Statul va oferi un ajutor financiar pentru producția de energie electrică cu emisii reduse de carbon
0Executivul român a stabilit cadrul de funcționare a mecanismului Contractelor pentru Diferență, care va asigura un ajutor financiar de operare pentru capacitățile de producere de energie electrică cu emisii reduse de carbon, arată un comunicat al guvernului.
În baza mecanismului Contractului pentru Diferență, se acordă ajutor de exploatare pentru operarea unor capacități de producție energie electrică. Acordarea acestui tip de ajutor de operare se realizează fie în baza unor scheme de ajutor de stat, fie în baza unui ajutor de stat ad-hoc, notificate și aprobate de către DG Competition.
Tehnologiile eligibile de producție a energiei electrice sunt cele care utilizează:
- resurse eoliene onshore;
- resurse eoliene offshore;
- resurse solare fotovoltaice;
- resurse hidro;
- resurse nucleare;
- hidrogen;
- stocarea energiei.
„Ajutorul de operare este acordat prin intermediul plăților pentru diferență pentru energia produsă, măsurată și livrată în Sistemul Electroenergetic Național, care face obiectul contractului CfD, de către Contrapartea CfD (OPCOM) către beneficiarul CfD, în situația în care prețul de referință este mai mic decât prețul de exercitare licitat sau de către beneficiar către Contrapartea CfD, în situațiile în care prețul de referință este mai mare decât prețul de exercitare”, menționează sursa citată.
În cazul schemelor de tip CfD, prețul de exercitare pentru un contract este determinat prin licitație, iar în cazul unui ajutor de stat CfD ad-hoc, prețul de exercitare este determinat prin negociere.
Orice schemă de tip CfD sau ajutor de stat CfD ad-hoc și orice contract CfD aferent se supune autorizării și face obiectul deciziei de autorizare a ajutorului de stat din partea Comisiei Europene.
Contractele pentru Diferență protejează consumatori de investitorii
Reprezentanţii sectorului energiei regenerabile salută lansarea Contractelor pentru Diferenţă (CfD), singurul mecanism de sprijin care, conceput şi implementat în concordanţă cu reglementările europene, protejează atât consumatorii finali, cât şi investitorii de volatilitatea pieţei.
"Sectorul energetic naţional şi cel european trec printr-o transformare accelerată ca urmare a crizei energetice ocazionate de pandemia de COVID-19 şi de invazia Rusiei în Ucraina, care a condus la o creştere fulminantă a preţurilor şi a determinat o reorientare către tehnologiile curate. În acest nou context strategic, în care asigurarea implementării rapide şi eficiente a surselor regenerabile a devenit prioritară, sunt necesare politici, măsuri şi mecanisme care să susţină obiectivele de tranziţie. CfD-urile au un rol esenţial în atingerea acestor ţinte, ca urmare a faptului că protejează consumatorii şi investitorii de volatilitatea economică şi politică, reducând astfel costul capitalului şi stimulând investiţiile datorită stabilităţii veniturilor pe termen lung", se menţionează într-un comunicat comun al Asociaţiei "Romanian Photovoltaic Industry Association" (RPIA) şi al Asociaţiei Române pentru Energie Eoliană (RWEA).
În contextul noului obiectiv european privitor la energia din surse regenerabile (SRE), de 42,5%, care pentru ţara noastră ar înseamna o creştere a ponderii SRE la peste 40% (11,1 GW fotovoltaic şi 11,4 GW eolian), cei 5 GW în proiecte fotovoltaice şi eoliene CfD contribuie substanţial la atingerea ţintelor naţionale.
"Pe lângă impactul direct asupra mixului energetic, susţinerea dezvoltării tehnologiilor curate are beneficii socio-economice considerabile, dat fiind că fiecare 1 euro investit aduce un aport la economie de 1,3 euro, iar fiecare 1 milion de euro creează 6,1 locuri de muncă. În acest sens, pentru România, mecanismul CfD susţine atingerea ţintelor privind energia SRE, stimulează investiţiile şi creşte gradul de atractivitate al pieţei, protejând concomitent consumatorul final", se mai arată în comunicatul celor două asociaţii.
