Amânarea ratelor la bănci nu i-a ajutat prea mult pe români: Mulţi au rămas fără venituri şi au nevoie de ajutor pentru a depăşi dificultăţile financiare

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Shutterstock
FOTO Shutterstock

Amânarea ratelor la bănci, care nu mai poate fi solicitată din 16 martie, nu i-a ajutat prea mult pe români, unii dintre ei adresându-se CSALB pentru că au rămas fără venituri şi au nevoie de ajutor pentru a depăşi dificultăţile financiare.

Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a primit solicitări din partea unor consumatori care cer băncilor amânarea ratelor peste termenul maxim de 9 luni, motivând că situaţia lor financiară nu s-a îmbunătăţit.

Astăzi, 15 martie, a expirat termenul până la care consumatorii puteau trimite cereri de amânare a plăţii ratelor pentru cel mult 9 luni, însă perioada pare insuficientă, după cum reiese din datele furnizate de CSALB. 

„Dacă ar fi să anticipăm ce urmează după perioada în care consumatorii au avut posibilitatea de a solicita amânarea ratelor, putem spune că băncile ar trebui să fie pregătite pentru multe situaţii în care consumatorii nu vor putea să-şi respecte obligaţiile de plată conform noilor grafice de rambursare, chiar dacă au beneficiat de amânarea plăţii acestor rate. Între cererile transmise CSALB sunt cazuri în care consumatorii solicită băncilor amânarea ratelor peste termenul maxim de 9 luni, motivând că situaţia lor financiară nu s-a îmbunătăţit”, a declarat Alexandru Păunescu, preşedintele Colegiului de Coordonare al CSALB.

Potrivit acestuia, sunt însă şi situaţii în care împrumutaţii au cerut întreruperea procesului de amânare a plăţii ratelor, după ce au estimat o înrăutăţire a situaţiei lor viitoare, generată de costurile amânării. „CSALB a primit până acum aproximativ 250 de cereri în care consumatorii au solicitat, printre altele, şi amânarea plăţii ratelor ca urmare a dificultăţilor financiare generate de pandemie, dar şi găsirea unor soluţii în plus pentru depăşirea dificultăţilor financiare, nu doar o simplă amânare la plată”, a adăugat Păunescu.

Sunt şi români care cer să facă alte împrumuturi

Pe de altă parte, CSALB primeşte în continuare şi multe cereri care vizează scoaterea consumatorilor din Biroul de Credit, respectiv 534 de cereri în 2020 şi 112 în 2021, semn că sunt consumatori vor să solicite noi împrumuturi şi nu se consideră afectaţi de pandemie.

„Aşa cum am mai spus, fiind vorba de o legislaţie specială, astfel de cereri sunt clasate într-o majoritate covârşitoare, ca urmare a refuzului băncilor de a intra într-o astfel de conciliere. Recomandarea noastră către consumatori este să se informeze temeinic înainte de a lua orice decizie care implică finanţele personale. Pe site-ul nostru am creat o pagină nouă în care vor găsi simplificate toate metodele prin care pot trimite cereri de negociere cu băncile”, a spus Păunescu.

Este nevoie de măsuri de restructurare a creditelor

CSALB oferă câteva exemple de cazuri soluţionate şi opiniile consumatorilor, din care reiese că este nevoie de măsuri de restructurare a creditelor. „Se impun măsuri de restructurare a creditelor, cel puţin în cazul consumatorilor care nu au depăşit în cele nouă luni problemele financiare. Sunt mulţi care se află încă în şomaj şi cred că în perioada următoare, timp de aproximativ un an, va fi un aflux de consumatori care vor cere o restructurare a creditelor cu scopul de a diminua rata lunară”, consideră unul dintre conciliatorii CSALB.

Potrivit acestuia, băncile ar trebui să se pregătească pentru solicitări de acest fel la care pot răspunde prin eliminarea unor comisioane sau reducerea marjei de dobândă. Chiar dacă se va ajunge la situaţia în care consumatorul să plătească mai multă dobândă la finalul creditului, mulţi vor opta pentru asta în schimbul diminuării ratei lunare. „Am observat că mulţi consumatori nu au înţeles exact ce presupune amânarea plăţii ratelor, iar alţii nu ştiau ce să ceară băncii. Probabil cei mai câştigaţi au fost cei care s-au adresat CSALB şi au putut primi explicaţii de la conciliatorii Centrului”, spune Camelia Popa, conciliator.

Unii s-au răsgândit din cauza costurilor suplimentare

Septimiu Stoica, un alt conciliator în cadrul CSALB, a arătat că unii consumatori, care iniţial au văzut doar avantajele amânării ratelor, au revenit asupra deciziei după ce au realizat şi costurile implicite.

„A fost unul dintre cazurile pe care le-am soluţionat. Cred că a fost o oarecare precipitare a oamenilor, mai ales că procedura legislativă nu a luat în calcul şi opţiunea consumatorilor de a renunţa la decizia iniţială. Băncile au intrat oarecum într-o inerţie a avizării acestor cereri, consumatorii au sperat că rezolvă problema repede, dar efectele s-au agravat în unele cazuri”, a spus acesta, adăugând că a avut de-a face cu situaţii particulare, care cereau soluţii pe care legiuitorul sau băncile nu le-au putut lua în calcul.

„Poate că ar fi trebuit imaginate şi scenarii pentru astfel de situaţii, iar oamenii să fie în cunoştinţă de cauză”, a adăugat Stoica.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite