Hibele sistemului SGR, nerezolvate nici la 8 luni de la lansare: „Sunt niște măgari. Nu știu de capul lor”
0În ciuda tuturor anunțurilor laudative ale politicienilor, care proslăvesc realizările peste așteptări și eforturile susținute în colectarea ambalajelor, realitatea e cu totul alta.
Timpi de așteptare de zeci de minute, aparatura care se blochează frecvent, uneori și de trei ori în 5 minute, angajați obosiți și infrastructură neadecvată, plus costuri greu de suportat pentru micii comercianți sunt doar câteva dintre problemele ușor de observat.
Acestea sunt doar câteva din concluziile care reies din discuțiile avute de reporterii „Adevărul” cu micii comercianți de la sate.
„Da, avem contract pentru sistemul SGR. Dar vin să ia sacii doar la comanda făcută pe site, că altfel n-ai cum să dai de ei”, a declarat un mic comerciant dintr-un sat din apropierea Bucureștiului pentru „Adevărul”.
„Sunt măgari: eu dau bani pe bucată (50 de bani se returnează clientului pentru fiecare ambalaj înapoiat gol – n. red.) și ei îmi plătesc pe kilogram”, a declarat micul comerciant.
Întrebat cum este posibil un astfel de lucru, micul comerciant din mediul rural, care permite și consumul câte unei beri în incinta special amenajată, a explicat: „Bei o bere la mine, eu îți scad ăia 50 de bani, că-mi lași sticla. Aștia de la SGR mi-au zis: Primiți saci contra cost și puneți (umpleți – n.r.) până la semn, ca să aibă măcar 25 de kilograme. Apoi iau sacii și îi aruncă în dubă. Sunt curios cât o să-mi dea pe kilogram, că până acum nu mi-au dat niciun ban, doar au luat sacii cu sticlele”.
Întrebat de „Adevărul” care sunt costurile cu sacii, omul s-a luat cu mâinile de cap. „Eu nu știu dacă o să-mi scot vreodată pârleala cu afacerea ăstora. Eu am plătit 175 de lei, că mi-au cerut 85 de lei pe 30 de saci pentru ciob și încă 56 de lei pe 30 de saci pentru plastic. Plus sigiliile. 175 de lei pe lună, că nu îți dă voie să faci o comandă mai mică de 30 de saci. Nici băieții ăia (angajații care au venit să îi facă instructajul privind comanda de consumabile pe care trebuie să o facă – n.red.) nu știu de capul lor. Mie cine-mi dă banii pe saci”, a declarat micul comerciant pentru „Adevărul”.
Omul s-a plâns că a încheiat contractul de frica amenzilor, dar nici aplicația de pe telefon nu funcționează și este nevoit să apeleze la diferite persoane care au laptop să îl lase să dea comanda sau să îi cheme să ia sacii.
„Aplicația nu merge de niciun fel pe telefon. Doar pe laptop. Dar nu mă-ndur să dau atâția bani pe un laptop. Mă rog și eu de unul de altul să mă lase să le folosesc laptopul să fac comanda de saci și să-i chem să îi ridice. Au dat amenzi în localitatea vecină, de zeci de milioane (lei vechi – n. red.)... Sistemul ăsta e făcut prost. Câștigă numai ei! Eu nu-mi recuperez nici măcar banii pe saci” a declarat, supărat, micul comerciant.
Returo SGR: Acest sistem va contribui la schimbarea în bine a României
Într-o notă remisă recent „Adevărul”, Returo SGR a informat că „Sistemul de Garanție-Returnare se află, astăzi, în plin proces de optimizare și eficientizare, înregistrând un progres exponențial în fiecare lună, ceea ce ne face foarte încrezători și optimiști că acest sistem va contribui semnificativ la schimbarea în bine a României”.
În urma publicării acestui articol, RetuRO a ținut să facă o serie de precizări, pe care le redăm integral în cele ce urmează:
„Ne bucură faptul că tot mai mulți comercianți se înscriu în Sistemul de Garanție-Returnare, participând astfel la cel mai mare proiect național de economie circulară. Suntem la curent cu provocările întâmpinate de aceștia și lucrăm constant la îmbunătățirea modului în care SGR funcționează.
În acest sens, îndemnăm la o informare corectă și punem la dispoziție pe site-ul www.returo.ro materiale cuprinzătoare care să vină în ajutor comercianților când au nevoie de răspunsuri rapide, dar care să și completeze eforturile noastre de comunicare. Manualul SGR pentru Comercianți este un astfel de material, menit să explice detaliat fluxul Sistemului de Garanție-Returnare.
Este important de precizat că RetuRO restituie comercianților integral garanția pentru fiecare ambalaj colectat, și nu în funcție de cantitățile exprimate în kilograme. Modul de funcționare a Sistemului de Garanție-Returnare este reglementat prin Hotărârea Guvernului nr. 1074/2021, iar obligațiile administratorului SGR privind returnarea garanțiilor sunt precizate la art. 23, punctul k).
Din punct de vedere al fluxului, RetuRO ridică ambalajele colectate de către comercianți și le transportă către centrele de numărare și sortare. Acolo, ambalaje SGR colectate de către fiecare comerciant sunt numărate și, în funcție de numărul acestora, se stabilește suma totală a garanțiilor pe care RetuRO le restituie comerciantului.
Pe lângă garanțiile restituite comercianților pentru fiecare ambalaj SGR colectat și ajuns în centrele de numărare și sortare, RetuRO mai plătește către aceștia și un tarif de gestionare. Acesta reprezintă o sumă de bani menită să acopere costurile aferente colectării, inclusiv achiziția sacilor și a sigiliilor. Așadar, este într-adevăr obligația comercianților să achiziționeze aceste accesorii în momentul în care se înscriu în SGR, iar contravaloarea lor este acoperită de RetuRO prin intermediul tarifului de gestionare.
Valoarea tarifului de gestionare pentru perioada 30 noiembrie 2023 – 31 decembrie 2024 a fost stabilită prin Hotărârea de Guvern 1075/2023, care aduce modificări la HG 1074/2021, și diferă în funcție de criterii precum metoda de colectare, materialul și volumul ambalajului.
Pentru RetuRO, îmbunătățirea SGR rămâne o prioritate și suntem optimiști în ceea ce privește extinderea și eficientizarea acestuia și în mediul rural. Le suntem recunoscători tuturor celor care participă în acest efort colectiv unic și suntem încrezători că împreună vom reuși să creștem ratele de colectare la nivel național, în linie cu țintele propuse”.
Potrivit informațiilor publice, RetuRO este o companie ce funcționează pe principiul not for profit – ceea ce înseamnă că eventualul profit realizat de companie în urma colectării de ambalaje de băuturi va fi reinvestit, exclusiv, în dezvoltarea SGR. Compania a fost creată de un consorțiu de trei acționari privați: Asociația Berarii României pentru Mediu (30%), Asociația Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate (30%) și Asociația Retailerilor pentru Mediu (20%) și un acționar public, statul român, prin autoritatea centrală de mediu, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (20%).
RetuRO, administratorul SGR, funcționează cu finanțare exclusiv privată și are rolul de a asigura transparența asupra cantităților de ambalaje pentru băuturi puse pe piață și returnate de consumatori, contribuind la dezvoltarea durabilă a României, prin gestionarea responsabilă a deșeurilor de ambalaje, în vederea atingerii țintelor de reciclare impuse României de către Uniunea Europeană.