Contractele vor garanta un model bazat pe energie la preț corect
„Hotărârea de guvern de astăzi este rezultatul a peste doi ani de muncă, inclusiv negocieri și calcule extrem de complexe, cu implicarea BERD, BEI, Comisia Europeană, Transelectrica, OPCOM, ANRE și echipa de experți a ministerului energiei. Le mulțumesc tuturor pentru efort. România va avea de astăzi cadrul pentru un instrument esențial în susținerea investițiilor în sectorul energetic. Contractele pentru diferență sunt utilizate cu succes în toate economiile avansate, pentru că ele oferă un cadru de investiții predictibil, transparent și competitiv. Mai mult, prin efortul comun al echipelor implicate, România devine prima țară din UE care reușește să acceseze bani din Fondul pentru Modernizare pentru a susține schema contractelor pentru diferență, o sumă record de 3 miliarde de euro. Ne dorim o primă licitație de succes pentru primele contracte pentru diferență: 1000MW capacități de producție a energiei solare, respectiv 1000MW pentru energie eoliană. Toate procedurile se vor desfășura în perioada mai-august a.c., cu semnarea contractelor - jalon în PNRR - prognozată pentru septembrie 2024. Împreună cu instituțiile abilitate, ministerul energiei va fi atent să existe proceduri pe deplin transparente și competitive, pentru a rezulta cel mai bun preț, proiecte solide și o tranziție verde accelerată a României”, transmite Sebastian Burduja, ministrul Energiei.
Potrivit acestuia, aceste scheme de contracte pentru diferenţă vizează anumite ordine pe care Ministerul Energiei le va emite în perioada următoare, urmând ca undeva în mai-august să aibă loc licitaţia şi, la nivelul lunii septembrie, să fie semnate contracte pentru cel puţin 1.000 de MW solar, 1.000 MW eolian, aşa cum se solicită şi în jalonul PNRR, iar anul viitor licitaţia să fie replicată şi, eventual, optimizată la 1.500 MW solar, 1.500 MW eolian.
„Vorbim de eolian offshore, unde suntem pe ultima sută de metri în Camera Deputaţilor cu Legea eolian offshore, care va permite să avem în Marea Neagră, în orizontul 2031-2032, primele centrale eoliene. Vorbim de hidrocentrale, vorbim de resurse nucleare şi, cel mai probabil, şi programul nuclear civil al României va beneficia pe viitor de o schemă pentru contracte pentru diferenţă. Vorbim de hidrogen şi, foarte important, vorbim şi de stocarea energiei.(...) Aşadar, un instrument modern, cadru de investiţie predictibil, pe un orizont de 15 ani de zile, stimulare a atingerii ţintelor pe care România le are prin prisma tranziţiei verzi şi, nu în ultimul rând, poziţionarea României ca un lider regional în sectorul energetic. Aţi văzut şi s-a vehiculat mult modelul spaniol, modelul portughez, preţuri mai mici, energie curată. Exact spre asta trebuie să ne îndreptăm şi noi şi genul acesta de instrumente, contracte pentru diferenţă, sunt un efort al României pentru a ajunge şi noi la un model bazat pe o energie la un preţ corect, cât mai scăzut pentru toţi românii, la un aer mai curat, deci o energie cât mai verde şi, bineînţeles, un sistem energetic naţional sigur”, a afirmat Sebastian Burduja.
„Asta înseamnă că avem toate premisele ca în următorii ani de zile, după semnarea acestor contracte şi finalizarea acestor proiecte, să avem încă 5.000 de megawaţi energie verde solar/ eolian în sistemul energetic naţional, deci încă o dată facturi mai mici, energie curată şi un sistem energetic rezilient”, a punctat Burduja.
Ministrul a precizat că România a realizat o premieră, a finanţat o schemă - contracte pentru diferenţă- din Fondul pentru modernizare, ceea ce înseamnă că nu există costuri pentru consumatorul final, doar „ceva modic”.
Bugetul total estimat al schemei este de 3.000.000.000 de euro și este asigurat din Fondul pentru Modernizare. În cazul epuizării prognozate sau efective a resurselor financiare alocate din Fondul de Modernizare, Ministerul Energiei va identifica modalități de acoperire al deficitului CfD si va notifica Comisiei orice modificare a ajutorului existent.