Proprietarii de mașini au dreptul să nu plătească reparațiile din service, în anumite condiții
0Puțini români știu că au dreptul să refuze recepția reparațiilor unei mașini în service și implicit plata acestui serviciu, dacă service-ul nu respectă obligațiile stabilite prin lege.

Concret, o Ordonanță în vigoare de aproape 12 ani prevede că service-urile sunt obligate să asigure posibilitatea ca beneficiarul să asiste vizual, într-un spaţiu special amenajat, în condiţii de siguranţă, separat de spaţiul de lucru, în mod direct sau prin intermediul unui sistem video, la modul în care sunt executate reparațiile și în care sunt utilizate piesele, ansamblele şi materialele şi în care este efectuată manopera.
Nerespectarea acestor condiţii dau dreptul beneficiarului să refuze motivat în scris semnarea recepţiei reparațiilor, prevăzute în devizul de lucrări, şi inclusiv plata acestora, până în momentul în care acesta nu mai are obiecţiuni în ce priveşte realitatea şi calitatea lucrărilor.
Legea prevede și că refuzul motivat în scris al semnării recepţiei de către beneficiar reprezintă o contestaţie, care se înregistrează în registrul contestaţiilor al operatorului economic.
Dacă refuzul beneficiarului se menţine, acesta sau service-ul poate formula o contestaţie la reprezentanţa R.A.R. şi poate solicita prezenţa unui reprezentant al reprezentanţei R.A.R., care, în termen de maximum 7 zile lucrătoare, analizează contestaţia şi dispune aplicarea măsurilor legale.
Service-ul poate risca ridicarea autorizației de funcționare
Dacă măsurile dispuse de R.A.R nu conduc la rezolvarea contestaţiei, beneficiarul poate depune, după caz, plângere la instanţa competentă, conform prevederilor legale, informând în acest sens şi reprezentanţa R.A.R, se mai arată în actul normativ.
Potrivit acestuia, RAR este obligată să înființeze la nivelul fiecărei reprezentanţe teritoriale, un registru, denumit Registrul contestaţiilor şi plângerilor în justiţie, în care sunt înregistrate toate contestaţiile şi plângerile primite.
În baza acestor contestaţii şi plângeri, consemnate în Registrul contestaţiilor şi plângerilor în justiţie, RAR va efectua la service-ul respectiv, la cumularea a minimum 5 contestaţii consecutive confirmate, un audit de supraveghere, suplimentar faţă de auditul anual planificat, ale cărui costuri vor fi suportate de operatorul economic. Realizarea a două audituri de supraveghere suplimentare în decurs de 12 luni, în urma cărora se constată abateri de la prevederile legale, vor atrage în mod obligatoriu suspendarea autorizaţiei tehnice de funcţionare a operatorului pentru 30 de zile.
Ordonanța privind autorizarea operatorilor economici care desfăşoară activităţi de reparaţii, de reglare, de modificări constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz se aplică încă din data de 19 iunie 2013.