Criza COVID-19 i-a prins pe români nepregătiţi: Peste 50% afirmă că situaţia lor financiară curentă este precară

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO 123 RF
FOTO 123 RF

Actuala criză COVID-19 a surprins românii într-o poziţie financiară fragilă, astfel încât peste 54% dintre consumatori afirmă că situaţia lor financiară curentă este precară sau oarecum vulnerabilă şi aproape 50% dintre consumatorii români au înregistrat o reducere a veniturilor şi a economiilor în ultima perioadă, arată „Financial Pulse Survey”, realizat de biroul local McKinsey & Company.

Doar 20% dintre respondenţi se aşteaptă la o îmbunătăţire a situaţiei financiare în viitorul apropiat, arată studiul.

Acelaşi sondaj relevă faptul că aproape jumătate (43%) dintre consumatori consideră economia locală drept slabă şi se aşteaptă ca starea acesteia să se înrăutăţească în următoarele trei luni. Mai mult, românii sunt pesimişti şi în ceea ce priveşte durata crizei economice: cea mai semnificativă parte (30%) a acestora estimează o perioadă de 1-2 ani, pe când 19% se aşteaptă la o durată de până la 3 ani.

De la debutul pandemiei, aproape jumătate dintre consumatori declară că au experimentat scăderi ale veniturilor şi economiilor la nivel de gospodărie, dar mai puţin de o treime dintre aceştia au reuşit să reducă şi cheltuielile din gospodărie. În plus, aproximativ 60% dintre consumatori au devenit preocupaţi, cel puţin într-o oarecare măsură, de siguranţa locului de muncă.

„Economiile aproape s-au evaporat pentru consumatorii îngrijoraţi de stabilitatea locului de muncă. De asemenea, veniturile acestora au scăzut semnificativ. Veniturile nete la nivel de gospodărie sunt stabile pentru consumatorii cu locuri de muncă mai sigure, însă capacitatea lor de economisire a înregistrat un declin net de peste 30%. Observăm diferite dinamici de consum/economisire în diverse grupuri demografice, devenind tot mai relevant pentru instituţiile financiare să le aprofundeze şi să le abordeze în consecinţă atunci când creează produse adaptate <<noului normal>> post-COVID. De exemplu, persoanele care au reuşit să-şi reducă cheltuielile au fost fie cele fără studii universitare, fie cele care câştigă mai mult, comportamente cauzate evident de factori diferiţi”, a declarat Alexandru Filip, Managing Partner al biroului din Bucureşti şi lider al Digital & Analytics Practice în Europa Centrală al McKinsey & Company.

Chiar dacă impactul negativ al crizei COVID asupra pieţei muncii nu e deloc surprinzător, un aspect îngrijorător este că, în pofida perioadei anterioare de creştere accelerată a puterii de cumpărare şi a nivelului de trai, în cazul unei potenţiale pierderi a locului de muncă sau a reducerii veniturilor, 71% dintre români declară că se pot baza pe economii mai mici de 25.000 lei la nivel de gospodărie.

Acest nivel modest al economiilor are un impact semnificativ atât pe termen scurt, cât şi pe termen lung. În situaţii de urgenţă, precum cele specifice acestei perioade, pentru 61% dintre respondenţi economiile le pot ajunge cel mult 4 luni dacă îşi menţin nivelul actual al cheltuielilor. În plus, pe termen lung, peste 70% dintre respondenţi se declară îngrijoraţi în ceea ce priveşte un nivel adecvat de venituri după ce vor ieşi la pensie.

„Ne putem aştepta ca românii să iasă din criza actuală şi mai fragili din punct de vedere financiar, dar şi mai conştienţi de nevoia de protecţie financiară pe termen lung. Este un moment prielnic pentru băncile şi asigurătorii din piaţă să îşi întărească rolul de susţinător financiar prin produse şi condiţii adecvate atât pentru a gestiona nevoi imediate de lichiditate, cât şi pentru a încuraja acumularea financiară pe termen mediu şi lung”, a adăugat Alexandru Filip.

Sondajul „Financial Pulse Survey” a fost realizat în România în iunie 2020 şi a cuprins peste 500 de respondenţi. Rezultatele au fost ajustate astfel încât cifrele să reflecte populaţia din România cuprinsă între 18 şi 80 de ani.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite