Transgaz: ANRE pune sub semnul întrebării investiţii de amploare, fără fundamentare

0
Publicat:
Ultima actualizare:
transgaz

Societatea Naţională de Transport de Gaze Naturale Transgaz afirmă că un oficial ANRE pune sub semnul întrebării din senin, într-un context public şi fără fundamentare, investiţii de amploare ale companiei, care sunt de natură să dăuneze încrederii în companie şi în proiectele sale.

Reacţia companiei vine după ce Maria Mânecuţă, director pentru tarife de reţea energie electrică şi gaze naturale în cadrul ANRE, a declarat într-o conferinţă că românii ar putea să suporte costurile realizării conductei de transport gaze BRUA, dacă nu va exista un trafic de gaze prin această investiţie. „Anul acesta segmentul românesc al BRUA va fi finalizat. Mă gândesc însă ce vom transporta prin această conductă de gaze pentru că, în paralel, se dezvoltă o conductă de gaze către partea vestică pe traseul Rusia-Turcia-Bulgaria-Serbia-Slovenia-Italia şi, ca atare, începând de anul viitor, în tarifele de transport vom vedea că Transgazul va trebui să îşi recupereze partea de bani pe care a investit-o, iar asta va însemna o creştere a tarifelor în contextul în care nu vom avea trafic de gaze. (...) Sper să se găsească şi un trafic de gaze astfel încât taxa acestei investiţii să nu fie suportată doar de consumatorii români”, a declarat marţi Maria Mânecuţă.

Urmare a declaraţiei publice oficialului ANRE, SNTGN Transgaz apreciază că prin aceasta se aduce atingere capitalului său de imagine atât în mediul de afaceri din sectorul energetic în care compania îşi desfăşoară activitatea cât şi în piaţa de capital, Transgaz fiind societate listată la Bursa de Valori Bucureşti. 

Poziţia integrală a Transgaz:

„Pentru a evita riscul unor interpretări şi înţelegeri eronate, managementul companiei consideră necesare următoarele precizări:

§  {C}Proiectul „Dezvoltarea pe teritoriul României a Sistemului Naţional de Transport Gaze Naturale pe Coridorul Bulgaria-România-Ungaria–Austria (Faza I)”, pe scurt, Proiectul BRUA faza 1 – a fost şi este cuprins în Planul de dezvoltare a SNT pentru următorii 10 ani (PDSNT), începând cu prima ediţia a PDSNT 2014-2023 şi continuând cu ediţiile următoare 2017-2026, 2018-2027, 2019-2028, aprobate de Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) prin Deciziile nr. 2819/17.12.2014, 910/22.06.2017, 1954/14.12.2018, 2080/11.12.2019 ale Preşedintelui acestei autorităţi, în urma susţinerii şi analizei PDSNT în cadrul şedinţelor Comitetului de Reglementare; PDSNT 2020-2029 urmează să fie depus la data de 1 august 2020, la ANRE, în vederea aprobării;

§  {C}În cadrul şedinţelor Comitetului Consultativ şi cele ale Comitetului de Reglementare din cadrul ANRE, dar şi ori de câte ori s-a solicitat, TRANSGAZ a prezentat de fiecare dată, informări, rapoarte, situaţii (în format letric şi electronic) astfel încât toate informaţiile în privinţa proiectului BRUA faza 1, dar şi în privinţa celorlalte proiecte din plan, să ofere ANRE, cadrul adecvat de analiză şi evaluare a tuturor scenariilor posibile în legătură cu proiectele din PDSNT, deci, inclusiv cu privire la gazoductul BRUA faza 1;

§  {C}În legătură cu Planul de dezvoltare a SNT pentru următorii 10 ani, plan supus şi consultărilor publice înainte de aprobarea acestuia de către ANRE, TRANSGAZ a informat permanent, acţionariatul companiei, Guvernul României, ministerul de resort, ministerele şi autorităţile impactate, atât în ceea ce priveşte importanţa strategică a proiectelor de investiţii propuse, beneficiile acestora, calendarul de realizare şi implementare, sursele de finanţare, impactul social şi de mediu, stadiul de execuţie a proiectelor;

§  {C}Mai mult, după cum se ştie, din Proiectul BRUA - faza 1, cele 3 staţii de comprimare gaze naturale (STC Jupa, STC Podişor şi STC Bibeşti) au fost deja realizate, iar firul liniar în lungime de 479 km urmează să fie pus în funcţiune.

Având în vedere aceste considerente, apreciem că astfel de declaraţii nu se înscriu pe linia deontologiei profesionale, dat fiind faptul că ele sunt contrare cu ceea ce anterior ANRE a aprobat în baza analizei documentelor şi informaţiilor solicitate şi puse la dispoziţie de companie.

În niciun moment ANRE nu a fost văduvită de informaţiile necesare, iar poziţia recentă, prin care investiţii de amploare sunt puse sub semnul întrebării din senin, într-un context public şi fără fundamentare, sunt de natură să dăuneze încrederii în companie şi în proiectele sale şi să-i afecteze astfel capitalul, atât cel financiar, cât şi cel reputaţional. SNTGN Transgaz SA a colaborat mereu eficient, onest, deschis, transparent şi responsabil cu toate instituţiile statului român şi se aşteaptă la reciprocitate.

Responsabilizând misiunea asumată, prin Planul de dezvoltare a SNT pe următorii 10 ani, Transgaz continuă unul dintre cele mai mari și importante programe de dezvoltare a infrastructurii de transport gaze naturale din România în ultimii 20 de ani, cu proiecte de investiţii estimate la aprox. 4,03 miliarde euro (din care 1,25 miliarde euro pentru proiecte FID ( cu decizie finală de investiţie) și A non FID-etape avansate în luarea deciziei finale de investitie), proiecte ce vor avea ca rezultat crearea unor noi culoare de transport gaze naturale esenţiale pentru transportul, atât pe piaţa autohtonă cât și pe pieţele din regiune, a cantităților de gaze naturale descoperite în Marea Neagră, dar şi pentru integrarea României în marile trasee transfrontaliere ale Coridorului Sud-Est/Nord-Sud al Europei.

Precizăm faptul că, obiectivul comun al acestor proiecte îl reprezintă consolidarea rolului României în sectorul gazier, ceea ce înseamnă atât creşterea calităţii vieţii cetăţenilor, cât şi creşterea atractivităţii pentru investitori, care vor avea acces la o reţea modernizată de transport gaze naturale, într-o ţară cu resurse bogate şi cu opţiuni suficiente pentru aprovizionarea cu gaze naturale. Cu alte cuvinte, România devine nu doar independentă energetic, ci şi deţinătoarea unui sector gazier care funcţionează ca motor al dezvoltării durabile”.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite