Zeci de mii de români riscă să rămână fără loc de muncă din cauza platformelor internaționale de comerț

0
Publicat:

Firmele din țara noastră trec prin dificultăți majore din cauza presiunii puse pe vânzări de platformele internaționale, în special Temu, Shein și Trendyol, potrivit unui studiu care punctează inclusiv pericolul iminent al concedierilor din domeniu.

internet cumparaturi online jpeg

Opt din zece firme de retail românești se așteaptă ca activitatea să le fie afectată de platformele internaționale în următoarele 12 luni, arată valul al doilea al studiului „Impactul platformelor internaționale asupra comerțului din România - Perspective de viitor”, comandat de Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO) și realizat de MIA Marketing.

77% dintre companii anticipează că platformele din afara Uniunii Europene, în special Temu, Shein și Trendyol - potrivit informațiilor „Adevărul”, va duce la scăderea vânzărilor firmelor românești.

Paradoxal, în cazul celor care estimează scăderea cifrei de afaceri în 2025 față de 2024, principalul canal care se va contracta nu este online-ul, ci magazinul fizic al IMM-urilor.

Datele studiului relevă o polarizare accentuată, care marchează așteptările pe 2025: doar 9% dintre firmele de retail prevăd creșterea vânzărilor în acest an, în timp ce majoritatea mizează pe stagnare. Aproape un comerciant din cinci se pregătește însă pentru scădere, iar pentru acest grup magazinul fizic/offline este principalul canal de vânzare folosit în prezent care va scădea.

„Pierderi ireversibile de zeci de mii de locuri de muncă”

În lupta cu platformele internaționale, pentru a rămâne la suprafață, retailerii mici și medii își schimbă rapid strategia. Bugetele de publicitate online cresc, deoarece vizibilitatea în căutări și în feed-uri costă din ce în ce mai mult. În paralel, 41% dintre respondenți spun că își vor scurta lanțul de aprovizionare, cumpărând direct de la producător pentru a controla viteza și costul într-o competiție globală tot mai dură.

„Electro&IT și Fashion sunt categoriile ce resimt presiunea platformelor internaționale în cel mai înalt grad. Dacă aceste magazine online și offline cedează, efectele în cascadă înseamnă depozite și spații comerciale goale, chirii neplătite și locuri de muncă pierdute - cu impact direct asupra veniturilor fiscale și economiei românești”, punctează Cristi Movilă, Președinte ARMO.

„Știm de la INS că unul din patru români lucrează în retail, sectorul de retail având aproape un milion de angajaţi la nivel national. Datele studiului nostru arată clar unde se rupe lanțul - magazinul fizic este cel mai expus, inclusiv pentru retailerii care vând și online. Semnalele transmise în ultima perioadă inclusiv de colegii din EuroCommerce confirmă că fenomenul și efectele măsurate de noi sunt valabile nu doar în e-commerce, ci și în magazinele tradiționale. Nu doar în România, ci peste tot în Europa. Dacă nu se acționează acum, cât timp aceste afaceri mai pot fi salvate, vom vorbi în curând despre pierderi ireversibile de zeci de mii de locuri de muncă și goluri majore în bugetul de stat”, a declarat Cristian Pelivan, Director Executiv ARMO.

Temu, Shein și Trendyol scad vânzările firmelor românești

Un alt studiu de piață realizat în rândul firmelor de comerț românești, offline și online, privind efectele extinderii marilor platforme internaționale de comerț electronic asupra mediului de afaceri autohtonarată un dez echilibru sever, alimentat de lipsa unor reguli uniforme de taxare vamală și de control al calității produselor și serviciilor oferite de platformele din afara UE, firmele românești fiind concurate neloial.

Impactul imediat al platformelor asiatice asupra economiei locale:

• 77% dintre firmele românești se așteaptă ca în următoarele 12 luni activitatea comercială să le fie afectată de platformele internaționale în principal prin scăderea vânzărilor.

• 75% dintre respondenți avertizează că micii producători români riscă falimentul din cauza presiunii exercitate de Temu, AliExpress, Trendyol și Shein.

• 73% dintre respondenți anticipează diminuarea profitului, iar 43% confirmă scăderea numărului de clienți.

• În același timp, 71% semnalează o posibilă creștere a produselor de slabă calitate pe piață, afectând experiența consumatorilor și imaginea întregului sector de comerț online românesc.

• Temu, Trendyol și Shein sunt în topul celor mai cunoscute platforme marketplace internaționale în rândul respondenților, devansate doar de către rețeaua socială Facebook

• Temu și Aliexpress au cel mai mare impact în rândul revânzătorilor și a companiilor mici din România.

• Shein și Trendyol afectează cel mai mult companiile care comercializează haine, încălțăminte și accesorii.

Previziuni sumbre pentru 2025

Antreprenorii români se așteaptă la continuarea declinului: 32% din totalul comercianților afectați previzionează scăderea vânzărilor și în acest an, iar aproape 1 din 4 producători locali care își comercializează produsele acuză concurența neloială a platformelor asiatice prin prețurile de „dumping” practicate și neplata taxelor datorate bugetului național.

Cercetarea arată că peste jumătate dintre companiile românești consultate așteaptă măsuri concrete de la autoritățile naționale și europene:

• 65% cer programe dedicate IMM-urilor pentru adaptarea la transformarea digitală și inovare.

• 62% solicită obligarea platformelor asiatice să respecte integral legislația națională și UE de protecție a consumatorilor.

• 61% vor aplicarea acelorași impozite pe care le achită firmele românești.

• 55% susțin introducerea taxelor vamale pentru toate bunurile importate din afara UE, indiferent de valoarea coletului.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite