Budăi, despre un nou tip de pensie: Pensia ocupaţională suplimentară, un beneficiu pe care angajatorul îl poate crea pentru angajaţii lui

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ministerul Muncii a elaborat un proiect de lege prin care îşi propune completarea arhitecturii sistemului de pensii din România, prin crearea unui cadru legislativ care să permită obţinerea unei pensii ocupaţionale suplimentare, a declarat ministrul Muncii, Marius Budăi, la România TV.

"Este un proiect de lege prin care ne propunem să completăm arhitectura sistemului de pensii din România. Ce anume vom propune în această lege? Două Directive europene. Una care să creeze cadrul legal pentru activitatea şi supravegherea instituţiilor care furnizează servicii de pensii ocupaţionale şi altă Directivă prin care avem posibilitatea să creştem mobilitatea lucrătorilor în statele membre prin acest cadru, prin îmbunătăţirea dobândirii şi păstrării dreptului la o pensie suplimentară.(...) Vom autoriza funcţionarea acestor administratori şi a fondurilor de pensii ocupaţionale. Vom supraveghea activitatea lor. Iar prin crearea acestui cadru legislativ putem permite obţinerea unei pensii ocupaţionale suplimentare. 

Trebuie să facem precizarea: este o pensie suplimentară distinctă şi în completarea tipurilor de pensie existente la această dată în România. Este o pensie facultativă, prin care se dă posibilitatea angajatorilor să decidă şi să stabilească o astfel de pensie pentru angajaţii lui. Angajatul doar dacă doreşte poate participa şi el la această schemă, este o pensie pe care angajatorul o poate crea, un beneficia pe care angajatorul îl poate crea pentru angajaţii lui", a explicat Budăi la România TV, potrivit Agerpres..

În Nota de fundamentare a proiectului de pe site-ul MMJS, actul normativ transpune Directiva (UE) 2016/2341 a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 decembrie 2016 privind activităţile şi supravegherea instituţiilor pentru furnizarea de pensii ocupaţionale (IORP) cu termen de implementare 13 ianuarie 2019.

„Prin elaborarea cadrului legislativ pentru organizarea şi funcţionarea fondurilor de pensii ocupaţionale se creează premisele pentru obţinerea unei pensii ocupaţionale, suplimentară, distinctă şi în completarea tipurilor de pensii acordate în cadrul sistemelor de pensii din România.

Prin prezentul proiect de lege se stabilesc elementele necesare înfiinţării schemelor de pensii ocupaţionale şi ale fondurilor de pensii ocupaţionale, inclusiv aspectele legate de administrarea acestora.

Componenta de pensii ocupaţionale este prevăzut a fi facultativă. Astfel, potrivit proiectului de lege, iniţiativa constituirii unui fond de pensii ocupaţionale aparţine exclusiv unui administrator autorizat în timp ce schema de pensii este stabilită de către fiecare angajator care doreşte şi are capacitatea financiară să ofere angajaţilor săi astfel de beneficii", se menţionează în documentul care cuprinde expunerea de motive ale emiterii actului normativ.

În document se mai menţionează că „participantul la un fond de pensii ocupaţionale poate fi orice persoană care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor şi care îndeplineşte condiţiile prevăzute în schema/prospectul fondului de pensii ocupaţionale.”

Contribuţiile angajatorului şi ale angajatului se datorează, se colectează şi se virează de către angajator pe baza numelui, prenumelui şi a codului numeric personal al participantului.

Contribuţiile persoanelor care obţin venituri din activităţi independente sunt virate direct de către acestea pe baza numelui, prenumelui şi a codului numeric personal al participantului.

Angajatorul nu poate face reţineri pentru contribuţiile angajaţilor la un fond de pensii ocupaţionale fără

acordul scris al angajatului, consemnat în actul individual de aderare la fond sau, ulterior, într-o notificare transmisă administratorului şi angajatorului.

Resursele financiare ale fondului de pensii ocupaţionale se constituie din contribuţiile convertite în unităţi de fond, drepturile cuvenite moştenitorilor, la care aceştia au renunţat sau care nu au fost revendicate în termen de 15 ani de la data decesului participantului, sumele reprezentând plăţi ale

administratorului/angajatorului din resurse proprii conform obligaţiilor asumate de administrator prin

prospect sau de către angajator prin schema de pensii ocupaţionale, precum şi din sumele provenite din

investirea veniturilor menţionate mai sus.

Cheltuielile suportate de fond şi legate de administrare sunt: comisionul de administrare, comisionul de

depozitare, comisioanele de tranzacţionare, comisioanele bancare şi onorariul pentru auditul situaţiilor

financiare ale fondului.

„Introducerea unei noi componente de pensie privată aduce beneficii la realizarea pe termen lung a

obiectivului sustenabilităţii financiare a sistemului public de pensii prin scăderea presiunii exercitate asupra acestuia. De asemenea, se asigură un aport de capital pe piaţa internă, prin investirea în economia reală, cu efecte pozitive asupra creşterii economice,” se mai menţionează în Notă.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite