Bacalaureatul Olimpicilor 2016. Cum comentează experţii gradul de dificultate al subiectelor.

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Subiectele sesiunii speciale ale Bacalaureatului se înscriu în trendul ultimilor ani, prezentând o dificultate medie, susţin experţii în educaţie.  Probele au fost mai uşoare decât la simularea din martie, cu exepţia Biologiei, unde copiii au fost purtaţi prin toată materia. Profesorul Ştefan Vlaston consideră că este necesar un Bacalaureat diferenţiat în funcţie de filieră.

Specialiştii consideră că olimpicii şi sportivii de clasa a XII-a care au susţinut săptămâna aceasta probele scrise ale Bacalaureatului nu ar trebui să aibă dificultăţi în obţinerea unor note bune, de cel puţin 8. Toţi experţii în educaţie susţin în dreptul materiilor pe care le predau că nu au fost subiecte care să pună în mare dificultate elevii, iar structura examenului  s-a înscris în structura şi programa standard. Cu toate că subiectele anumitor probe au fost mai uşoare decât la simulare, dar şi decât examenele din anii trecuţi, din vară, la Biologie şi la Anatomie copiii au au fost plimbaţi prin toată materia.

La română, subiectele argumentative, axate în jurul unor teme familiare 

Profesoara de limba şi literatura română de la Colegiul „I.L.Caragiale” a spus că temele în jurul cărora elevii au avut de construit textul argumentativ au fost familiare acestora.

„Faptul că elevilor de la uman li s-a cerut să argumenteze despre importanţa promovării on-lin a literaturii române mi se par util, dar şi uşor, pentru că vizează mediul lor de preocupare: internetul şi reţelele de socializare. Mai greu mi s-a părut la real, unde li s-a cerut să argumenteze rolul practicării unui sport în echipă în formarea unui tânăr. Cu toate că toţi au făcut un sport în echipă la şcoală, poate le-a dat mai mult de gândit cum îi formează pe ei”, a spus Ruxandra Achim, profesoară de limba şi literatura română la Colegiul „I.L.Caragiale”.

Totodată, aceasta a subliniat că atâta timp cât nu există schimbări în abordare şi examenul se încadrează în acelaşi tipar, elevii cam ştiu la ce să se aştepte şi ştiu ce şi cum să înveţe.

În ceea ce priveşte partea de eseu, experta în educaţie Mihaela Apetrei consideră că nici acesta nu ar trebui să ridice probleme. 

„Basmul cult este cunoscut de ei, pentru că l-au studiat şi în şcoala generală”, a spus aceasta.

Subiecte „chiar uşoare” la matematică, pentru olimpici

Profesorul de matematică Ştefan Vlaston consideră subiectele de la proba de matematică relativ uşoare, ele fiind chiar uşoare pentru nişte elevi olimpici. Potrivit acestuia, în schimb, este posibil ca pentru olimpicii sportivi sau cei de la filieră vocaţională să nu fie la fel şi ar trebui ca examenul de Bacalaureat să fie dat diferenţiat, în funcţie de filieră.

„Nu sunt mai grele decât cele de la examenul de Bacalaureat care se dă vara, poate chiar mai uşoare, mai ales pentru olimpici. Când vor fi afişate rezultatele, totuşi, s-ar putea să avem o surpriză, pentru că sportivii sau cei de pe filieră vocaţională nu prea ştiu matematică şi este normal să fie aşa. De ce îi trebuie unui sportiv sau unui artist care face performanţă integrale şi derivate. Trebuie schimbat sistemul astfel încât Bac-ul să fie diferenţiat pentru sportivi lu oentru cei de la vocaţional”, a spus pentru „Adevărul” profesorul de matematică, Ştefan Vlaston.

Nimic dificil la istorie, a necesitat doar atenţie

Proba la istorie nu a fost dificilă pentru un elev care a lucrat şi a citit manualul, potrivit profesoarei Mihaela Petreanu, de Colegiul Naţional „I.L Caragiale”.

„La primul subiect au avut două texte, unul din Constiuţia lui Carol I şi al doilea din Constituţia lui Carol al II-lea, iar pe baza acestor surse au avut să răspundă unor cerinţe. Dintre acestea doar cerinţele 3 şi 7 ar fi necesitat o mai mare atenţie. Aceste puncte ar face diferenţa. La cel de-al doilea subiect, primele 5 cerinţe se pot rezolva pe baza sursei, iar punctul 6 face apel la informaţiile acumulate de elev pe parcursului anului referitoare la perioada „Războiului rece”. La subiectul III au avut de redactat un eseu despre participarea românilor la relaţiile internaţionale din Evul Mediu şi de la începuturile modernităţii. Nu sunt subiecte dificile, este acelaşi tipar. Atenţia a fost cea mai importantă la acest exeman, dar pe atenţie se bazează în general istoria”, a spus profesoara de istorie Mihaela Petreanu.

La informatică, subiecte care ar fi putut fi rezolvate în o oră şi jumătate

Subiectele probei de informatică s-au înscris şi ele în trendul mediu de dificultate, potrivit profesorului George Trifan, de la Liceul Teoretic Internaţional de Informatică Bucureşti (ICHB).

„Un copil decent pregătit ar fi putut rezolva subiectele într-o oră şi jumătate. Oricum, cred că au fost unul sau doi elevi care au dat examenul acum, pentru că olimpicii la informatică îşi echivalează examenul la Bac, iar ceilalţi nu cred că au ales să dea la informatică”, a spus profesorul George Trifan.

„Nici nu se compară cu subiectele de la simulare”

Cei care au optat pentru a susţine examenul de Bacalaureat la socio-umane au avut parte de subiecte frumoase şi accesibile, chiar şi la Ecomie, materie la care,  la simulare,  elevii au fost puşi în situaţia de a face calcule dificile pentru a rezolva problemele.

„Nici nu se compară cu subiectele de la simulare. Subiectele de la Economie au fost accesibile, acoperă programa, verifică dacă elevii înţeleg activitatea economică şi se pot calcula indicatorii economici fără dificultăţi. Au fost subiecte interesante, care îl aduc pe elev în viaţa reală”, a explicat profesoara de socio-umane Mihaela Găvănescu, de la Colegiul Naţional „I.L. Caragiale” din Capitală.

Şi la Logică subiectele au fost de dificultate medie, potrivit expertului, care spune că un elev care a învăţat nu ar trebui să aibă probleme în a lua nota 8, dar se observă şi câteva puncte care pot face diferenţierea dintre un elev bun şi unul mediu.

Dacă la Economie şi la Logică subiectele au cerut răspunsuri scurte, la Psihologie întrebările au necesitat răspunsuri mai ample. 

„La Psihologie elevilor li s-a cerut să argumenteze de ce ar respinge o afirmaţie, subiectele vizează descieri ale temperamentului. Dar cu toate că răspunsurile necesită o redactare mai amplă, acestea nu depăşesc programa de BAC şi cred că pentru a rezolva subiectele un copil nu are nevoie d pregătire suplimentară. Se pot obţine rezultate bune numai cu ce s-a lucrat la clasă, cu condiţia să se fi lucrat”, a mai spus profesoara.

Purtaţi prin toată materia la Biologie

Cei care au optat biologie animală şi vegetală (clasele a IX-a şi a X-a) au fost trecuţi prin toată materia, a explicat profesoara Geta Onofrei, din cadrul aceluiaşi liceu din Capitală. Un pic mai uşor a fost la Anatomie şi genetică.

„La Biologie, subiectele au fost medii spre grele. Ca la simulare, subiectele i-au plimbat pe elevi prin toată materia. La Anatomie a fost mediu spre uşor. Cele două teste au avut şi puncte comune, respectiv sitemul digestiv şi sângele. Per total nu a fost nici uşor, nici greu, dar cred că pentru sportivi a fost mai greu”, a explicat profesoara Geta Onofrei de la Colegiul Naţional „I.L. Caragiale” din Capitală.

Sesiunea specială a examenului de Bacalaureat a început pe 16 mai, cu Evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română/ limba maternă. Luni, 23 mai, sportivii şi olimpicii  au susţinut proba scrisă la limba şi literatura română, marţi, 24 mai, au susţinut proba obligatorie a profilului, iar miercuri, 25 mai, proba la alegere profilului.

 Potrivit calendarului, pe 26 mai elevii au susţinut proba limba şi literatura maternă şi tot în aceeaşi zi, până la ora 18.00 ar trebui să fie afişate primele rezultate la sediul unităţii de învăţământ de la Braşov, unde aceştia au suţinut examenele.

Depunerea contestaţiilor este programată în cursul aceleiaşi zile, în intervalul orar 18:00 - 20:00.

Această sesiune  specială a examenului de bacalaureat s-a adresat elevilor care îndeplinesc următoarele condiţii: participă la loturile olimpice şi la competiţiile sportive şi artistice internaţionale care se desfăşoară în perioada sesiunii normale a examenului de bacalaureat sau susţin examenul de admitere la universităţi din străinătate. Pentru a se înscre, acesştia au trebuit să facă dovada că:

a) au fost acceptaţi, în etapa preliminară, la universităţile  din străinătate care le solicită pentru înscriere diploma de bacalaureat, înainte de finalizarea examenului naţional de bacalaureat, sesiunea iunie - iulie 2016;

b) probele de admitere sunt programate în acelaşi timp cu probele examenului de bacalaureat, sesiunea iunie -iulie 2016.

Pe aceeaşi temă:

Bacalaureatul olimpicilor 2016. Subiectele de la proba la alegere a profilului

Bacalaureatul Olimpicilor 2016. Subiectele la română şi cum comentează experţii gradul de dificultate

BAREME SIMULARE BAC 2016 Subiectele primite de elevii de clasa a XII-a la proba la alegere a profilului. Profesori: „Nu au fost uşoare”

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite