Şcolile din România, surse mari de cheltuieli pentru municipalităţi. De ce e nevoie de renovarea acestora şi care sunt beneficiile

Şcolile din România, surse mari de cheltuieli pentru municipalităţi. De ce e nevoie de renovarea acestora şi care sunt beneficiile

Foto: Arhivă Adevărul

Şcolile şi grădiniţele ar trebui să devină ţinta principală în strategiile de renovare a clădirilor, pentru municipalităţile din România, transmit reprezentanţii Romania Eficientă.

Ştiri pe aceeaşi temă

Potrivit sursei citate, argumentele pentru care reabilitarea energetică a şcolilor trebuie să devină o prioritate, la nivel national, sunt de ordin financiar, de mediu şi, cel mai important, legate de sănătatea şi performanţa şcolară a copiilor, cu efecte pe termen lung asupra dezvoltării societăţii.
 
Astfel, demararea unui „val de renovare” a unităţilor şcolare trebuie să combată două probleme majore: costurile ridicate cu energia şi calitatea aerului interior din aceste clădiri.
 

Bani risipiţi prin ziduri şi ferestre

Datele Comisiei Europene arată că şcolile sunt a doua sursă mare de cheltuieli pentru municipalităţi, însumând până la 70% din facturile lor cu energia.
 
De aceea, „pentru a reduce amprenta de carbon şi cheltuielile, sunt necesare măsuri de eficienţă energetică şi surse de energie regenerabilă, mai ales în şcolile care au fost construite cu decenii în urmă şi în regiunile în care s-au făcut cele mai mici investiţii”, au transmis reprezentanţii Comisiei Europene în urmă cu ceva timp.
 
Potrvit sursei citate, având probleme numeroase care ţin de izolaţia termică a clădirii, de sistemul de încălzire şi de iluminat, o mare parte din energia consumată în şcoli este risipită, ceea ce majorează semnificativ cheltuielile unei şcoli cu utilităţile.
 
Astfel, reducerea facturilor poate permite direcţionarea economiilor obţinute către dotarea acestor unităţi cu echipamente de studiu suplimentare, de exemplu, ori cu tehnologia atât de necesară într-o economie tot mai digitalizată. 
 

Beneficiile renovării şcolilor asupra performanţei şcolare

 
Dincolo de reducerea facturilor cu energia, devenind mai eficiente energetic, unităţile de învăţământ vor fi mai sănătoase pentru mediu – emiţând mai puţine gaze cu efect de seră, dar şi pentru elevi.
 
În afară de locuinţe, şcolile sunt spaţiul în care tinerii îşi petrec cea mai mare parte a zilei. De aceea, un mediu confortabil şi sănătos este absolut necesar pentru starea de bine şi pentru productivitatea lor.
 
Federaţia Asociaţiilor Europene de Încălzire, Ventilare şi Aer condiţionat (REHVA) atrage atenţia că „în designul clădirilor, obţinerea unui mediu interior de calitate adesea nu este considerată o prioritate. În clădirile şcolare existente, se găsesc adesea sisteme neoptimizate în privinţa consumului de energie”.
 
REHVA explică, într-un raport, aspectele numeroase ce ţin de un mediu interior confortabil:
 
1. Condiţiile exterioare (poluarea aerului, temperatura externă, zgomotul ambiental, soarele şi lumina zilei, mediul verde)
 
2. Starea clădirii (faţada, materialele de construcţie, mobilierul)
 
3. Serviciile clădirii (sistemele HVAC – încălzire, ventilare şi aer condiţionat, iluminatul)
 
4. Oamenii şi comportamentul lor (utilizarea echipamentelor HVAC, curăţenia, mentenanţa etc.)
 
Adunate laolaltă, acestea se reflectă asupra calităţii mediului interior, reprezentat de: confortul termic, calitatea aerului interior, confortul acustic şi cel vizual.
 
Un infografic realizat de România Eficientă pe baza datelor Institutului European pentru Performanţa Clădirilor (BPIE) sintetizează cât de importante sunt condiţiile mediului interior pentru sănătatea şi performanţa copiilor:
 
De pildă, modelările derulate de BPIE arată că, într-un interval de temperatură cuprins între 20°C şi 32°C, o reducere cu 1°C a temperaturii din clădire creşte performanţa de învăţare a elevului cu 2,3%. Reducerea concentraţiei de CO2 din interior cu câte 100 ppm conduce nu doar la diminuarea absenţelor medicale, ci şi la îmbunătăţirea performanţei academice cu 3-8%.
 
Totodată, un iluminat natural bun, pe lângă reducerea cererii de energie, poate creşte atenţia, concentrarea şi relaxarea, conducând la o performanţă şcolară îmbunătăţită cu până la 18%.
 
„Aşadar, dată fiind importanţa mediului interior, investiţiile în creşterea eficienţei energetice a clădirilor vor avea beneficii rapide asupra sănătăţii şi performanţei academice a elevilor.”, gtransmite Romania eficientă.
 
În România, din circa 13.600 de clădiri aparţinând unor unităţi şcolare, aproape jumătate necesită reabilitare, reiese dintr-o analiză realizată de Energy Policy Group pe baza datelor culese din Sistemul Informatic Integrat al Învăţământului din România.
 
Această statistică, deşi nu e completă, reflectă nevoia uriaşă de reabilitare a şcolilor din ţară.
Dincolo de beneficiile enumerate mai sus, prin renovarea şcolilor, municipalităţile se pot folosi de aceste clădiri publice ca modele deschizătoare de drum pentru un amplu val de renovare în toată ţara – cu beneficii economice, sociale şi de sănătate majore.  
 
„Pe lângă toate acestea, creându-le elevilor spaţii de calitate, eficiente energetic, pentru educaţie, autorităţile locale oferă tinerei generaţii un instrument de învăţare despre responsabilitatea financiară, socială şi de mediu. Vom creşte astfel nu doar copii sănătoşi, ci şi o generaţie responsabilă în ceea ce priveşte gestionarea  resurselor. O lecţie importantă în contextul schimbărilor climatice care modifică din temelii fundamentele economice şi sociale ale lumii în care trăim.”, transmite sursa citată.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările