa I, ci se îndepărtează de tradiţiile româneşti, fiind presărat cu nume de origine străină şi termeni noi, arată experţii şi dascălii care au consultat câteva pagini ale unui dintre cele două materialele selectate de minister.

Despre acest subiect şi ce îi aşteaptă pe elevi şi pe părinţi în noul an şcolar am discutat la Adevărul Live, de la ora 15.00.

În platou a fost Cornelia Popa, învăţătoare la şcoala 194 din Capitală şi vicepreşedinte la Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI).

Prin telefon, ni s-au alăturat discuţiei învăţătoarea Carmen Oncescu, care a preluat anul acesta clasa I la Şcoala ”I. H. Rădulescu” din Bucureşti, dar şi reprezntanţii editurilor de manuale şi bloggerul adevarul.ro Adriana Săftoiu.

Declaraţii:

Cornelia Popa: Abecedarul vizează metoda de predare transdisciplinară, accentul cade pe comunicare, pe jocul de roluri.

Manualele oferă un model de limbă şi textele selectate trebuie să fie apropiate de viaţa cotidiană.

Abecedarul se potriveşte cu programa, imaginile sunt clar realizate, permite elevului să facă propoziţii, să îşi imagineze un dialog, stabilesc corespondenţe între imagine şi cuvânt. O noutate faţă de noul abecedar este jocul de cuvinte.

Întrebările închise nu sunt recomandate, adică cele la care se răspunde cu "da" sau "nu".

Eu aş fi sperat ca aceste manuale să aducă în discuţie şi elemente de vorbire pe care le folosesc logopezii în corectarea vorbirii elevilor. De asemenea, ar trebui regăsite şi aspecte din folclorul românesc.

Carmen Oncescu: Am văzut că acest nou abecedar cuprinde ilustraţii uşor de înţeles pentru copii, sunt multe cuvinte noi, dar nu cred că este un lucru rău. Mi s-a părut adaptat posibilităţilor psihologice pe care le au copiilor, din puţinul pe care l-am văzut. Ar fi trebuit să avem acest abecedar până acum, să fi avut un timp de analiză ca să putem alege manualul în cunoştinţă de cauză.

În următoarea perioadă o să mă folosesc de experienţa mea, am să urmez programa fără ajutorul manualului, o să ne folosim de fişe, de caiete, însă până când nu vom avea acordul părinţilor, nu putem utiliza auxiliare. Părinţii se interesează, bineînţeles, dar până când nu avem şi manualele, mare lucru nu prea putem face. Să ştiţi că ne este destul de greu să ne adaptăm situaţiei.

Cornelia Popa: Memoria de scurtă şi de lungă durată a scăzut, este o mare problemă. Aşa se explică şi unele rezultate slabe la examenele naţionale.

Ar trebui suplimentate tonerele pentru fişele elevilor în cazul acesta. Dacă la clasa I există auxiliare, la clasa a II-a nu există. Sunt convinsă că editurile care au licitat au pregătite şi auxiliarele şi aşteaptă să le scoată pe piaţă. Dascălii sunt cei mai importanţi în acest moment.

Adriana Săftoiu: Primul lucru care mi-a sărit în ochi e lipsa de logică a textelor. Este inadmisibil să creezi texte unde e doar rimă fără sens cu atât mai mult cu cât este vorba de "comunicare în limba română". Modul în care elevii vor învăţa literele şi cuvintele este defavorabil. Aş prefera să găsesc în manual cuvinte recognoscibile pentru copii. Toate manualele trebuie restructurate.

Claudiu Istrate: CNSC-ul a făcut praf şi pulbere toată evaluarea făcută de minister şi a cerut o reevaluare care are termen de 25 de zile, deci în jurul datei de 5 octombrie va fi făcută publică reevaluarea. După aceea sunt 10 zile timp în care se vor putea depune contestaţii, deci ne întindem spre 15 octombrie. Realizarea manualelor şi CD-urilor se va duce către 15 noiembrie după estimările experţilor.

Cornelia Popa: Nu putem decât să avem încredere în învăţători şi sperăm ca data viitoare când ministerul va gândi o schimbare, o va gândi la pachet (manuale+auxiliare). 15 noimebrie este foarte târziu, cred că dacă noi facem un efort să ne adaptăm şi dumnealor ar trebui să facă un bine şcolii româneşti şi să avem aceste mauale mai devreme.

Cum arată abecedarul

Texte puerile, dar cu multe nume şi termeni puţin uzitaţi, îndepărtate de tradiţia românească. Aceasta ar fi concluzia unei prime analize sumare, pe paginile unuia dintre cele două Abecedare selectate ca fiind câştigătoare de Ministerul Educaţiei.

Este vorba de Manualul de comunicare aparţinând consorţiului Litera-Siveco, obţinut de Adriana Săftoiu, care a vrut să vadă ca părinte şi politician care a lucrat în comisia ca raportor pentru noile manuale cum arată Abecedarul de pe care vor învăţa cei mici, după ce licitaţia se va încheia definitiv.

Până atunci, aceste manuale selectate de minister, şi cel de la Litera, şi cel propus de CD Press, sunt ţinute secrete, nici părinţii nu ştiu de ele, deşi le-am solicitat pentru analiză. Ele vor deveni publice după semnarea contractelor şi postate şi pe manuale.edu.ro.

Săftoiu: „Abecedarul dadaist cu larice“


  „Cum sunt textele din Abecedarul declarat câştigător de minister? Probabil că nu l-aţi văzut. Eu nu puteam să nu îl caut. Fiecare literă are o strofă care să ajute copilul de şcoală să se deprindă cu citirea literei. Dar sensul strofelor e terifiant“, explică Adriana Săftoiu, pe blogul său de pe adevarul.ro.

Adriana Săftoiu a analizat exemplele date în manual pentru studierea unor litere sau grupuri de litere. „Zeci de ouă ordonate,/ În octombrie ouate,/ În cuibar se odihnesc -/ În curând, puii sosesc“. „Ce a vrut să transmită autorul?“, se întreabă aceasta.

„Ceea ce mă surprinde în acest manual «alfabet» este numele personajelor: Iarin, Ona, Oli, Mira, Timotei, Stan, Cela, Lina ca să nu mai spun că «bunicul» şi «bunica» au devenit «tataia» şi «mamaia». Aici, recunosc, s-ar putea să interpretez subiectiv, fiind din Ardeal unde bunicul şi bunica sunt categoric apelativele decisive. La capitolul «recapitulare» găsim şi termenul «euro»: «Ioana are un euro» (atenţie ce daţi pe mâna copiilor!), iar «Nicu e morar» (meserie larg răspândită). Deci, Nicu nu are euro!“, a evidenţiat Adriana Săftoiu şi noile titulaturi alese de autori.


Pe aceeaşi temă:

Toamna bobocilor fără Abecedar. Părinţii: „Este sub orice critică!“

Abecedarul dadaist cu larice

FOTO Să ne aducem aminte: manualele de altădată

Elevii, cobaiul sistemului de educaţie: noul an şcolar începe fără Abecedar

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările