Românii muncesc doar ca să-și poată plăti facturile. Pentru distracție au nevoie de un al doilea job
0Românii muncesc doar ca să-și plătească facturile și să-și asigure necesarul de zi cu zi, nemaiavând bani și pentru distracție, conform unor studii de specialitate, care arată că o bună parte dintre repondenți își caută asiduu un al doilea job, pentru a-și suplimenta veniturile.

Aproape două treimi (63%) dintre românii care au participat la sondajul Voice of the Consumer 2025 realizat de PwC afirmă că „se descurcă financiar” și își pot achita toate facturile lunare, dar le rămân foarte puțini bani sau deloc pentru economii sau activități recreative. În consecință, prețul rămâne principalul factor de decizie în cumpărături. Cu toate acestea, se observă o orientare tot mai accentuată către produse sănătoase și locale, care îi determină să devină mai selectivi și atenți la buget.
„Deși inflația s-a temperat în 2024 și în prima jumătate din 2025 față de nivelurile record din anii anteriori, rămâne principala preocupare pentru consumatorii români, care continuă să fie prudenți: caută promoții, cumpără doar ce le trebuie din mai multe magazine și reutilizează alimentele. În paralel, se conturează o tendință clară spre produse sănătoase și locale, iar intențiile de a cheltui mai mult pentru fructe, legume, lactate și cereale proaspete depășesc media regiunii geografice. În acest context, raportul PwC Voice of the Consumer 2025 subliniază necesitatea ca producătorii și retailerii să mențină un echilibru între accesibilitate și adaptarea ofertei la cererea tot mai mare pentru produse sănătoase și fabricate local”, a declarat Ruxandra Tarlescu, Partener și Lider al Departamentului de Consultanță Fiscală și Juridică, PwC Romania.
Ca dovadă a acestui trend, consumatorii estimează ca vor cheltui mai mult în următoarele șase luni pentru produse proaspete precum fructe, legume, lactate și cereale, și sunt hotărâți să reducă cheltuielile pentru gustări, alcool și alimente ultraprocesate.
În plus, mai mult de 3 din 10 consumatori sunt în căutarea unui raport calitate-preț optim și spun că schimbă mărcile în principal pentru beneficii financiare, dar și din dorința de a găsi un gust mai bun.
De asemenea, majoritatea (88%) consideră că programele de loialitate au o influență importantă în alegerea unui retailer alimentar, opțiunile de cashback (57%) și reducerile la achiziții viitoare (55%) fiind cei mai importanți factori de fidelizare.
160.000 de CV-uri depuse pentru munca part-time și remote
Faptul că românilor nu le ajung banii este confirmat și de rezultatele unui alt studiu, potrivit căruia, de la începutul verii, 160.000 de aplicări au fost pentru joburi part-time.
Din cele 1,1 milioane de aplicări înregistrate de la începutul verii pe eJobs.ro, 160.000 au fost pentru job-urile part time, iar, dintre acestea, 32% au mers către pozițiile part time remote, candidații căutând, astfel, opțiuni prin care, pe timp de vară, să își crească veniturile în paralel cu job ul principal pe care îl au.
„Este un moment bun în primul rând pentru candidații foarte tineri, care pot profita de vârful de activitate pe care îl au sectoare care angajează masiv entry-level, precum turism, horeca sau industria alimentară. Dar este, în același timp, o oportunitate și pentru cei care vor să își suplimenteze veniturile și care au acum, mai mult decât în alte perioade ale anului, și această opțiune de a se angaja part time”, declară Roxana Drăghici, Head of Sales în cadrul eJobs, cea mai mare platformă de recrutare online din România.
Și în ceea ce privește numărul de job-uri se observă o deschidere din partea angajatorilor către candidații care vor să lucreze cu jumătate de normă. Astfel, de la începutul lunii iunie și până acum au fost postate 3.200 de joburi part time, ceea ce reprezintă 11% din numărul de joburi postate în această perioadă. Cele mai multe vin din partea angajatorilor din retail, servicii, call center / BPO, turism, industria alimentară și asigurări. Peste 70% dintre aceste poziții caută candidați din segmentul entry level și încă 10% fără experiență. Tot cei care au maximum doi ani de experiență, adică segmentul entry level, și cei care nu au deloc experiență sunt și cei care aplică cel mai mult pentru joburile part time remote. Raportat la categoria de vârstă din care fac parte, cea mai mare nevoie de un loc de muncă ce poate fi făcut de acasă și cu jumătate de normă sunt candidații cu vârsta cuprinsă între 25 și 35 de ani și cei între 18 și 24 de ani.
„Interesant este faptul că, dacă la nivel general, procentul de joburi remote din total joburi este de 4%, când vine vorba despre pozițiile part time, procentul urcă la 18%, ceea ce înseamnă că și angajatorii înțeleg faptul că majoritatea candidaților care vor să lucreze cu jumătate de normă fac acest lucru doar ca variantă de a adăuga un surplus financiar la salariul pe care îl au deja de la jobul principal. În puține cazuri joburile part time reprezintă principala sursă de venit”, explică Roxana Drăghici. Exclusiv pentru cele remote, domeniile care scot cele mai multe poziții în piață sunt advertising / marketing / PR, retail, call center / BPO, imobiliare și asigurări.
De altfel, o diferență similară se remarcă și în zona aplicărilor, în condițiile în care dacă, la nivel general, 14% dintre aplicări sunt pentru job-urile remote, pentru job-urile part time, procentul aplicărilor pentru opțiunile remote este de 32%. Pozițiile scoase în piață de companiile din advertising / marketing / PR, call center / BPO, retail, servicii și financiar - bancar reprezintă primele opțiuni ale candidaților care vor un job part time remote.
Potrivit datelor Salario, comparatorul salarial marca eJobs, media salarială netă, la nivel național, pentru un job part time este de 3.000 de lei pe lună, în timp ce pentru un job full time media este de 5.000 de lei net pe lună.