DEZBATERE Grupa mica de la grădiniţă, obligatorie în patru ani. Ce ne lipseşte

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Învăţământul obligatoriu de la trei ani ar putea deveni realitate în 2018, cel puţin aşa a anunţat joi ministrul educaţiei, Remus Pricopie. Educatorii şi specialiştii spun că ideea este una foarte bună, însă insuficientă pentru familiile dezavantajate, unde se întâlnesc cele mai multe cazuri de abandon şcolar pe fondul sărăciei.

Învăţământul obligatoriu ar putea începe de la vârsta de 3 ani în 2018, a anunţat joi ministrul educaţiei, Remus Pricopie. El a explicat că pregătirea copiilor în grădiniţe ar trebui să înceapă de la vârsta de trei ani, arătând că unii specialişti sunt de părere că educaţia trebuie începută chiar din primul an de viaţă.

"Dacă îi ţii la grădiniţă de la vârsta de trei ani şi îi pregăteşti corespunzător, atunci ai grijă nu numai de dezvoltarea lui intelectuală, dar ai grijă şi de dezvoltarea lui fizică", a explicat Pricopie.

Între timp, în 2015, grupa mare de la grădiniţă devine obligatorie. Măsurile sunt menite să scadă nivelul abandonului în primii ani de şcoală, să-i ajute pe copii să-şi dezvolte abilităţile sociale devreme şi şi să fie independenţi, însă cât de fezabile sunt aceste obiective?

Învăţământul ar trebui să fie cu adevărat gratuit

Specialistul în educaţie Alexandra Anton, care a studiat ştiinţele educaţiei la Universitatea Turku din Finlanda, spune că, atâta timp cât învăţământul obligatoriu nu este cu adevărat gratuit, nu sunt ajutate familiile nevoiaşe. "Extinderea duratei învăţământului obligatoriu nu este o garanţie atâta timp cât acesta nu este şi gratuit. La noi părinţii cumpără în fiecare an rechizite şi manuale auxiliare", a spus Anton.

Şi Tincuţa Apăteanu, expert în educaţie şi blogger adevărul.ro, spune că nu este suficientă măsura pentru familiile defavorizate, dacă scopul ei este reducerea ratei de abandon şcolar.

"Dacă faci învăţământul obligatoriu de la 3 ani nu înseamnă că îi încurajezi pe părinţi să-şi trimită copiii la grădiniţă. Ei nu îi ţin pe copii la şcoală fiindcă nu ar vrea, ci pentru că peste tot ţi se cer bani pentru diverse (manuale auxiliare, rechizite). Este nevoie de nişte măsuri să-i sprijini pe acei copii, întreaga familie. În plus, ar trebui sancţionaţi părinţii care nu îşi trimit copiii la şcoală", a spu-s Apăteanu.

Sistemul are nevoie de mai mulţi educatori

Pe de altă parte, Simona Moaşa, preşedintele Asociaţiei Educatoarelor din România, susţine că măsura ar fi una buna, însă identifică două probleme mai degrabă de ordin administrativ, nu educaţionale. 

„E o problemă de infrastructură, să existe locuri fizic pentru toţi copiii, şi una de personal, în sensul că există un deficit de îngrijitoare. Gândiţi-vă că, în afară de partea de curăţenie în grădiniţă, ele au grijă de copiii din două clase şi nu e deloc uşor dacă vorbim de copii de trei ani, care trebui îmbrăcaţi, spălaţi şi hrăniţi”, este de părere Moaşa, educatoare în Braşov.

Aceasta a mai spus că la ei nu există o problemă de deficit de locuri în grădiniţe şi că oricum majoritatea părinţilor îşi duc copiii la grădiniţă şi fără să fie obligatoriu, problema lor e că nu au unde să-i ducă între doi şi trei ani. 

”E mai degrabă o măsură pentru a combate abandonul în rândul acelor categorii care nu-şi aduc copiii în sistemul de educaţie, câteva procente probabil la nivel naţional. Altfel, cei mai mulţi părinţi ar vrea să aibă unde să-şi lase copiii în siguranţă câr sunt la serviciu şi să nu fie nevoiţi să apeleze la bone. Mai ales că micuţii au nevoie de socializare şi grădiniţa îi ajută să vorbească mai repede, să înveţe regulile sociale, să împartă jucăriile, să-şi aştepte rândul etc”, susţine Moaşa.

Contactat de "Adevărul", inspectorul şcolar general al Capitalei, Constantin Trăistaru, a spus că în prezent nu există deficit de spaţiu în Bucureşti şi că nu va fi nici în 2018.

"Chiar avem locuri libere în Bucureşti  şi până atunci se vor mai deschide şi alte grădiniţe. Vom avea, însă, nevoie de noi cadre didactice formate în învăţământul preşcolar, la universitate", a spus Trăistaru. În Bucureşti, peste 95% din copiii sunt înscrişi la grădiniţă, a mai spus el.

Educaţia timpurie dezvoltă abilităţile sociale

Şi Aura Stănculescu, profesor-psihopedagog şi directorul Centrului Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CMBRAE) este de părere că educaţia timpurie conferă copiilor un start mai bun în educaţie şi dezvoltare. 

”Cei care vin la grădiniţă socializează de timpuriu într-un mediu organizat şi internalizează mai repede normele şcolare. Sunt copii care ajung în clasa I nesocializaţi, neintegraţi şi au dificultăţi de adaptare şi ajung să fie excluşi, marginalizaţi”, explică Stănculescu. 

Şi aceasta susţine ideea ca grupa mică să intre în învăţământul obligatoriu, cu acelaşi amendament: trebuie ca statul să asigure spaţii şi condiţii pentru toţi copiii, dar mai ales creşe pentru cei mici.

Cât de oportun e să meargă obligatoriu copiii la grupa mare la 5 ani

Anul trecut a fost lansată prima dată ideea de a-i obliga pe părinţi să-şi dea copiii la grădiniţă la cel târziu 5 ani. Ministrul Remus Pricopie a arătat atunci că trebuie coborâtă şi mai mult vârsta de intrare în sistemul de educaţie, la 4, chiar 3 ani. Însă, a adăugat oficialul, „mai devreme de 4-5 ani nu va fi posibil acest lucru ca urmare a problemelor de infrastructură“.

Acesta a dat asigurări că proiectele privind infrastructura creşelor şi grădiniţelor reprezintă o prioritate pentru perioada 2014-2020, valoarea totală a investiţiei pentru întregul sistem fiind de aproape 600 milioane de euro.

Ideea este susţinută şi de primul ministru Victor Ponta, care a declarat însă că înainte este nevoie de o dezbatere naţională, pentru a evita un nou scandal precum cel care a precedat înfiinţarea clasei pregătitoare.

„Astăzi, se discută pe plan european, pe plan mondial ca toţi copiii să fie într-un sistem instituţionalizat de educaţie încă de la vârsta de cinci ani şi cred că o asemenea decizie nu trebuie luată doar de Guvern sau de Ministerul Educaţiei. Cred că e o decizie foarte importantă care se referă şi la mentalitatea din România. Ştiţi foarte bine, bunicii sunt obişnuiţi să stea mai mult cu copiii acasă, să-i ţină mai mult. Să facem o dezbatere reală, pentru ca, atunci când se ia decizia, nu doar să imităm un sistem european sau de pe plan mondial“, a explicat premierul.


Pricopie: Învăţământul obligatoriu în grădiniţe de la trei ani ar putea fi introdus din 2018-2019

Comisia Europeană: învăţământul preşcolar din România, cel mai sărac din Europa. Ar putea deveni însă obligatoriu

DEZBATERE Cât de oportun e să meargă obligatoriu copiii la grupa mare la 5 ani

Pricopie decide anul acesta dacă grupa mare devine obligatorie din 2015

Legea Educaţiei, modificată: învăţământ obligatoriu de 11 ani şi clasa a IX-a la liceu. Admitere şi Bac după modelul testelor PISA, abia din 2019

PISA 2012 Cum a ajuns Shanghai să fie liderul mondial în educaţie

Ce exerciţii au primit elevii români de 15 ani la testele PISA. Le puteţi rezolva?

ANALIZĂ PISA 2012 Performanţele slabe ale copiilor, vizibile în economie

PISA 2012 România a urcat patru locuri în lume la matematică, citit şi stiinţe, însă rămâne tot la coada clasamentului

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite