
Actuala criză COVID-19 a surprins românii într-o poziţie financiară fragilă, astfel încât peste 54% dintre consumatori afirmă că situaţia lor financiară curentă este precară sau oarecum vulnerabilă şi aproape 50% dintre consumatorii români au înregistrat o reducere a veniturilor şi a economiilor în ultima perioadă, arată „Financial Pulse Survey”, realizat de biroul local McKinsey & Company.
Doar 20% dintre respondenţi se aşteaptă la o îmbunătăţire a situaţiei
financiare în viitorul apropiat, arată studiul.
Acelaşi sondaj relevă
faptul că aproape jumătate (43%) dintre consumatori consideră economia locală
drept slabă şi se aşteaptă ca starea acesteia să se înrăutăţească în
următoarele trei luni. Mai mult, românii sunt pesimişti şi în ceea ce priveşte
durata crizei economice: cea mai semnificativă parte (30%) a acestora estimează
o perioadă de 1-2 ani, pe când 19% se aşteaptă la o durată de până la 3 ani.
De la debutul
pandemiei, aproape jumătate dintre consumatori declară că au experimentat
scăderi ale veniturilor şi economiilor la nivel de gospodărie, dar mai puţin de
o treime dintre aceştia au reuşit să reducă şi cheltuielile din gospodărie. În
plus, aproximativ 60% dintre consumatori au devenit preocupaţi, cel puţin
într-o oarecare măsură, de siguranţa locului de muncă.
„Economiile aproape
s-au evaporat pentru consumatorii îngrijoraţi de stabilitatea locului de muncă.
De asemenea, veniturile acestora au scăzut semnificativ. Veniturile nete la
nivel de gospodărie sunt stabile pentru consumatorii cu locuri de muncă mai
sigure, însă capacitatea lor de economisire a înregistrat un declin net de
peste 30%. Observăm diferite dinamici de consum/economisire în diverse grupuri
demografice, devenind tot mai relevant pentru instituţiile financiare să le
aprofundeze şi să le abordeze în consecinţă atunci când creează produse
adaptate <<noului normal>> post-COVID. De exemplu, persoanele care
au reuşit să-şi reducă cheltuielile au fost fie cele fără studii universitare,
fie cele care câştigă mai mult, comportamente cauzate evident de factori
diferiţi”, a declarat Alexandru Filip, Managing Partner al biroului din
Bucureşti şi lider al Digital & Analytics Practice în Europa Centrală al
McKinsey & Company.
Chiar dacă impactul
negativ al crizei COVID asupra pieţei muncii nu e deloc surprinzător, un aspect
îngrijorător este că, în pofida perioadei anterioare de creştere accelerată a
puterii de cumpărare şi a nivelului de trai, în cazul unei potenţiale pierderi
a locului de muncă sau a reducerii veniturilor, 71% dintre români declară că se
pot baza pe economii mai mici de 25.000 lei la nivel de gospodărie.
Acest nivel modest al
economiilor are un impact semnificativ atât pe termen scurt, cât şi pe termen
lung. În situaţii de urgenţă, precum cele specifice acestei perioade, pentru
61% dintre respondenţi economiile le pot ajunge cel mult 4 luni dacă îşi menţin
nivelul actual al cheltuielilor. În plus, pe termen lung, peste 70% dintre
respondenţi se declară îngrijoraţi în ceea ce priveşte un nivel adecvat de
venituri după ce vor ieşi la pensie.
„Ne putem aştepta ca
românii să iasă din criza actuală şi mai fragili din punct de vedere financiar,
dar şi mai conştienţi de nevoia de protecţie financiară pe termen lung. Este un
moment prielnic pentru băncile şi asigurătorii din piaţă să îşi întărească
rolul de susţinător financiar prin produse şi condiţii adecvate atât pentru a
gestiona nevoi imediate de lichiditate, cât şi pentru a încuraja acumularea
financiară pe termen mediu şi lung”, a adăugat Alexandru Filip.
Sondajul „Financial
Pulse Survey” a fost realizat în România în iunie 2020 şi a cuprins peste 500
de respondenţi. Rezultatele au fost ajustate astfel încât cifrele să reflecte
populaţia din România cuprinsă între 18 şi 80 de ani.
Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos: