Boeing va livra ultimul avion 747. „A fost una dintre minunile epocii industriale moderne”
0Aeronava Boeing 747, originalul și probabil cel mai estetic „Jumbo Jet”, a revoluționat călătoriile aeriene doar pentru a vedea că domnia sa de peste cinci decenii ca „Regina Cerurilor” s-a încheiat cu averonave mai eficiente, relatează Reuters.
Potrivit sursei citate, ultimul Boeing Jumbo comercial va fi livrat marţi, companiei Atlas Air, în versiunea cargo, la 53 de ani după ce silueta în formă de cocoaşă, recunoscută instantaneu, a lui 747 a atras atenţia globală ca un avion de pasageri al operatorului Pan Am.
„La sol este impresionant, impunător”, a spus Bruce Dickinson, solistul trupei Iron Maiden, care a pilotat un 747 special, poreclit „Ed Force One”, în timpul turneului trupei britanice de heavy metal din 2016. „Şi în aer este surprinzător de agil. Pentru acest avion masiv, îl poţi manevrea în jur, dacă trebuie.”
Conceput la sfârşitul anilor 1960 pentru a satisface cererea de călătorii în masă, primul avion de linie cu două culoare, cu corp larg, din lume a devenit cel mai luxos avion din lume.
„Acesta a fost avionul care a introdus zborul pentru clasa de mijloc în SUA. Înainte de 747, o familie din clasa de mijloc nu putea zbura din SUA în Europa la un preţ accesibil”, a declarat CEO-ul Air France-KLM, Ben Smith.
Acest avion şi-a pus amprenta şi asupra afacerilor globale, simbolizând războiul şi pacea, de la postul de comandă nucleară „Doomsday Plane” al Americii până la vizitele papale cu avioane 747 închiriate, poreclite Shepherd One.
Acum, două avioane 747 livrate anterior sunt echipate pentru a înlocui avioanele prezidenţiale americane cunoscute la nivel global sub numele de Air Force One.
În calitate de însoţitor de bord Pan Am, Linda Freier a servit pasageri diverşi, de la Michael Jackson la Maica Tereza.
„A fost o diversitate incredibilă de pasageri. Oameni care erau bine îmbrăcaţi şi oameni care aveau foarte puţin şi cheltuiau tot ce aveau pe acel bilet", a spus Freier.
Când primul 747 a decolat de la New York pe 22 ianuarie 1970, după o întârziere din cauza unei defecţiuni a motorului, a dublat cu mult capacitatea avionului, la 350-400 de locuri, remodelând, la rândul său, designul aeroporturilor.
„A fost aeronava oamenior, cea care a oferit cu adevărat capacitatea de a fi o piață de masă”, a spus istoricul aviației Max Kingsley-Jones. „A fost o transformare în toate aspectele industriei”, a adăugat consultantul senior la Ascend by Cirium.
Fondatorul Pan Am, Juan Trippe, a căutat să reducă costurile prin creșterea numărului de locuri. Într-o excursie de pescuit, el l-a provocat pe președintele Boeing William Allen să facă ceva mai mic pentru 707.
Allen l-a pus la conducere pe legendarul inginer Joe Sutter. Au durat doar 28 de luni pentru ca echipa lui Sutter, cunoscută sub numele de „Incredibilii”, să dezvolte 747 înainte de primul zbor din 9 februarie 1969.
Deși în cele din urmă a devenit o mină de aur, primii ani ai lui 747 au fost plini de probleme, iar costurile de dezvoltare aproape au falimentat Boeing, care credea că viitorul călătoriilor aeriene se află în avioanele supersonice.
După o perioadă grea în timpul crizei petrolului din anii 1970, zilele de glorie ale avionului au sosit în 1989, când Boeing a introdus 747-400 cu noi motoare și materiale mai ușoare, făcându-l o potrivire perfectă pentru a satisface cererea în creștere pentru zboruri trans-Pacific.
„747 este cel mai frumos și mai ușor de aterizat... Este ca și cum ai ateriza un fotoliu”, a spus Dickinson, care conduce și firma de întreținere a aviației Caerdav.
Era economiei
Inovaţiile care au dus la apariţia 747 i-au marcat şi sfârşitul, deoarece progresele au făcut posibil ca avioanele cu două motoare să îi reproducă autonomia şi capacitatea la un cost mai mic.
Cu toate acestea, avionul 777X, care va ocupa locul 747 în fruntea pieţei de avioane, nu va fi gata cel puţin până în 2025, după întârzieri.
„În termeni de tehnologie impresionantă, capacitate mare, economie excelentă... (777X) face, din păcate, ca 747 să pară învechit”, a spus directorul general al AeroDynamic Advisory, Richard Aboulafia.
Cu toate acestea, cea mai recentă versiune, 747-8, este pregătită să zboare ani de zile, în special ca avion de marfă, după ce a supravieţuit avionului de pasageri cu etaj A380 al Airbus.
Directorul executiv, Dave Calhoun, a spus că Boeing ar putea să nu proiecteze un nou avion de linie pentru cel puțin un deceniu. „A fost una dintre minunile erei industriale moderne”, a spus Aboulafia, „Dar aceasta nu este o epocă a minunilor, este o epocă a economiei”.