Wizz Air, obligată să-şi reangajeze piloţii concediaţi din cauza pandemiei
0Compania aeriană maghiară Wizz Air este obligată de către Tribunalul Bucureşti, Sibiu şi Cluj-Napoca să reangajeze patru piloţi şi zece însoţitori de zbor.
Wizz Air a concediat piloţii şi însoţitorii de zbor din România, în urmă cu exact un an de zile, la data de
14 aprilie 2020, însă concedierile au fost contestate de Asociaţia Profesională FPU România.
Wizz Air a declarat că piloţii şi însoţitorii de zbor au fost concediaţi din cauza pandemiei provocate de
virusul Covid-19, dar FPU România şi personalul destituit au considerat concedierea ilegală, deoarece
compania aeriană nu a respectat legislaţia muncii în vigoare.
„Suntem extrem de mulţumiţi de verdictul primit de membri noştri. Considerăm că soluţia primită
confirmă faptul că Wizz Air s-a folosit de pandemie pentru a scăpa de piloţii şi însoţitorii de zbor cu
experienţă, cu o salarizare mai mare, şi i-a înlocuit cu forţă de muncă mai ieftină. Este timpul ca Wizzair
să cugete atent asupra modului în care îşi tratează angajaţii şi dorim să profităm de această ocazie pentru
a invita toţi piloţii şi însoţitorii de zbor Wizz Air să ni se alăture şi să lupte activ pentru condiţii de muncă
decente”, spune Mircea Constantin, preşedintele FPU România.
Într-unul dintre verdicte, Tribunalul Bucureşti notează faptul că demiterea nu s-a bazat pe motive reale
şi serioase, deoarece compania aeriană nu a reuşit să demonstreze că avea dificultăţi financiare majore.
Printre altele, instanţa subliniază că Wizz Air a angajat după concediere nouă piloţi noi pentru acelaşi
post desfiinţat în urmă cu două luni şi jumătate.
Wizz Air a concediat aproximativ 1000 de angajaţi (19%) din totalul forţei sale de muncă în aprilie 2020,
când a început pandemia Covid-19, însă a continuat să se extindă cu peste 15 baze noi, adăugând cel
puţin 10 avioane noi şi ducând o campanie masivă de recrutare.
„Suntem deosebit de preocupaţi de modul în care marile companii internaţionale ignoră drepturile
lucrătorilor şi chiar legislaţia locală din Europa de Est. FPU România va continua lupta pentru a se
asigura că lucrătorii din aviaţie sunt trataţi cu respect, astfel încât condiţiile de muncă decente să devină
o normă şi aici”, spune Mircea Constantin, care a lucrat pentru Wizz Air ca instructor al echipajului de
cabină până în aprilie 2020 şi este unul dintre cei zece însoţitori de zbor reintegraţi.
Piloţii şi însoţitorii de zbor reangajaţi vor putea acum să revină la sarcinile lor de zbor. Decizia instanţei
ar putea fi atacată în apel de Wizz Air. Cazul a fost susţinut de Av. Costel Gîlcă şi Bianca Mircea, echipa
juridică a FPU România.