Contractul pentru Digul Constanţa, bătut în cuie la Transporturi: olandezii de la Van Oord îl vor extinde cu un kilometru
0Contractul prin care digul de larg din Portul Constanţa va fi extins cu un kilometru a fost semnat astăzi, la Ministerul Transporturilor, după trei ani de tergiversări şi contestaţii. Constructorul care va executa lucrarea în valoare de aproape 100 de milioane de euro este compania olandeză Van Oord Dredging and Marine Contractors, care în România este consiliată juridic de către casa de avocatură Dragomir şi Asociaţii.
Semnarea contractului, care de fapt putea fi pus în aplicare încă din februarie 2010, a întârziat atât de mult din cauza contestaţiilor introduse de societatea românească Grup Servicii Petroliere, controlată de omul de afaceri Gabriel Comănescu. Mai exact, deschiderea ofertelor depuse la licitaţia deschisă privind achiziţia lucrărilor a avut loc la 18 februarie 2010, însă procedura de atribuire a fost blocată în instanţă în urma contestaţiilor şi litigiilor apărute pe parcurs. Recent însă, Curtea de Apel Bucureşti s-a pronunţat, prin sentinţă definitivă şi irevocabilă, în favoarea companiei olandeze, care a fost desemnată câştigătoarea licitaţiei.
Apele Portului vor fi mai puţin agitate
„Este o lucrare foarte importantă”, a declarat ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, după semnarea contractului. La rândul său, secretarul de stat Valentin Preda a explicat că prin extinderea digului de larg - sau a digului de nord, cum mai este el denumit - „se va reduce agitaţia valurilor la intrarea navelor în port”. Oficialul a amintit că în preyent digul are o lungime de 4.850 de metri, iar prin lucrările executate de Van Oord lungimea digului va creşte cu mai mult de un kilometru, respectiv cu 1.050 de metri.
Finanţarea, aproape să fie ratată
Construcţia digului a început în 1976, însă din 1990 lucrările au fost oprite din lipsa banilor. Acum, lucrările - care vor dura efectiv 23 de luni - sunt împărţite în trei faze consecutive: racordarea la zona veche, când se va „ţese” coronamentul pe cel existent, lucrări hidrotehnice de specialitate şi, în fine, etapa de lucrări noi propriu-zise, care vor începe pe fundul mării.
Finanţarea este asigurată prin Programul Operaţional Sectorial în Transport 2007-2013, în proporţie de 85% din sumele eligibile, restul provenind de la bugetul statului. Finanţarea europeană putea fi accesată numai dacă era desemnat constructorul până în luna iunie a acestui an.