Patru vămi au un „grad maxim de corupție”: Evaziunea se ridică la peste 5 milioane de lei
0Noi acuzații vin din interiorul Autorității Vamale Române, de data aceasta referitoare la evaziunea fiscală din vămile românești, susțin avertizorii de integritate constituiți în „Grupul vameșilor care s-au săturat”.

„Grupul vameșilor care s-au săturat” susțin că Vama Constanța, Vama Prahova, Vama Cluj și Vama Bihor „sunt cele patru puncte cu gradul maxim de corupție, prin care se destabilizează bugetul României și care generează evaziune de peste 5 miliarde de RON anual, vama devenind epicentrul corupției, traficului de influență și paravanul rețelelor infracționale transfrontaliere”, notează G4Media.
Avertizorii acuză că Vama Constanța favorizează zeci de companii românești de tip fantomă, cu acționariat românesc și/sau străin, în special italian, implicate în toate schemele de evaziune posibile, oferindu-le acces la informații secretizate, la infrastructura Oil Terminal Constanța și ajutându-le constant prin diminuarea controalelor vamale, se arată în scrisoare.
Multe dintre aceste firme autohtone, dar și altele înregistrate în Turcia, Emiratele Arabe Unite, Elveția sau Marea Britanie, folosesc capacități mari de depozitare și manipulare, redirecționând carburanți spre jucători de tip fantomă din județele Prahova, Cluj sau Bihor, mai spun avertizorii.
„Mai grav, unele companii, folosind aceeași rețetă ca în cazul containerelor cu marfă iraniană, au introdus în antrepozitul vamal al terminalului nave cu motorină de proveniență rusească – supusă embargoului – „albită” prin transbordări în apele internaționale sau în porturi intermediare, precum Turcia și Egipt. Cu complicitatea vămii Constanța, documentele de origine, de import și de transport, falsificate, au fost acceptate, iar combustibilul a fost amestecat cu motorină cu origine acceptată pe piețele UE și pe piața ucraineană, pentru a trece verificările de origine și de calitate”, se arată în document.
Angajații spun că o parte din motorina ”albită” care ajunge în Prahova, Cluj și Bihor este controlată apoi de ”rețele evazioniste autohtone, companii de tip fantomă cu acționariat străin sau personaje “săgeți” interpuse”:
Carburantul este introdus în circuitul comercial fără plata TVA, cauzând pierderi bugetare de peste 5 miliarde de lei anual, iar acest lucru se realizează cu un “suport” constant al autorităților vamale din Constanța, Prahova, Cluj și Bihor”.
În scrisoare se vorbește și despre ”sute de cisterne, declarate goale, cu destinația Ucraina”, despre care avertizorii spun că se întorc lunar în România ”pline cu motorină achiziționată din Ucraina, “reușind” cu sprijinul mafiei din vamă să evite orice control și plata oricărei taxe”.
Ministerul Finanțelor a trimis Corpul de Control la Vama Constanța, în urma acuzațiilor privind blocaje nejustificate în procesul de vămuire a mărfurilor, precum și de acuzațiile aduse unor funcționari vamali.
Situația semnalată în spațiul public, care afectează direct agenții economici prin generarea de costuri suplimentare și perturbarea lanțurilor logistice de aprovizionare, este inacceptabilă și contravine principiilor de transparență, legalitate și eficiență pe care Ministerul Finanțelor le promovează.