Regulile pe care restaurantele şi cafenelele trebuie să le respecte de la 1 septembrie
0Ministerul Economiei anunţă că, începând cu data de 1 septembrie, sunt permise activităţile de preparare, servire şi consum al produselor alimentare, băuturilor alcoolice şi nealcoolice în unităţile de alimentaţie publică de tipul restaurantelor şi cafenelor, în interiorul clădirilor, precum şi în spaţiile special amenajate din exteriorul clădirilor.
În acest sens, Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, împreună cu Ministerul Sănătăţii şi Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, a emis Ordinul pentru aprobarea Normei privind stabilirea măsurilor specifice de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2 pentru activităţile de preparare, comercializare şi consum al produselor alimentare şi/sau băuturilor alcoolice şi nealcoolice, în unităţile de alimentaţie publică de tipul restaurantelor şi cafenelor, din interiorul clădirilor, precum şi, în spaţiile special amenajate din exteriorul clădirilor.
Astfel, operatorii economici din sectorul alimentaţiei publice au următoarele obligaţii privind protecţia clienţilor în spaţiile în care aceştia au acces:
a) la intrarea
în unitatea de alimentaţie publică se va face un triaj
observaţional al clienţilor, iar accesul clienţilor cu semne vizibile
de infecţie respiratorie va fi interzis;
b) se vor asigura că la intrarea în unitatea de alimentaţie publică, pe
mese şi la grupurile sanitare există dispozitive cu produse biocide
avizate/autorizate, necesare dezinfectării mâinilor clienţilor, precum şi
informarea acestora cu privire la modul de utilizare;
c) stabilesc circuite cu sens unic dacă este posibil, ce
trebuie parcurse de clienţi în unităţile de alimentaţie publică, astfel încât
să se minimizeze contactele între clienţi (exemplu: înspre şi dinspre
toaletă);
d) portul măştii de către clienţi este obligatoriu în cazul
deplasării în zonele comune ale unităţii de alimentaţie publică;
e) se interzice transferul meniurilor, solniţelor, olivierelor şi al
altor obiecte de pe o masă pe alta. Acestea vor fi dezinfectate după
plecarea clienţilor de la o masă şi, unde este posibil, se vor folosi meniuri
de unică folosinţă;
f) se interzice consumul de produse stând în picioare, pentru a
minimiza circulaţia clienţilor în interiorul unităţii;
g) se interzice consumul de alimente/bauturi la scaunele situate la bar şi
se limitează interacţiunea persoanelor stând în picioare;
h) se interzic activităţile de divertisment (dans) în
cadrul unităţii de alimentaţie publică;
i) în unităţile cu plata la casa de marcat se vor instala panouri de
protecţie din plexiglas;
j) va fi încurajată plata cu cardul, fie la casă, fie către
personalul de servire;
k) se asigură că normele de distanţare fizică sunt aplicate în mod eficace şi
că se evită pe cât posibil interacţiunea fizică cu şi între clienţi; se
stabileşte un număr de maximum 6 clienţi care pot ocupa o masă, excepţie de la
această regulă fac membrii de familie;
l) se asigură respectarea distanţei între ocupanţii meselor alăturate prin
amplasarea meselor pe principiul “o masa ocupată, una liberă”, în cazul
unităţilor de alimentaţie publică de tipul restaurantelor şi cafenelor din
interiorul clădirilor, sau, după caz, respectarea distanţei de
minimum 2 m între ocupanţii scaunelor meselor alăturate, în spaţiile special
amenajate din exteriorul clădirilor;
m) în funcţie de amplasarea meselor şi cu respectarea prevederilor prezentei
norme, se va stabili numărul maxim de locuri care pot fi ocupate în
cadrul unităţii de alimentaţie publică; acest număr va fi afişat
într-un loc vizibil, la intrarea în unitatea de alimentaţie publică;
n) ocuparea locurilor se va face cu rezervare anterioară sau cu
înscriere la sosire în registrul întocmit cu respectarea prevederilor
Regulamentului UE 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27
aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte
prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor
date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (colectare date de contact
pentru minim o persoană pentru fiecare masă), astfel încât să se evite
aglomerările la intrarea în unitate şi să se faciliteze ancheta epidemiologică
în cazul apariţiei unui caz de îmbolnăvire între clienţii localului. Excepţie
fac clienţii unităţilor de alimentaţie publică ce deservesc unităţi de cazare,
unde rezervarea se poate face pe baza numărului camerei unde sunt cazaţi;
o) se asigură că la servirea mesei personalul va purta mască şi îşi va
dezinfecta mâinile înainte de fiecare servire;
p) informează clienţii asupra regulilor de igienă, dezinfectare şi
distanţare fizică, precum şi a necesităţii limitării timpului de servire a
mesei, acolo unde este cazul;
q) asigură curăţarea şi dezinfecţia cu produse biocide
avizate/autorizate, a tuturor spaţiilor/suprafeţelor unde au acces
clienţii, precum şi a ustensilelor utilizate în timpul servirii mesei;
r) se asigură o protecţie suplimentară a produselor alimentare din
vitrinele deschise sau bufete situate în spaţiile de servire şi consum,
limitând accesul clienţilor la produse şi preparate acestea fiind servite de
personal care asistă servirea produselor din vitrine sau bufete;
s) utilizarea de semnalizări pentru a direcţiona clienţii pe benzi,
dacă este posibil, pentru a facilita circulaţia, menţinând în acelaşi timp
distanţa fizică între clienţi de 1,5 m.
t) se asigură că se efectuează dezinfecţia meselor, după fiecare
client/grup, cu produse biocide avizate/autorizate, care necesită un timp
minim de contact;
u) se recomandă aerisirea cât mai frecventă a incintelor, prin
deschiderea ferestrelor şi/sau uşilor, cu folosirea sistemelor de aer
condiţionat în caz de caniculă. Se asigură un program de întreţinere a
echipamentelor de climatizare în concordanţă cu recomandările producătorului.
Se asigură curăţarea şi schimbarea filtrelor pentru sistemele centralizate de
aer condiţionat, precum şi curăţarea frecventă a filtrelor de la sistemele de
ventilaţie din lifturi, în locaţiile unde accesul către unitatea de alimentaţie
publică presupune folosirea acestuia.
Ministerul Economiei precizează că reluarea activităţilor în restaurantele şi cafenelele aflate în interiorul clădirilor, inclusiv în cazul celor din hoteluri, pensiuni sau alte unităţi de cazare, este permisă în judeţele/municipiul Bucureşti unde incidenţa cumulată a cazurilor în ultimele 14 zile este mai mică sau egală de 1,5/1.000 de locuitori.
De asemenea, activitatea restaurantelor şi a cafenelelor din interiorul hotelurilor, pensiunilor sau altor unităţi de cazare este permisă doar pentru clienţii cazaţi, în judeţele/municipiul Bucureşti în care, incidenţa cumulată a cazurilor în ultimele 14 zile depăşeşte pragul de 1,5/1.000 de locuitori.
Operatorii economici au obligaţia să respecte orarul de lucru cu publicul şi restricţiile stabilite prin hotărâre a Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, la propunerea Grupului de suport tehnico - ştiinţific privind gestionarea bolilor înalt contagioase pe teritoriul României sau a comitetului judeţean/al municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă. Măsura se stabileşte pentru unităţile administrativ-teritoriale în care se constată o răspândire comunitară intensă a virusului şi/sau un număr în creştere al persoanelor infectate cu virusul SARS-CoV-2.
Activitatea în baruri, cluburi şi discoteci nu este permisă.