Forbes: Răzvan Olosu, românul care creează bijuterii high-tech de 120.000 de dolari

0
0

În 2008, Răzvan Olosu salva de la închidere o divizie Nokia, transformând-o în propriul său business. Doi ani mai târziu, românul vrea să schimbe fața tehnologiei, printr-o colecție de bijuterii high-tech. 

În octombrie 2009, Forbes România publica în exclusivitate povestea de succes a lui Răzvan Olosu, antreprenorul care salvase fabrica de accesorii pentru telefoane mobile din Bochum, pe care Nokia se pregătea s-o închidă. La momentul interviului, Răzvan Olosu ne făcuse o promisiune. Aceea că noua sa companie, Novero, va „umaniza tehnologia" și o va integra în firescul cotidian. „Nu așteptăm să le crească oamenilor 30 de degete ca să poată lucra cu un telefon mobil complicat", glumea Olosu, spunând că va dărui tehnologiei nu doar personalitate, ci și un atribut la care n-ar fi visat vreodată: frumusețe.

Cover story-ul Forbes România se încheia, pe atunci, și cu promisiunea unei continuări a poveștii: „Acesta este doar începutul!". Din curiozitate jurnalistică și de dragul istoriei, ne doream să ajungem să fim, cândva, martori la procesul de „umanizare" a tehnologiei, mai ales dacă acesta urma să fie orchestrat de un român.

PRINTRE CUŢITE ŞI TASTATURI. După aproape un an de zile, l-am reîntâlnit pe Răzvan Olosu la Essen (Germania), într-o fostă mină de cărbune transformată în muzeu de design de celebrul arhitect britanic Sir Norman Foster. Ocazia era la fel de specială ca și locul: românul era pregătit să-și țină promisiunea făcută în octombrie 2009, iar noi eram gata să asistăm, pe viu, la capitularea tehnologiei în fața omului. Pentru că orice victorie trebuie sărbătorită, spectacolul a fost pus în scenă printre vitrinele cu stick-uri USB taiwaneze în formă de porcușori care se sărută, cuțite de bucătărie premiate internațional, foarfeci de grădinărit aerodinamice și vechi tastaturi de Apple din Red Dot Design Museum. Protagoniștii: balerini, dansatoare cu cercul hoola-hoop, o artistă în echilibristică stil Cirque du Soleil pe două cearșafuri de mătase roz suspendate de fierătaniile de pe tavanul fostei mine, precum și o soprană interpretând Aria Bijuteriilor din opera Faust de Gounod. Mesajul show-ului a fost unul implicit: duelul între formă și funcție şi, respectiv, frumusețea care ajunge să domine tehnologia.

image

MAGAZIN CA UN MUZEU. Toată des­­­făşurarea de forțe din fosta mină de cărbune a avut un singur scop: lansarea primelor colecții Victoria by Novero. Coliere din aur și perle sau din argint și Lapis Lazuli (precum şi variante masculine, cu linii simple, care se atașează de marginea sacoului), care îndeplinesc, printr-un singur gest, funcțiile unui headset bluetooth de ultimă generație. Introduci în ureche un capăt al colierului și... vorbești.

Preţurile pentru asemenea gadgeturi pleacă de la 200-300 de dolari pentru piesele de serie și ajung la 120.000 de dolari pentru creațiile făcute pe comandă. Pentru că arta se află în centrul filosofiei Novero, Olosu are în plan un magazin flagship la New York (locația a fost deja găsită), care trebuie să vândă nu doar colecții, ci experiențe. „Aș vrea să fie genul de loc unde poți vinde și bilete, ca la un muzeu de artă", glumește românul care a visat dintotdeauna să fie artist sau filosof și a ajuns să creeze un alt fel de artă... high-tech.

Tot de dragul experienței inedite, și-ar dori ca oamenii care vor plăti 120.000 de dolari pentru un colier-bluetooth din aur masiv cu diamante și perle de Tahiti să zboare în Germania din Singapore, Noua Zeelandă sau Canada pentru a vedea cu ochii lor cum „meșteșugarii" Novero dau găuri în perle naturale pentru a introduce cabluri minuscule, și cum aurul este turnat cu grijă pentru a asigura transmisia sunetului.

image

Cât de riscantă pentru business este, însă, o „artă" de zeci de mii de euro, într-o perioadă în care recesiunea pune luxul la zid? Răzvan Olosu zâmbește, mulțumindu-se să-și caracterizeze viziunea printr-un singur cuvânt: „Narrenfreiheit", care în limba germană înseamnă „libertatea nebunului". În cazul Novero, libertatea de a gândi inovativ și de a-ți asuma riscuri, fără să fii arătat cu degetul. „Dacă-mi exprim cre­ativitatea și eșuez, măcar știu că am eșuat cu stil", crede Olosu. Românul se află în tratative avansate cu celebrele magazine britani­­ce Harrods și Selfridges precum și cu lanțul spaniol de retail El Corte Inglés pentru a-şi vinde colecţiile.

REBRANDINGUL GERMANIEI. În slujba „revoluției tehnologice" pe care o pune la cale, Olosu are în plan și un „Club al ambasadorilor Novero", un fel de „think tank" format din oameni care se află în postura de a influența gusturi sau de a da tonul tendințelor în diverse domenii. Dincolo de exercițiul intelectual și plăcerea de a se „duela" în idei până la ora trei dimineața, Olosu are un scop: „Vreau să înțeleg sistemele de valori ale oamenilor și să-mi testez propria filosofie de viață și de business".

image

Se află în prezent în „preselecții" pentru clubul care va avea, în final, maximum 20 de membri. Până acum, pe lista celor cu care s-a întâlnit (dar care nu știu încă dacă au trecut sau nu testul) se află un CEO al unei firme de distribuție de telefoane mobile devenit patron de galerie de artă, un celebru artist visagist, stilista lui Lady Gaga, o antreprenoare din Shanghai care a renunțat la business și s-a apucat de filme de artă, creatorul uniformelor Lufthansa, precum și profesori sau scriitori cu tăria opiniei. Aria dezbaterilor merge de la impactul mediilor digitale asupra responsabilității sociale până la... oportunitatea unui rebranding al culorilor de pe steagul Germaniei.

VA URMA. În mijlocul Red Dot Design Museum, sorbindu-și cafeaua la o masă așezată între o caroserie de mașină suspendată din tavan și două căzi de baie premiate pentru ergonomie în 2008, Răzvan Olosu mai face o promisiune. Una care se adresează mai mult sieși. Știe că undeva, pe la ultimul etaj al muzeului, se află expuse câteva creaţii de-ale sale, premiate pentru design în perioada în care conducea Nokia Germania. „Vreau să ajung aici și cu Novero", rostește românul, cu o hotărâre care sună mai mult a certitudine decât a năzuință. Pentru Răzvan Olosu, povestea merge mai departe.

Citiţi mai multe despre proiectele de viitor ale salvatorului diviziei Nokia din Bochum în numărul 34 al revistei Forbes România.

Economie


Ultimele știri
Cele mai citite