Arta, între pasiune şi investiţie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Dezbaterea „Investiţia în Artă“, a fost organizată de revista „Forbes România“
Dezbaterea „Investiţia în Artă“, a fost organizată de revista „Forbes România“

Piaţa de artă din România este abia la început, dar interesul investitorilor pentru operele artiştilor români este în creştere. Valoarea acesteia s-a dublat în ultimii ani şi a ajuns la 15 milioane de euro.

Evoluţia pieţei de artă din ultimii ani, când practic piaţa s-a dublat la aproximativ 15 milioane de euro, demonstrează că artiştii români pot fi preţuiţi şi la ei în ţară. Chiar şi aşa, mai sunt încă multe lucruri de pus la punct, în primul rând cele legate de reglementare. Acestea sunt doar câteva dintre concluziile care s-au desprins din dezbaterea organizată săptămâna trecută de revista „Forbes România" în parteneriat cu Casa de licitaţii GOLDART, Galeria de artă Art&Life, societatea de investiţii Certinvest, Restaurantul Sole şi Brown-Forman şi la care au participat colecţionari, curatori, proprietari de galerii, critici de artă sau investitori în domeniu.

„În România, vorbim de o piaţă aflată la început, dar care este în mică măsură profitabilă", a declarat Alexandru Bâldea, fondatorul casei de licitaţie Artmark. La sfârşitul anului trecut, Artmark, înfiin­ţată în 2008, deţinea mai bine de 80% din totalul tranzacţiilor în România.

Randamente peste aşteptări

Cu randamente de circa 17%, nici nu are cum să nu fie interesantă pentru investitorii instituţionali, aşa cum a fost cazul fondului de investiţii Certinvest, care are active atrase de peste un milion de euro, respectiv un portofoliu de 37 de opere de artă.

„A fost un proiect-pilot. Practic, am vrut să dăm un exemplu pieţei româneşti. Investiţia în artă ne bucură cel mai mult din întreg portofoliul de administrare. Obiectivul nostru era să atingem un randament de 15%, însă l-am depăşit", susţine Eugen Voicu, CEO al Certinvest. Businessul cu artă îmbracă diverse forme în România, de la galerii private la asociaţii şi case de licitaţie. Artiştii români, în schimb, au început să iasă peste hotare, ba chiar să se şi bucure de notorietate. Preţurile cele mai mari le obţin totuşi în ţară.

„A oferi 300.000 de euro pentru o pictură în România pentru un pictor care afară nu s-a vândut cu 30.000-40.000 de euro este extraordinar", declară Radu Boroianu, preşedintele Asociaţiei Comercianţilor de Opere de Artă.

La evenimentul organizat de revista „Forbes România" au fost prezenţi şi antreprenori români pasionaţi de artă, precum Viorel Cataramă, preşedintele grupului Elvila, Florin Andronescu, acţionar Sanador, dar şi Napoleon Pop, membru în Consiliul de Administraţie al BNR.

Aflaţi mai multe din ediţia tipărită a „Forbes România" din data de 5 martie

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite