Facturi fără plafonare din iulie. Cum îți poți schimba furnizorul de energie fără costuri

0
Publicat:

Clienţii casnici şi microîntreprinderile au dreptul să schimbe furnizorul de energie electrică fără niciun comision. Furnizorii de energie au transmis deja clienților ofertele cu noile prețuri pe care le vor practica după data de 1 iulie, când măsurile de plafonare compensare a facturilor vor expira.

Stâlpi de înaltă tensiune
Furnizorul de energie electrică poate fi schimbat cu ușurință. Fotto Shutterstock

În conformitate cu legislația secundară elaborată de ANRE, clientul final de energie electrică are dreptul să denunţe unilateral contractul încheiat cu furnizorul său înainte de ajungerea la termen, cu respectarea condiţiilor contractuale.

Încetarea contractului de furnizare prin denunţare unilaterală de către client nu are niciun efect asupra obligaţiilor decurgând din executarea contractului până la momentul încetării acestuia.

În ceea ce privește schimbarea furnizorului de energie electrică, amintim că acest proces este gratuit, fiind interzisă perceperea oricăror taxe sau tarife legate de parcurgerea acestuia. Clientul final are dreptul să schimbe furnizorul de energie electrică ori de câte ori doreşte, fără ca vreunul dintre operatorii economici implicaţi să aibă dreptul să se opună. În acest scop, clientul final are dreptul să denunţe contractul încheiat cu furnizorul actual.

De asemenea amintim faptul că schimbarea furnizorului de energie electrică se va face cu respectarea condiţiilor contractuale și ale Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea platformei online de schimbare a furnizorului de energie electrică şi gaze naturale şi pentru contractarea furnizării de energie electrică şi gaze naturale, aprobat prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 3/2022, cu modificările şi completările ulterioare.

Condițiile generale minime pentru denunțarea contractului

Potrivit ANRE, pentru denunțarea contractului trebuie să verificați condițiile contractuale sau vă puteți adresa furnizorului dvs. pentru clarificare.

În cazul în care ați găsit o ofertă mai bună pentru furnizarea energiei electrice și ați decis să schimbați furnizorul, noul furnizor trebuie să întreprindă demersurile necesare schimbării.

Pe baza contractului de furnizare a energiei electrice încheiat cu clientul final, noul furnizor are obligaţia de a întreprinde demersurile în vederea iniţierii şi derulării procesului e schimbare a furnizorului de energie electrică”, notează ANRE.

La schimbarea furnizorului,nu există niciun risc de deconectare, fiind asigurată continuitatea în furnizare cu energie electrică a locului de consum.

Care sunt motivele care ar putea să vă împiedice să schimbați furnizorul

Odată cu liberalizarea pieţelor de energie, a fost implementat cadrul legal care să permită tuturor clienţilor finali de energie electrică, indiferent de natura consumului (casnic sau noncasnic), să îşi aleagă furnizorul dorit şi să încheie cu acesta contracte pentru furnizarea energiei electrice pentru locul sau locurile sale de consum.

Toţi clienţii finali de energie electrică au dreptul să îşi schimbe furnizorul, cu respectarea condiţiilor contractuale și ale Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea platformei online de schimbare a furnizorului de energie electrică şi gaze naturale şi pentru contractarea furnizării de energie electrică şi gaze naturale, aprobat prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 3/2022, cu modificările şi completările ulterioare. Procesul de schimbare a furnizorului este gratuit, fiind interzisă perceperea oricăror taxe sau tarife legate de parcurgerea acestuia.

De asemenea, clienţii casnici, întreprinderile mici şi microîntreprinderile au dreptul să schimbe furnizorul de energie electrică sau participantul la piaţă implicat în agregare, fără niciun comision de schimbare. Prin derogare de la această prevedere, furnizorii de energie electrică sau participanţii la piaţă implicaţi în agregare pot percepe clienţilor finali comisioane pentru încetarea contractelor de furnizare a energiei electrice încheiate pe o durată determinată şi cu preţuri fixe, în cazul rezilierii lor anticipate de către clientul final.

Procesul de schimbare a furnizorului este gratuit

Procesul de schimbare a furnizorului este gratuit, fiind interzisă perceperea oricăror taxe sau tarife legate de parcurgerea acestuia.

Contractul de furnizare a energie electrică poate fi încheiat pe perioadă determinată sau nedeterminată.

În cazul în care credeți că vi s-au perceput taxe pentru schimbarea furnizorului, contactați furnizorul dvs. de energie electrică. Dacă nu sunteți mulțumit de răspunsul primit, vă puteți adresa ANRE, accesând pagina de internet www.anre.ro.

Ce prețuri ne așteaptă după 1 iulie

Furnizorii de energie electrică au transmis deja clienților casnici ofertele cu noile prețuri pe care le vor practica după data de 1 iulie, când măsurile de plafonare compensare a facturilor vor expira.

În prezent, prețul energiei electrice este plafonat până la data de 30 iunie, pentru un consum egal sau mai mic de 100 Kwh fiind perceput un preț de 0,68 lei/KwH, 0,8 lei/Kwh pentru un consum cuprins între 100,01 și 255 kWh și pentru clienții cu consum lunar între 255,01 și 300 kWh exclusiv pentru consumul primilor 255 kWh. Prețul de 1.30 lei/kWh (TVA inclus) este aplicabil pentru clienții cu consum lunar între 100,01 și 300 kWh, exclusiv pentru consumul de energie electrică ce depășește 255kWh, precum și integral pentru clienții casnici al căror consum lunar la locul de consum este mai mare de 300 kWh/lună.

PPC a transmis clienților săi oferta pentru perioada 1 iulie 2025 - 27 mai 2026, care include prețul abonamentului zilnic plătit pentru fiecare loc de consum și prețul pentru energia electrică consumată, inclusiv accizele, TVA, tarifele de transport, servicii și distribuție.

Astfel, începând cu data de 1 iulie 2025, dacă măsura plafonării prețurilor la energia electrică nu este prelungită, PPC va percepe un tarif unic pe kilowat de 1,55 lei, la care se adaugă și prețul abonamentului zilnic pentru locul de consum, de 0,43 lei.

Un alt mare furnizor de energie electrică, Electrica Funizare are un preț al energiei active de 0,842 lei/kWh, la care se adaugă tarifele reglementate și taxele, astfel că prețul final facturat va fi cuprins între 1,50 și 1,59 lei/KWh, în funcție de zona de distribuție a clientului, potrivit profit.ro.

Premier Energy (fostul CEZ Vânzare) propune un preț al energiei active de 0,84 lei/kWh, prețul final ajungând la 1,50 și 1,58 lei/kWh, în funcție de zona de rețea.

Singurul mare furnizor cu o ofertă redusă cu aproape 50% este Hidroelectrica, care practică un preț de furnizare de 0,45 lei/KWh, prețul final ajungând la 1,03-1,19 lei/KWh, în funcție de zona de distribuție.

Hidroelectrica nu știe cât va mai putea ține cel mai mic preț

Compania de stat Hidroelectrica a avertizat că nu poate garanta că va continua să ofere, și după data de 1 iulie, energia cu cel mai mic preț din România, subliniind în schimb că, la fel ca alte companii, va urma să se adapteze „condițiilor de piață". 

„Nimeni nu poate oferi astfel de garanții, vom fi nevoiți și noi, ca restul actorilor din piața de energie, să ne adaptăm condițiilor de piață, piața de energie din România fiind una destul de complicată în ultimii ani din cauza inexistenței capacităților suficiente de producție energie electrică în bandă", au răspuns reprezentanții Hidroelectrica întrebării unui jurnalist.

Totuși, în comparație cu alți furnizori, „ne regăsim astfel în situația de a fi mai predictibili din perspectiva existenței cantităților de energie electrică disponibile pentru a fi furnizată clienților noștri". Ca și până acum, Hidroelectrica va continua să se bazeze pe producția proprie, „doar o mai mică cantitate de energie furnizată provenind din achiziții din afara companiei".

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite