Coface: Recesiunea globală nu va afecta nici acum piaţa articolelor de lux

0
Publicat:
Ultima actualizare:
magazin de bijuterii

Piaţa articolelor de lux nu a fost afectată de criza economică din urmă cu 10 – 11 ani şi nu va fi afectată nici în cazul recesiunii globale care se va instala curând, consideră analiştii Coface, precizând că riscurile există, dar sunt cu totul diferite de stagnarea economică la nivel mondial.

În contextul unei recesiuni economice globale, articolele de lux continuă să aibă o performanţă ridicată, însă se confruntă cu noi provocări. Produsele contrafăcute, comerţul electronic, importanţa consumatorilor din China - chiar dacă este relativ cruţată de recesiuni, piaţa articolelor de lux trebuie să se adapteze unei economii aflată în schimbare radicală, dacă nu vrea să îşi piardă statutul excepţional. 

În ciuda presupusei rarităţi, sunt peste tot! Produsele de lux, de la şampanie la ceasuri, maşini, bijuterii, articole haute couture şi produse cosmetice, sunt etalate ostentativ în magazine, pe ecrane şi în spaţii publice, iar această omniprezenţă reflectă o sănătate economică care este uneori considerată insolentă în faţa recesiunilor din alte industrii. Mult timp, piaţa articolelor de lux părea a fi o excepţie neafectată de recesiune. Cu toate acestea, lucrurile nu sunt atât de simple.

O piaţă cu particularităţi puternice, însă egalizatoare

Articolele de lux sunt caracterizate în mod tradiţional de produse de înaltă calitate, la un preţ ridicat pentru ”puţinii aleşi” care doresc să îşi etaleze statutul social. Cultivând raritate şi excepţionalitate, se adresează populaţiei care se presupune că poate face faţă recesiunilor economice globale. Însă acest peisaj se schimbă cu o nouă populaţie, care vrea să îşi etaleze succesul.

În 2018, piaţa articolelor de lux a crescut cu 5% (la 1,2 trilioane de euro), datorită consumului accelerat din China, cu o clasă de mijloc în creştere: consumatorii din China acoperă în prezent 33% din achiziţiile globale de articole de lux şi se aşteaptă să atingă 46% din piaţa globală de articole de lux, reprezentând atât o oportunitate, cât şi o ameninţare pentru industria articolelor de lux care va fi din ce în ce mai expusă incertitudinilor economice ale acestei clase de mijloc care este mai vulnerabilă la posibile pierderi ale puterii de cumpărare.

Produsele contrafăcute şi comerţul electronic, între riscuri şi oportunităţi

Piaţa articolelor de lux se confruntă şi cu alte ameninţări, cum este falsificarea. Piaţa este estimată să atingă 1,8 trilioane USD în 2020, produsele contrafăcute provocând prejudicii de imagine şi prejudicii financiare mărcilor vizate. Bazându-se pe aceeaşi dorinţă de recunoaştere socială, achiziţia articolelor de lux contrafăcute afectează atât dezirabilitatea mărcii, cât şi încrederea cumpărătorilor. 

De exemplu, un studiu din Marea Britanie a arătat că 66% dintre consumatorii care au achiziţionat un produs contrafăcut în necunoştinţă, nu au mai avut încredere în marca respectivă şi 44% dintre ei au încetat să mai cumpere produse ale mărcii respective, de frica contrafacerii. Pe de altă parte, unele bunuri contrafăcute sporesc reputaţia mărcii originale, din dorinţa de a deţine un articol original al mărcii.

Comerţul electronic are şi el un impact considerabil asupra industriei articolelor de lux. Deşi a reprezentat doar 10% din vânzările din 2018, se aşteaptă să crească la 25% în 2025. Cu toate acestea, multe mărci rezistă comerţului electronic, de frica contrafacerii pe de o parte (dacă se cunoaşte faptul că marca nu vinde online, cumpărătorul are mai puţine şanse să fie înşelat) însă mai presus de toate, pentru a menţine legătura unică cu clientul, prin achiziţia directă în magazine, un element cheie al loialităţii şi diferenţierii.

Prin urmare, sănătatea pieţei articolelor de lux este strâns legată de diverşi factori globali şi nu este complet deconectată de restul economiei. 

Prognozele sunt optimiste, în ciuda recesiunii economice globale aşteptate (COFACE estimează o activitate economică globală de 2,9% în 2019 faţă de 3,2% în 2018). Activitatea economică din China, comerţul electronic şi produsele contrafăcute din China reprezintă riscuri care pot afecta negativ piaţa articolelor de lux, dar care în acelaşi timp, pot crea oportunităţi. Rămâne la latitudinea mărcilor de lux să rămână vigilente în menţinerea specificităţii lor, ţinând cont de evoluţia mediului în care activează.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite