Grupul Rompetrol intră pe piaţa din Turcia

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Până la finele acestei luni, Rompetrol va avea o divizie în Turcia, care va deveni a treisprezecea ţară unde este prezent grupul petrolier şi a opta unde deţine benzinării.

Oficialii Rompetrol sunt pe ultima sută de metri în planurile de a intra pe piaţa din Turcia, o ţară aflată în plină ascensiune privind consumul de carburanţi, ca urmare a creşterii economice solide din ultimele trimestre.

„Lucrăm acum la partea de documente, iar până la finele acestei luni totul va fi gata şi vom avea o divizie în Turcia. Deja am ales directorul general şi directorul financiar, de asemenea analizăm mai multe amplasamente pentru birouri", a declarat Saduokhas Meralyiev, CEO al Rompetrol. El a precizat că noul director general este un român care până acum a lucrat în cadrul operaţiunilor grupului din Franţa, însă a refuzat să-l nominalizeze.

Petromidia, la capacitate maximă peste un an

Meralyiev a mai spus că, de la 1 iulie 2012, rafinăria Petromidia va funcţiona la capacitate maximă, după finalizarea programului de modernizare, iar capacitatea de prelucrare va creşte de la patru la cinci milioane de tone pe an. Petromidia va fi atunci cea mai mare rafinărie din România, depăşind Petrobrazi,  deţinută de Petrom.

„Vom avea un surplus de un milion de tone de carburanţi. Noi am vrea să îl vindem în România, însă piaţa s-a dus în jos, iar în ţările din jur unde suntem prezenţi deja, precum Bulgaria, Moldova sau Georgia, cererea nu va creşte atât de mult. Aşa că ne-am uitat la noi pieţe: Turcia şi Ucraina", a explicat şeful Rompetrol.

Compania şi-a propus să vândă anual 500.000 de tone de carburanţi în Turcia, adică jumătate din surplusul de la Petromidia. În Turcia există un deficit mare de produse petroliere, în special motorină şi gaz petrolier lichefiat, fiind importate circa opt milioane de tone de diesel pe an.

Spre comparaţie, consumul total de carburanţi al României este de circa cinci milioane de tone pe an, iar piaţa este în scădere continuă de la începutul anului 2009. În Ucraina, Rompetrol are deja operaţiuni de vânzare angro şi două benzinării închiriate recent, însă şi această piaţă promite o creştere în următorii ani. „Acolo vindem acum cam 175.000 de tone şi am vrea să ajungem la 300.000-350.000 de tone", a mai spus Meralyiev.

Pentru compania-mamă, KazMunaiGaz, grupul Rompetrol reprezintă un vehicul de expansiune în Occident. Mai mult, Rompetrol este cea mai mare investiţie a statului kazah în afara graniţelor sale. „Avem o prezenţă strategică în UE prin Rompetrol, cu capacităţi logistice foarte avansate care ne permit să ne extindem pe piaţa europeană", a declarat Kaigeldy Kabyldin, preşedintele KazMunaiGaz, în cadrul KazEnergy Eurasian Forum, desfăşurat la Astana.

Alte planuri de extindere

Kabyldin a precizat că, în prezent, piaţa petrolieră nu oferă condiţii favorabile, iar sectorul de rafinare nu este dintre cele mai atractive, din cauza scăderii consumului la nivel global. „Sunt multe rafinării în lume care s-au închis, dar noi ne păstrăm poziţia. Avem doar planuri de extindere", a completat şeful companiei de stat din Kazahstan.

La rândul său, Aydan Karibzhanov, vicepreşedinte al fondului suveran Samruk Kazyna, care deţine KazMunaiGaz, a arătat că guvernul kazah va semna în curând un parteneriat cu Germania. „Avem nevoie de experiza germană, în special în industria manufacturieră", a spus oficialul kazah. Întrebat dacă această strategie include extinderea grupului Rompetrol în Germania, Meralyiev a precizat că nu s-a discutat până acum un astfel de plan. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite