Scandal major. Angajaţii trimişi în şomaj tehnic, refuzaţi de medici, pentru că apar ca neasiguraţi la sănătate, în plină criză sanitară

Scandal major. Angajaţii trimişi în şomaj tehnic, refuzaţi de medici, pentru că apar ca neasiguraţi la sănătate, în plină criză sanitară

O parte din angajaţii din România trimişi în şomaj tehnic au fost refuzaţi de medici, deoarece apar ca neasiguraţi în sistemul public de sănătate, în plină criză sanitară, anunţă experţii contabili, care dau vina pe sistemele informatice ale statului şi pe formularele Fiscului.

Ştiri pe aceeaşi temă

Valentina Saygo, expert contabil, afirmă că este o problemă a bazelor de date şi transmiterea informaţiilor de la ANAF către Casa de Sănătate, care au invalidat calitatea de asigurat la data la care angajatul a intrat în şomaj tehnic. Consultantul fiscal susţine însă că acest aspect contravine legislaţiei în vigoare, întrucât calitatea de asigurat se dobândeşte la data contractului de muncă, iar statutul de angajat în şomaj tehnic trebuia să îi confere acestuia calitatea de asigurat şi să îl protejeze.

„În momentul de faţă, o mare parte din angajaţii aflaţi în şomaj tehnic nu figurează ca asiguraţi în sistemul de sănătate. Au constatat acest lucru în momentul în care au fost nevoiţi să se prezinte la medic şi nu li s-au oferit serviciile medicale. Starea de fapt este gravă, deoarece angajaţii nu sunt asiguraţi, bazele de date sunt alterate, iar angajatorii sunt obligaţi să remedieze această anomalie pe banii şi pe timpul lor. Angajaţii sunt puşi pe drumuri, angajatorii supuşi la costuri suplimentare, contabilii puşi să muncească suplimentar şi gratis (că doar asta au făcut în această perioadă) ceea ce crează o stare de tensiune în relaţia angajat-angajator şi nu este benefică şi necesară nimănui în această situaţie grea pentru mediul economic. Nu este greşeala angajatorilor şi nici a contabililor, care traversează o perioadă dificilă”, afirmă Saygo.

Potrivit expertului contabil, parţial şi punctual, situaţia a fost remediată individual, prin solicitarea de adeverinţă de salariat din partea angajatorului. Contabilii cer însă digitalizarea sistemelor informatice ale Casei de Sănătate şi ale Fiscului.

„Angajatorii au solicitat caselor de sănătate clarificarea situaţiei, dar casele de sănătate au cerut întocmirea de declaraţii rectificative pentru toţi salariaţii şi pentru întreaga perioadă – din 16 martie până în prezent. Casa de sănătate este inflexibilă la orice soluţie eficientă, în contextul digitalizării la nivel naţional şi consideră că declaraţiile sunt întocmite greşit. Mai mult, site-ul casei de sănătate funcţionează defectuos şi angajaţii nu pot fi verificaţi! Din păcate, rectificarea necesită modificarea calităţii de asigurat manual, deoarece softurile actuale nu sunt adaptate la această anomalie”, afirmă Saygo.

Casele judeţene de pensii au reacţionat la aceste situaţii şi au transmis că ele pot fi rezolvate fie prin depunerea unor declaraţii rectificative, de către contabili, fie, pentru urgenţe, prin transmiterea unei adeverinţe de salariat.

Anunţul Casei de Asigurări de Sănătate a Municipiului Bucureşti:

„În atenţia angajatorilor care au raportat salariaţi aflaţi în şomaj tehnic/concedii fără salariu/perioade suspendate – situaţii în care D112 a fost depusă fără contribuţii la CASS.

De exemplu: când categoria de salariat a fost ȋnchisă la data de 31.03.2020.

Aceasta s-a datorat faptului că s-au depus raportări fără sume (concediu fără salariu, suspendare...etc.) la nivelul Declaraţiei (D112) aferentă lunii aprilie 2020.

În astfel de situaţii trebuie aplicate dispoziţiile ORDIN Nr.611/138/127/2019 din 31 ianuarie 2019, respectiv la revenirea dintr-o perioadă nesalariată, data intrării ȋn categoria de asigurat (data ang) devine data la care se reiau raporturile de muncă (va fi o dată după 01.04.2020) şi rămâne aşa până la o nouă astfel de situaţie.

Pentru a se remedia această situaţie este necesară depunerea Declaraţiilor rectificative (D112) cu modificările de rigoare.

Pentru urgenţele medicale, ȋn vederea deschiderii calităţii de asigurat, temporar/manual, vă rugăm să ne transmiteţi adeverinţa de salariat”.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: