Managerii români sunt mai puţin optimişti faţă de criză şi încep să ia măsuri mai dure: tăieri de salariu şi chiar concedieri

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Tăierea beneficiilor îi lasă pe salariaţi fără dorinţa de implicare

Revenirea după criză va fi mai lungă (economia îşi va reveni după 2 ani) şi va lua forma unui U obtuz, 78% dintre manageri se declară îngrijoraţi şi foarte îngrijoraţi, iar măsurile luate de manageri sunt mai dure în trimestrul III 2020, fiind în creştere numărul celor care au redus cheltuielile de marketing (58%), au amânat investiţiile IT (48%) şi au recurs la tăieri de salariu (18%) şi chiar concedieri (21%), arată un studiu.

Indicele CONFIDEX, care denotă gradul de încredere al managerilor români în economie rămâne constant la 41 din 100 de puncte. Deşi media este constantă, companiile sunt mai puţin optimiste decât erau în Q2 2020 şi scade numărul celor care erau fie foarte optimişti, fie foarte pesimişti.

Gradul de încredere în economie al managerilor, manifestat prin indicele Confidex, ne arată un mix între relaxarea din perioada verii şi îngrijorarea pentru viitor.

Revenirea din criză va fi mai lungă, iar criza ia forma unui U obtuz

„Dacă  la începutul pandemiei managerii români vedeau o criză în V, cu revenirea în 2 viteze, acum sunt de părere că prelungirea pandemiei va creşte durata revenirii, iar forma crizei începe să fie tot mai vizibil spre un U. Managerii estimează că economia românescă îşi va reveni mai greu – în 31 de luni, cea europeană în 23 de luni. Aceştia sunt mai optimişti când vine vorba de sectorul de activitate din care fac parte afacerile lor, consideră că îşi vor reveni mai repede decât media pe economie, mai exact în 18 luni.

Este foarte important să urmărim şi să înţelegem modul în care indicatorii CONFIDEX vor varia pe măsură ce economia resimte cu adevărat impactul pandemiei. Cred că aşa vom putea discerne cu adevărat care sunt viitoarele momente de cotitură în economie”, a declarat Andrei Cionca, CEO Impetum Group.

Managerii din Construcţii şi Servicii sunt cei mai optimişti în privinţa duratei de revenire a economiilor naţională şi europeană, şi estimează o durată de 18 (construcţii), respectiv 20 de luni (servicii).

Creşte gradul de îngrijorare al companiilor

Dacă după primul trimestru de pandemie studiul Confidex Q2 ne indica o perspectivă mai degrabă emoţională a managerilor, după încă un  trimestru de criză sanitară atitudinea acestora tinde să devină mai degrabă una raţională, mai adaptată realităţii pe care o traversăm. 82% dintre manageri consideră că economia este afectată de criza sanitară, iar procentul celor care se declară îngrijoraţi şi foarte îngrijoraţi de acest fapt este de 78%.

Deşi activitatea economică din perioada iunie-august 2020 a cunoscut o uşoară revenire, managerii au început să se adapteze noii realităţi - creşte numărul celor care sunt îngrijoraţi.

Conform studiului Confidex Q3 2020, în ceea ce priveşte starea de spirit relaxare/îngrijorare segmentul HORECA rămâne în continuare cel mai afectat, urmat de comerţ şi servicii. În agricultură şi industrie cifrele arată doar o uşoară îmbunătăţire. În continuare, managerii din domeniul Construcţii şi managerii companiilor medii sunt cel mai puţin îngrijoraţi.

Perspectivele văzute în Q3 2020 sunt mai optimiste decât Q2, dar măsurile luate de manageri sunt mai dure

Deşi consideră că economia europeană şi cea naţională îşi vor reveni în 2 ani, când vine vorba de sectorul de activitate şi propria companie, perspectivele managerilor sunt mai optimiste acum decât în Q2 2020, aceştia văd o revenire într-un 1 an şi jumătate. În acelaşi timp, ei estimează o scădere mai mică a cifrei de afaceri, cu 15% faţă de 17% estimate la începutul pandemiei.

Cu toate acestea, măsurile luate de manageri sunt mai dure. E în creştere numărul celor care au recurs la tăieri de salariu (18%) şi chiar concedieri (21%).

Criza are potenţialul să devină catalizatorul schimbării de strategie în business, dar schimbă prea puţin abordarea strategică a managerilor români

„Principalele efecte pe care pandemia ar trebui să le producă vizează în primul rând regândirea strategiei companiei, accelerarea digitalizării şi intensificarea inovării. 50% dintre managerii români sunt aliniaţi în jurul acestei necesităţi şi cred că această criză ar trebui să fie catalizatorul schimbării de paradigmă a businessurilor. E nevoie să luăm decizii curajoase”, a completat Andrei Cionca, CEO Impetum Group.

La nivel declarativ managerii români mizează pe investiţii şi creşterea productivităţii mai degrabă decât pe reducerea costurilor şi mai mult de 50% dintre manageri au în vedere regândirea strategiei companiei, accelerarea digitalizării şi intensificarea inovării. Cu toate acestea, primele măsuri luate sunt de renunţare la costurile de marketing (58%), amânarea investiţiilor în IT (48%) şi amânarea activităţilor de cercetare-dezvoltare (47%).

Mai orientaţi spre creşterea productivităţii sunt managerii din Comerţ şi Servicii. Reducerea costurilor pare mai atractivă pentru cei din Transporturi şi HORECA.

Schimbările pe care le au în vedere managerii sunt la nivel micro, aceştia vor să schimbe poziţia companiilor pe piaţă, fără a schimba neapărat piaţa, produsele şi procesele, şi fără să ofere o mai mare flexibilitate angajaţilor.

Evoluţiile cu privire la PIB, piaţa de capital şi investiţii pentru următoarele 3 luni

Evoluţiile pentru următoarele 3 luni ale PIB, pieţei de capital şi investiţiilor private vor fi marcate de scădere, arată CONFIDEX Q3. Faţă de CONFIDEX Q2 se remarcă o pondere mai mare a celor care cred că leul va scădea în raport cu moneda europeană, de la 58% la 79%. În acelaşi timp s-a triplat procentul a celor care declară că nu ştiu dacă piaţa de capital va creşte sau va scădea (de la 6% la 18%). 

În privinţa investiţiilor publice, percepţia este una destul de împărţită. Practic, câte o treime dintre respondenţi văd scădere, creştere sau stagnare, situaţie  relativ similară cu cea din CONFIDEX Q2.

Metodologie şi perspective

Iniţiat la scurt timp după debutul pandemiei, studiul CONFIDEX Q3 2020 acoperă un eşantion de 450 de companii din top 7 categorii de sectoare economice contributoare la PIB: agricultură; industrie şi energie electrică; construcţii; comerţ; HORECA; transport, distribuţie, depozitare; servicii. La studiu au răspuns doar CEOs şi manageri C-level, iar dintre companiile vizate, 75% au peste 1 milion de euro cifră de afaceri şi 31% peste 5 milioane euro cifră de afaceri. CONFIDEX este primul studiu de pe piaţă care acordă o atenţie specială companiilor mari.

Indicele Confidex e construit din agregarea a 29 de itemi şi măsoară pe o scară de la 0 la 100 de puncte încrederea în economie a managerilor şi antreprenorilor români.  

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite